Meldingen
Alles wissen

Heel veel advies gevraagd T500

Pagina 2 / 4

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Corina, ik denk dat je een turbo-gist gaat gebruiken.
Hou er rekening mee dat de vergisting tenminste 7 dagen gaat duren, ook al staat op het zakje dat je misschien wel binnen 24 of 48 uur klaar is.
Zelfs als je waterslotje niet meer bubbelt gaat de vergisting nog langzaam verder in de na-gistings modes. Als je eerder gaat stoken kan dat maar dan komt er mogelijk suiker mee in je distillaat.

Als je straks de gist er door hebt geroerd, deksel er op, goed dicht klikken 
en vanaf dan niet meer roeren. Succes!

<klik> en klik in youtube op: alcohol stoken deel 1

(Je ziet mijin deel 1, 
klaringsmiddel=wijnsteenzuur gebruiken. Dit is niet per se nodig.
Als je na dag 7 je ton de laatste 4 dagen koel zet klaart het zichzelf).

Beantwoorden
1 Beantwoorden
 cary
(@cary)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Active Member
Berichten: 18

@nimrax ik heb net film 1 bekken, erg leuk. Vraagje: 'gebroken mais' kan ik gewoon kippen voer gebruiken van bv de welkoop of is dit iets anders? + welke extra waarde, smaak of?? heeft mais?Dankalvast

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

. Maar zal nog wel regelmatig hulp zoeken op en via het forum.

 

Ben je gek, je bent zo expert. 21 liter water, 8 kilo suiker zakje turbo ( kan je vinden in Stookwinkel) 6 dagen vergisten, 4 dagen gist laten bezinken. Stoken. Dat is het. Meer is het niet. En dan zit je in de zon met een kwaliteit drank die niet in de winkel te koop is. 

 

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Zoals ik uit jullie verhaal lees, is alleen suikerwater en turbogist voldoende. Niet de actieve kool en later ook niet de klaring toevoegen, mits na vergisting 4 dagen gist laten zakken? Klopt dit? Ik heb nu de eerste keer wel met actieve kool klaar gemaakt

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Nee dat heb je allemaal niet nodig! Ik heb hier ook actieve kool liggen, zak is nog nooit open geweest 😀 Gewoon een paar dagen koud wegzetten is voldoende.

Zoals Lummel zegt het is zeer simpel om neutraal te maken. Ik gebruik niet de turbo6 gist maar Alcotec Vodka star gist, geeft voor mij de meest neutrale smaak.

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

oke, dan ga ik het nu maar verder zoals ik gestart ben en dan de volgende anders aanpakken, hoe minder toevoeging hoe beter naar mijn idee. Nu maar gewoon afwachten wanneer het gisten start en weer stopt 🙂 

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

<klik> en klik in youtube op: alcohol stoken deel 1

(Je ziet mijin deel 1, 
klaringsmiddel=wijnsteenzuur gebruiken. Dit is niet per se nodig.
Als je na dag 7 je ton de laatste 4 dagen koel zet klaart het zichzelf).

duidelijke filmpjes, dank voor de uitleg.

 

Beantwoorden
Berichten: 1835
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je wil natuurlijk zo snel mogelijk stoken, en Stookwinkel kennende zal je de ketel al in huis hebben. Maar misschien is je stookwijn nog niet klaar, dan zou je er ook een paar pakken goedkope wijn kunnen gebruiken. Volgens de fabrikant  minimaal 10 liter, maar iets minder kan ook.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ja het is best leuk om de ketel te leren kennen met wat pakken wijn van de Aldi of Lidl ? het resultaat is perfect bruikbaar!

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Inderdaad ketel al binnen, zeer snelle service ??.
Emmertje staat al lekker te pruttelen.
Sorry ik ben echt heel blonT, dus kunnen jullie me vertellen hoe dit te doen en wat gaat het resultaat dan zijn of moet het worden ongeveer. Hoeveel wijn moet er minstens dan in de T500.
Ik wil ook wel zelf lezen als er een topic van is? Zag alleen zo snel niets staan

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Er wordt aangeraden om in de T500 minstens 10 liter te stoken. Ik zie net dat RuMo dit hierboven ook noemde 🙂

 

Beantwoorden
Berichten: 111
Topic starter
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

o sorry, heb ik in mijn snelheid en enthousiasme overheen gelezen. Dank je voor de reactie 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

, dan zou je er ook een paar pakken goedkope wijn kunnen gebruiken. Volgens de fabrikant  minimaal 10 liter, maar iets minder kan ook.

Hahaha, doen we allemaal toch als er geen stookwijn is. Minimaal 10 liter is onzin. De fabrikant zal zich wel indekken. Hou gewoon 3 liter vocht over in de ketel en het werkt als een zonnetje. Ik heb nu ook nog 7,5 liter stookwijn staan. Zat nog wat gist in ( proef je heus niet maar hoe beter geklaard hoe eerder de ketel schoon is) en die gaat er gewoon in. Zolang de ketel maar niet droogkookt. Want dan is tie kapot denk ik, de Grainfather heeft wel een beveiliging. De boiler van de t500 weet ik niet. 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Lummel: Want dan is tie kapot denk ik.

De T500 boiler heeft een beveiliging, zie plaatje, in het midden zit de beveiliging. 

Deze treed in werking bij 110 graden dacht ik. Als de ketel het helemaal niet meer doet kun je deze beveiliging vervangen, gewoon te koop in NL.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Kijk, daar hebben we wat aan. bedankt. 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ook goed filmpje..

KSD301 beveiliging...

Ik heb er altijd 1 op voorraad :

https://www.vanallesenmeer.nl/KSD301-Thermostaat-40gr-tot-170gr-normal-close-(losse-ring)

 

 

Beantwoorden
Pagina 2 / 4
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?