Meldingen
Alles wissen

T-500 steeds minder efficient


Berichten: 30
Topic starter
(@herbie)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo Forumleden,

Ik stook al een paar jaar zeer tevreden met de T-500, i.c.m. de waterflow regelaar.
Altijd een resultaat tussen 92-93 %
Echter, de laatste 3 keer kom ik met pijn en moeite aan 89%, terwijl ik absoluut exact hetzelfde doe als altijd.
De ketel wordt regelmatig goed schoongemaakt, inclusief na elke 3 beurten de koper zadels en rvs zadels schoonmaken.
Ik kan er geen verklaring voor vinden.
Heeft hier iemand soortgelijke ervaringen? (en wellicht een tip?)
Alvast bedankt voor jullie reacties

Herbie

p.s. Alvast gelukkig Nieuwjaar

 

Beantwoorden
14 reacties
4 Reacties
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 310

@herbie is jou temperatuur voeler nog goed ? Als de temperatuur boven 65 graden komt gaat percentage naar beneden . Ik heb ook een T 500 gehad die had ook problemen . Robbert heeft hem toen nagekeken en wat geüpgraded toen was het weer goed .

(Robbert heeft volgens mij ook nog wat onderdelen wel liggen uit sloop t500 en graanfathers . ) 

Beantwoorden
(@herbie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 30

@theresa

Bedankt voor je tip.
Direct geprobeerd, maar temperatuurvoeler is eigenlijk nog perfect, gecontroleerd met 2 verschillende kerntemperatuurmeters en warm water, nauwelijks afwijking (minder dan 0.2 graden)

Beantwoorden
Brutus
(@geelke)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 94

@theresa Oh, dan ben ik wel eens benieuwd naar welke upgrades. Ik sta altijd open voor verbetering en vernieuwing...

Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 310

@geelke ik had andere betere bedrading erin gekregen en een printje met knopje voor regelen vermogen  . Een extra temperatuur meet punt en in de koperen alambiek was een soort ring gekomen met een rand waardoor hij meer smaakjes vast hield .en ik had een soort plaat op de bodem extra met een opstaande rand . .

het was echt verbetering . De drankjes die ik maak kregen veel meer smaak .

maar ik heb een andere koperen still nu met ook een extra thumper die ik soms erbij gebruik en dit gaat nog beter ondanks verbouwing aan de 500. 
Alkohol stook ik nu met een zelf gemaakte van mijn heit en de T500 heb ik weggegeven omdat ik die niet meer brukte.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Meet je altijd je distllaat op een temperatuur van 20 graden celcius? Hierdoor hoor ik vaker afwijkingen namelijk. 

Beantwoorden
3 Reacties
(@herbie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 30

@stookforum 
Ik pas altijd temperatuur correctie toe tijdens het stoken. Na afloop zet ik een meetglas in de woonkamer en meet opnieuw bij 20 graden, nooit verschil met de gecorrigeerde waarden tijdens het stoken.
De koelwatertemperatuur hou ik min of meer constant op 55 graden

 

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 369

@herbie probeer eens lager te gaan, 50 gr of 48 gr zelfs tot zoalang het nog druppelt/stroomt.

Zou ook kunnen dat je netvoeding niet constant is en je plots 240 V binnenkrijgt, dan gaat het ook harder.

Beantwoorden
(@herbie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 30

@odevie 
thanks voor je tip.
Ik zal dat zeker proberen met die 50-48 gr, maar het vreemde is dat ik nu niets anders doe dan ik altijd al gedaan heb, en de opbrengst (in %) gaat langzaam maar zeker achteruit...vreemd toch...
Wat die 240 betreft, dat heb ik al vaker gecontroleerd, omdat ik de T-500 ook af en toe met een koperen pot still kop gebruik, i.c.m. een vermogensregelaar.

Beantwoorden
Berichten: 30
Topic starter
(@herbie)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Inmiddels heb ik een ontdekking gedaan...tijdens het spoelen van de kolom zag ik dat die lekte... (zie foto voor verduidelijking)
Hij lekt boven tussen de zwarte kunststof en het metaal.
Ik kan het metaal ook (voorzichtig) bewegen ten opzichte van het plastic.
Wellicht is dit wel van invloed.
Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is?

