Meldingen
Alles wissen

Heel veel advies gevraagd T500

Pagina 1 / 4

Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb al heel veel gelezen maar blijf toch met veel vragen zitten. Ik wil graag pure alcohol maken met zo hoog mogelijk %. Nu heb ik diverse vragen waar ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen.

Omdat de T500 in 1 stook al hoog in % is, lijkt me dit ideaal, waar ik over twijfel is: ik gebruik nu ongeveer 10 liter pure alcohol per jaar, is de T500 dan wel rendabel?

Kan deze makkelijk opgezet worden mijn keukentje? en waar moet ik aan denken qua uren stook?

ik begrijp dat er eerst een stookwijn gemaakt moet worden van bijv 25 liter water met gist en suiker, dit laat ik dan ?? dagen staan? en dan kan het in de ketel? hoeveel liter goede alcohol krijg ik hier dan uit in hoeveel tijd ongeveer? 

Ik lees verschillende adviezen over 1ste 100 tot 500 ml weg gooien, kan iemand me daar een advies over geven? 

Wat heb ik nog meer nodig behalve de T500? een gistemmer en een alcoholmeter denk ik, misschien ook filters? 

Sorry voor al mijn (blonde domme) vragen.

Ik maak nu voornamelijk Limoncello en Arancello.

Beantwoorden
47 reacties
Berichten: 32
(@wurmpie77)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb hem ook sinds enige tijd blijft een beetje experimenteren vind ik. Een vermogensregelaat en het waterkraantje van still spirit is echt wel heel makkelijk. De eerste stook doe ik meestal in een uur of drie vier tweede doe ik wel uur of zes over. Gebruik alleen hun eigen gist soorten en klaringsmiddel. Heb ook de gin basket die is ook wel leuk om eens te proberen. De een vind het nodig de ander niet ik doe het wel en filter het ook zelfs nog. Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Voor de rest rommel ik wat met citroen mandarijn en sambuca kruiden en moet zeggen dat bevalt mij heel goed. Weet ook lang nog niet alles gooi zelf 150 ml apart.
Veel lezen op dit forum en YouTube staat ook een hoop.

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ik lees zoveel informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zie, vandaar mijn vragen.

Ik ga Youtube maar eens uitpluizen.

bedankt voor uw reactie

Beantwoorden
Berichten: 1835
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Likeurtjes, ik moet je wel waarschuwen met 2 emmers van 25 liter en de T500 heb je na een maand je 10 liter alcohol. Ja en dan, dan staat die T500 te blinken en te vragen om aandacht. Voor je het weet heb je je huis vol staan met ontsmettingsmiddel, potten met kruiden in de alcohol of nog erger heel veel drank. De ketel is je grootste uitgave als je die heb verzamel je de rest wel bij elkaar. Maar het is een persoonlijke beslissing of je wil begin met deze leuk hobby.

Ik zelf stook ook in mijn keuken en trek daar per keer een dagje voor uit( neer zetten, stoken, opruimen).

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

de T500 is een prachtige ketel en ik heb er al meer dan 2000l mee verstookt zowel suiker masch als fruit  gewoon zalig en antwoorden zal je ook op dit forum bekomen

 

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen, ook met een T500 en een kolom erop. Het is een verslavende hobby en dan heb ik het niet over alcoholverslaving. Je zult merken dat, zeker wanneer je dit forum een beetje volgt, er nog veel meer met deze ketel kan. Wanneer je hoog percentage alcohol wilt stoken is de kolom een goede keuze. Later zou je kunnen uitbreiden en de koperen helm met koeler erbij kunnen aanschaffen om wat meer op smaak te stoken. Maar pas op. Voor je het weet ga je Robbert en een paar andere heren hier op het forum volgen en kun je niet meer stoppen. 

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bestelling is geplaatst. Hopelijk van het weekend eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik zal jullie wel regelmatig nodig hebben de komende tijd ben ik bang ?

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nee hoor het wijst vanzelf. Bovendien kan je niks gebeuren. Hulp is hier altijd. Gefeliciteerd met je aankoop. Hier ga je geen spijt van krijgen. 

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wanneer je gaat stoken, plaats dan even een fotootje op dit forum. Altijd leuk om te zien. Veel plezier met de T500. Het is een mooie start voor een mooie hobby.

 

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Zal zeker foto erbij zetten

Beantwoorden
Berichten: 32
(@wurmpie77)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Op de site van still spirit staan ook allerlei filmpjes over het stoken. Is allemaal niet zo ingewikkeld. Wel erg verslavend.

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

O top ga ik daar eens kijken. Klinkt nu toch wel ingewikkeld voor me ?. Komt hopelijk goed als ik alles in huis heb.

Beantwoorden
Berichten: 32
(@wurmpie77)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Mij is het ook gelukt vermogensregelaar zou ik wel gebruiken anders gaat het naar mijn idee te hard. In de gebruikshandleiding staan ook wel wat tips.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 369

@wurmpie77 de vermogensregelaar is prima in combinatie met de helm en koeler. MEt de kolom, voor pure alcohol, stook ik steeds op vol vermogen en regel de temperatuur van het koelwater met de water flow controller. Als je de uitstroomtemperatuur van het koelwater rond de 50 a 52 graden houdt heb je alcohol van 92%.

Met de helm is het een ander verhaal, daar moet je de temperatuur op de brug in de gaten houden en die kan je best regelen met een vermogensregelaar.

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Likeurtjes, als je alcohol van 92%+ wilt heb je geen vermogensregelaar nodig, met het koelwater regel je hoe snel/sterk de alcohol er uit loopt. De vermogensregelaar is goed als je langzaam wil stoken en met een copper dome op de boiler (of T500 in potstill modus)

De T500 is supersimpel om te gebruiken, temperatuur van het koelwater op rond de 55°C zetten en je moet er niet meer naar omkijken. Ik heb op 2u een 25L wash gedestileerd en ik heb er niet eens moeten naar omkijken, ondertussen in de tuin gewerkt en af en toe eens gekeken en geproefd (Na de voorloop uiteraard, dit is ook bijna niets als je gewoon suiker vergist).

In principe kan je alles van begin tot einde opvangen hebben ze mij gezegd en staat denk ik ook te lezen op site van still spirit maar het begin ruikt toch een klein beetje als de T500 even stil heeft gestaan.

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bedankt, dit bericht geeft me goede moed ?.
Ga nu de suikerwash inzetten. En dan over weekje (als dit me tenminste goed lukt )maar eens proberen te distilleren. Ik heb er zin in. Maar zal nog wel regelmatig hulp zoeken op en via het forum.

Beantwoorden
Pagina 1 / 4
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?