Meldingen
Alles wissen

T500 - ruwstook - zadeltjes


Berichten: 139
Topic starter
(@concha)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Om een goede kwalitatieve neutrale alcohol te hebben, is het best deze 2x te stoken.

Als ik de T500 gebruik, is het dan beter om de ruwstook zonder zadeltjes te doen (ik heb geen koperen helm) of is het beter de zadeltjes erin te laten?

In beide gevallen zou ik dan de temperatuur bij het stoken  rond de 65 graden houden.

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
6 reacties
6 Reacties
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@concha welkom op dit forum. Ik laat de zadeltjes er steeds in, na een stook of 20 haal ik ze er wel uit om te reinigen in kokend water met citroenzuur en dan goed spoelen, laten drogen en hop terug de kolom in. In mijn kolom zitten zowel koperen als rvs zadeltjes, de koperen zitten bovenaan, de rvs er onder.

Bij de eerste stook neem ik een voorloop van 50 tot 100 ml, afhankelijk van de stookwijn waar je mee start. Voor een eerste stook kan je de temperatuur op de meegeleverde thermometer tussen 55 en 60 gr houden. Ga je boven de 60 gr dan komt er meer water mee Ik stop wanneer het dstillaat rond de 30% zit. Voor een tweede run stook ik op vol vermogen en regel het water zodat de temperatuur rond de 52 gr blijft. De uitstroom is dan tussen druppels en een fijn straaltje maar zo krijg je zuivere alcohol van 92%. Na verloop van tijd vermindert de uitstroom. Dan laat ik nog enige tijd de temperatuur oplopen tot 62 gr en vang ik apart op. Deze alcohol is dan nog een 85%. Die is best prima te gebruiken voor allerlei recepten, de 92% heb je maar zelden echt nodig voor maceraten edm

Succes

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@odevie Bedankt voor uw uitleg. Ik heb onlangs mijn eerste suikerwash gemaakt met de T500. De alcohol was inderdaad rond de 92 graden en ik heb deze 48-72 uur later verluchten. Als ik vergelijk met de gekochte alcohol ruikt de gekochte alcohol minder sterk en is deze ook zachter van smaak. 

Na wat onderzoek blijkt en tips van Robert is dat je dit kan verhelpen door de alcohol een 2de keer te stoken. (Eerst de alcohol aanleggen met water zodat deze rond de 40 graden is), dus vroeg ik mij af om de eerste stook zonder de zadeltjes te doen waardoor het stoken sneller gaat met wel minder alcohol percentage dan met zadeltjes.

En bij de 2de stook, de fijnstook, natuurlijk de zadeltjes erbij doen en stoken rond de 55 graden.

De vraag is of er een kwaliteits verschil zou zijn als je de eerste stook met of zonder zadeltjes doet.

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@concha uit een suikerwash zeker in combinatie met turbogisten krijg je een scherpe alcohol, daar valt weinig aan te doen zelfs met meerdere malen overhalen.

Wil je een echt zachte, neutrale, alcohol moet je toch kijken naar een granenbeslag. Zelf ben ik heel tevreden over het fast fermenting vodkabeslag. Werkt prima, gewoon met bakkersgist.

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@odevie Ik gebruik helemaal geen turbogisten. Wel, Fermentis gedroogde gist SafSpirit GR-2. De reden om deze gist te gebruiken was omdat deze minder temperatuur gevoelig is. De SG van mijn wash was 1075 en 990 nadat het uitgegist was.

Wat bedoel je met fast fermenting vodkabeslag?

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@concha de fermentis gist is al een goede basis en een eind SG van 990 is prima uitgegist.

Op youtube vind je de volledige beschrijving voor de fast fermenting vodka. Op advies van Robbert is het beter het epsomzout achterwege te laten.

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@odevie Hartelijk bedankt Odevie voor de snelle antwoorden en de vele info.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?