1640867158-IMG_8661.jpg
Beantwoorden
3 Reacties
Lex
 Lex
(@lex)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 24

@herbie 

Volgens mij ben je niet de enige die een lekkage in de kolom heeft. In het filmpje "how to clean the T500" kun je zien dat de naden dichtgeplakt worden bij het schoonmaken. Ook mijn kolom lekt bij het spoelen en het resultaat is na een jaar ook naar 90% gedaald. Maar tijdens het stoken zie ik nooit condens of druppels langs de kolom lopen zoals bij mijn lekke alembiek.  Dus ik denk niet dat een lekkage de oorzaak van het resultaatvermindering is. Je zou de naden kunnen dichten met hitte-bestendigde aluminium tape en kijken of het verbeterd. Deze tape kun je gerust een tijdje laten zitten.

Ik heb ergens wel eens gelezen dat er met een andere kolomvulling een beter resultaat behaald kan worden, maar ik weet niet meer precies welke. Heeft iemand op dit forum ervaringen hiermee? Welke vulling is daarvoor geschikt?

https://www.bol.com/nl/nl/p/aluminium-tape-50mm-x-50m-hittebestendig-isolatie-dichten-van-naden-waterdicht-dampdicht-hoge-temperatuur/9200000061705044/?Referrer=ADVNLGOO002062-G-117774906200-S-1040180134520-9200000061705044&gclid=Cj0KCQiAt8WOBhDbARIsANQLp96IfYR78IWNP7Tot5ElVjWnTTnV37CdLvjgLpU884Uz_v484CB70VwaAmh2EALw_wcB

 

Beantwoorden
(@herbie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 30

@lex  Geweldig man, thanks voor het zoeken en reageren. Op jouw filmpje zie ik inderdaad dat die naad afgeplakt wordt. Maar volgens mij is het dan de bedoeling dat, na het spoelen, de tape weer weggehaald wordt.
Ergens las ik dat deze "lekkage" bewust door de fabrikant bedoeld is, als een soort overdrukbeveiliging. 
Vind ik trouwens wel wat knullig, bij echte overdruk gaat dat niet veel oplossen volgens mij. 
Maar goed, ik ben al blij dat ik niet de enige ben waar het resultaat tot beneden de 90% gedaald is. 
Ben wel héél benieuwd naar een eventuele verbetering m.b.v. een andere vulling...

Beantwoorden
(@herbie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 30
Robbert
Berichten: 9954
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

als waterdruk te hoog is is er kans op lekage  ook als er teveel   pakking in zit of vervuiling krijg je druk . 

Je kunt het terug vinden op site fabrikant .

Dit is wat still spirit zelf zegt .:

There are a few ways in which the T500 could be 'leaking'.

Water leaking from the bottom thermometer probe:

It is likely that there is water leaking from the bottom thermometer probe, because there is a water flow issue.

 

Check that the unit is plumbed correctly

Check for obstruction in outlet block and turn water down

Check the entire setup

Water flow should be not much more than 700ml (3.5 US fl oz) per minute, otherwise the still will not function properly. If you have further problems contact Still Spirits or your retailer of purchase.

 

If water is leaking from in between the outlet block and the column, contact Still Spirits or your retailer of purchase.

 

Alcohol leaking from the top of the column:

The unit is overheating and the reflux process is not working efficiently. This releases excess vapour through the top of the column which is condensing back to alcohol.

 

Check unit is plumbed correctly

Check thermometers are in correct order

Ensure water flow setup is organised with controller next to still

Increase water flow, unit is too hot

Clean and repack ceramic saddles

Replace saddles if needed

Alcohol evaporating from the top column

The top of the column is not sealed. The reason being, is to reduce pressure build up so, it is normal for water to leak through the black cap during cleaning.

 

However, steam should not be leaking from the top column. This may be due to:

 

Saddles blocking the alcohol steam path and building some pressure. Remove all your saddles from the column and repack them, ceramic first (if you have them) followed by stainless steel saddles. 

There might be a blockage at the end of your alcohol outlet tubing. Remove the plug at the end of your alcohol tubing

If this doesn't solve the issue, contact Still Spirits or your retailer of purchase.

 

Still Spirits

 

 

 

Beantwoorden
Lex
Berichten: 24
 Lex
(@lex)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Vandaag het ik een emmer FFV voor de 2e keer gestookt. De temperatuur heb ik volgens advies rond de 48-49 graden gehouden en dat werkt perfect. De opbrengst komt nu weer uit op 92 procent. Probleem opgelost!

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?