Meldingen
Alles wissen

Smaken mee stoken met een t500


Berichten: 99
 Reno
Topic starter
(@reno)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken ben ik een troste eigenaar van een T500. Gister mijn 2de stook gedaan en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Nu  wil ik de volgende keer smaak mee distilleren. Hoe doe ik dit? Haal ik de rvs zadels eruit en vervang ze voor knikkers bv? Ik heb er nog niet echt iets over kunnen vinden vandaar mijn vragen.

 

 

Beantwoorden
11 reacties
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wanneer je smaken wil overbrengen kun je het best gebruik maken van een alembiek voor de t500 .

Dan zou je vrij redelijk smaken kunnen overbrengen .

Wanneer toch een kolom gebruikt zal je zeker niet gebruik moeten maken van zadels en knikker.

 

 

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hier een filmpje over het gebruikt van de T500 in "pot still mode": Let er wel op dat de koeling heel anders wordt aangeloten. Ik heb het zelf nog niet zo geprobeerd, omdat ik naast de T500 ook een koperen alembiek heb.

Beantwoorden
Berichten: 76
(@vodkaman)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb een T500 en smaak mee stoken gaat er ook goed mee. Haal de rvs vulling eruit. Koperen zadels terug erin en vul voor 2/3 met knikkers zo hou je nog enige reflux en hevelt er smaak mee over en haal je gemiddeld minimaal 88%.Ik heb er al een perfecte ouzo en gin mee gemaakt ??

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@p-dejongh78)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

New Member
Berichten: 3

@vodkaman zou je ook de hele kolom leeg kunnen halen en dan alleen de koeling door de kleine kant laten stromen zo dat er meer smaak over blijft

Beantwoorden
Jandemann
Berichten: 166
(@jandemann)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Beetje stomme vraag misschien maar wat voor knikkers gebruik je hiervoor...?

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Knikkers zorgen voor meer oppervlakte om op terug te condenseren .
Wil je volledig smaak pakken moet je zo kort mogelijk terug condenseren .
Als je basis goed is wil je daaruit zoveel mogelijk opvangen .
Voor een likeur is dan ook beter om een 60 - 68 % uitstroom hebt . In de 32-40 Rest product wat mee zit zitten de smaakstoffen.
Voor een goede likeur stook je dus met potstill of alembiek met zo min mogelijk reflux .
Is wel voorwaarde dat je basis of eerste overhaal een goede verhouding en kwaliteit hebt .

Beantwoorden
2 Reacties
Locutus
(@locutus)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Active Member
Berichten: 11

@robbert Likeur maak je toch met alcohol met een zo hoog mogelijk alcohol percentage om zo de smaken uit je ingrediënten te halen.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9954

@locutus voor tinkturen , Extracten en essences maken gebruik je zo hoog mogelijk percentage .

bij Maceratie hangt percentage af van wat je maceren gaat  , warm of koud maceren . Tijd van maceren . 

 Bij Destilatie maak je niet alleen gebruik van alcohol maar ook het karakter van de alcohol . Een alcohol die paar x is overgehaald kan bij 68 % al voldoende smaak neutraal zijn mits juist overgehaald  .

daarnaast zijn veel dranken en likeuren waarbij een lichte ondergrond van graan of fruit juist de warmte kan geven aan smaak van de drank 

Beantwoorden
Berichten: 9
(@peterke)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

 , leidt je het water ook om? Dat het enkel door de condensor gaat en niet door de spiraal in de kolom?

 
 
Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

 , leidt je het water ook om? Dat het enkel door de condensor gaat en niet door de spiraal in de kolom?

Ik doe dit toch zo, enkel door de condenser. Met de spiraal ertussen ga je weer meer reflux hebben.

Beantwoorden
Jandemann
Berichten: 166
(@jandemann)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Wanneer je smaken wil overbrengen kun je het best gebruik maken van een alembiek voor de t500 .

Dan zou je vrij redelijk smaken kunnen overbrengen .

Wanneer toch een kolom gebruikt zal je zeker niet gebruik moeten maken van zadels en knikker.

 

 

Ik heb ondertussen behalve de T500 een alambiek aangeschaft om voor de volgende stap te gaan. 

Ik wil een whisky maken met graan en mout van Biomaat.

Nu vraag ik mij af of ik zonder groot kwaliteitsverlies de ruwstook met de T500 met de koperen helm kan doen en dan de fijnstook met een "geschilderde" alembiek. Dit scheelt tijd en kan ik 20 liter in een keer ruwstoken om daarna de tijd te nemen voor de fijnstook. 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?