Meldingen
Alles wissen

Hoeveel ruwstook in T500 voor fijnstook


Tjerk
Berichten: 38
Topic starter
(@tjerk)
Trusted Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Goedendag,

Ik heb twee maal een ruwstook gedaan en daar ongeveer een 6,5 liter aan over gehouden

als ik deze hoeveelheid in de T500 doe en aanvul tot 25 liter kan ik deze toch gewoon stoken? Is er een maximum of minimum aan promillage wat er in de ketel moet zitten om te stoken

hoor het graag

Beantwoorden
7 reacties
4 Reacties
SaenseOverhaal
(@kevin)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 225

@tjerk volgens mij stook je juist om de alcohol van het water te scheiden. Je hebt nu uit de ruwstoken een vloeistof die hoger is in alcohol gehalte dan waarmee je begint. Om dit dan weer terug te lengen tot 25 liter water is zonde van de arbeid uit de eerste 2 ruwstoken. Ik weet niet wat de minimale vulling van een T500 moet zijn. Wellicht als je iets terug lengt naar alc percentage van 25 procent dat je op die minimale vulling ko t. Anders meer ruwstoken doen of kleinere ketel.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@kevin er gaat 25 liter in de ketel, ik zal even berekenen hoeveel ik dan moet verdunnen. Ik dacht dat de ketel altijd helemaal gevuld moest zijn

Beantwoorden
SaenseOverhaal
(@kevin)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 225

@tjerk 2/3 vulling idealiter. En ergens onder de 40 procent alcohol. Dan is t allemaal veilig. Ik verwacht eerlijk gezegd dat je met de huidige 6,5 liter niet tot de gewenste vulling komt, zonder de inspanningen van de ruwstoken te niet te doen. Met andere woorden: je zult dan teveel moeten verdunnen.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1836

@tjerk volgens de fabrikant moet er minstens 10 liter vloeistof in de T500 zitten bij aanvang stook en de algemene regel is dat je met minder dan 50% alcohol begin in je ketel. Je kan je ruwstook gerust aanvullen met water tot 10 liter want je ben niet alleen water kwijt geraakt de eerst keer maar ook een aantal ongewenste stoffen.

Beantwoorden
Dirtbag
Berichten: 95
(@dirtbag)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bij aanvang stoken percentage onder de 40 procent wordt aangeraden voor de veiligheid.

 

db

 

 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@dirtbag bij de T500? En wat kan er gebeuren als het promillage te hoog is?

Beantwoorden
Dirtbag
Berichten: 95
(@dirtbag)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Heb je wel eens geflambeerd? Denk dat nu eens in met 20 liter alcohol.....

 

Het risico boven de 40% (met wat marge) is dat de vloeibare alcohol kan branden. Dus als je dan een lekkage krijgt dan kan het hard gaan , heel hard.

 

db

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?