Meldingen
Alles wissen

T500 esters uit rum wash?


Berichten: 65
Topic starter
(@kena1979)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Beste allen, ik vraag me af of je met een T500 met vermogensregelaar in staat kan zijn esters over te halen uit een rum wash. De kookpunten zijn zeer hoog, ik las ergens wat over entrainers om het kookpunt van de esters naar omlaag te krijgen en ze zo over te brengen, maar ik zou niet weten hoe ik daarmee aan de slag ga. Enig advies zou welkom zijn om alsnog de esters te kunnen overhalen. 

Ik spreek over onderstaande esters :

  1. Ethyl lactate: Sweet, fruity, slightly sour aroma, coconut-like flavor. Boiling point: 217-220°C (423-428°F)

  2. Isoamyl acetate: Sweet, fruity, banana-like aroma and flavor. Boiling point: 138-140°C (280-284°F)

  3. Ethyl butyrate: Fruity, sweet, pineapple-like aroma and flavor. Boiling point: approximately 142°C (287°F)
  4. Isoamyl butyrate: Fruity, sweet, pear-like aroma and flavor. Boiling point: approximately 153°C (307°F)

Beantwoorden
6 reacties
2 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1833

@kena1979 misschien is het beter om te infomeren bij de gene die het geschreven heeft naar waar jij verwijs. Dat is waarschijnlijk iemand uit een professionele distilleerderij.

Ik maak mij niet druk om dit soort dingen en stook gewoon mijn drankjes thuis met de middelen die ik voorhanden heb.

Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 310

@kena1979 t500 is bij mij de deur uitgegaan omdat ik te weinig smaakjes mee kon krijgen.

Maar er is iets met damp temperatuur en keteltemperatuur verschil.

Misschien kun je beter een berichtje aan Robbert sturen die heeft ervaring en zou het kunnen utleggen hoe zit met temperaturen en manipuleren  keteltjes 

(Ik weet niet of hij snel reageren zal. Hij ligt volgens mij in ziekenhuis.)

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Je geeft wat weinig informatie om mee te beginnen, buiten dat heb ik het vermoeden dat je wat punten aan het verbinden bent die wat los van elkaar staan (niet vanuit theoretisch maar wel vanuit praktisch oogpunt).

 

Met de T-500, welke kop heb je? Kolom of alambiek? 

 

Hoe maak je de rum? Samenstelling en gist die je gebruikt.

Beantwoorden
Berichten: 65
Topic starter
(@kena1979)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hello @alchemist, het is met de refluxkolom en de gist die wordt gebruikt is Distillamax RM; zouden bv. veel bananenesters mee moeten overkomen maar dat is niet het geval. De wash ruikt zelf thans zeer lekker fruitig, ik krijg er wel bv. karamel/droog fruit mee in over (tegen het einde van de run), maar niet de esters waar ik het eigenlijk ook wat voor doe.

Ik gebruik voor 20l wash 15l water en 5l melasse, ik verwarm de wash tot 79°C en laat vervolgens afkoelen en gebruik op de gepaste momenten (PH en temp) de enzymes beta glucanase, gluco amylase en alpha galactosidase voor de afbraak van de complexe suikers aanwezig. Dat fermenteert vervolgens zeer goed met de gist, zeker in de zomermaanden buiten. Af en toe voeg ik bacteriecultuur toe wanneer de SG gedaald is tot 1.030. Ik spreek dan over DistillaBact LP (lacto) of clostridium butyricum.

Er werd geadviseerd de stripping run naar 70% te streven en eindproduct spirit run naar 89%

Ik las dat het overbrengen van esters te maken heeft met de kook temperaturen ervan en daarom dat ik de vraag hier stel, want die kooktemperaturen zijn aan de hoge kant en ik denk niet dat de T500 dit kan overbrengen. 

Wat is jullie mening om dit toch met een T500 en temp controle te kunnen doen?

 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@kena1979 Ik vermoed dat je refluxkolom deze stript eigenlijk, je geeft zelf aan dat er pas iets komt aan het einde van de run.

 

Esters worden tijdens meerdere stappen gevormd, een groot gedeelte tijdens fermentatie, tijdens destillatie (met name koper werkt als katalysator), tijdens het rijpen op hout. Om meer esters te krijgen in het verleden ben ik daarom ook overgestapt naar een volledig koperen ketel, ik heb hierbij wel gemerkt dat de dranken voller werden.

 

Ik heb even een zelfgemaakte rum hier ter vergelijking gepakt, deze was uit molasse vergist met Mangrove Jack's M20 Bavarian Wheat (om bananensmaak erin te krijgen). Het zit er wel in maar weinig, deze is wel volledig blank gebleven dus geen hout aan toegevoegd.

 

Je zou ook met de houtsoorten kunnen spelen om bepaalde smaken erin te krijgen, zie hieronder.

1675427550-c11ba1b902581e8992c16cbc788bef50.jpg
Beantwoorden
Berichten: 134
(@drankdier)
Estimable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

De kookpunten van diverse esters liggen vaak hoger dan die van ethanol. Echter met een pot still zal je een deel van de esters met de alcoholdampen mee overhalen. Omdat de grenswaarde voor smaak en geur van esters vaak zeer laag ligt zal je deze dan ook kunnen waarnemen in je rum.

Echter bij een reflux kolom vergroot je het scheidend vermogen van alcohol en de esters. Hierdoor krijg je zuivere alcohol over en laat je de smaakvolle esters achter.

Daarnaast zou ik als ik jou was om meer esters te vormen het volgende doen:

Je rum eerst strippen en de ketelinhoud na het strippen opvangen. Hier gooi je vervolgens nadat het afgekoeld is je bacterieculturen en wat voeding in zodat je voldoende zuren hierin kan vormen. Voeg vervolgens deze (stinkende) mash bij je stripping run (niet neer dan 10% volume doen!) en laat even warm staan. Zo kunnen de zuren esters vormen met alcohol (met toevoeging van een scheutje sterk zuur versterk je dit proces nog beter). Als je vervolgens je spirit run doet met een koperen helm op je t500 zullen er flink wat fruit esters kunnen meekomen.

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?