Meldingen
Alles wissen

T500 wordt niet meer warm


appelboom
Berichten: 10
Topic starter
(@appelboom)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Goede dag samen,

Daar ga je dan, vandaag vrije dag, alles voorbereid voor een wiskeymash. Gezellig....

Beslag gaan het maken: 2kg gerstemout en 4kg tarwe geschroot. Ook nog 2kg gemalen rogge erbij en opwarmen met ca 19,2 liter water naar 55 graden C in de T500. Net als andere keren, toen ging het beslag maken senang in dezelfde ketel. Net als een aantal andere runs mer de reflux en koperdome.

En ja, lekker bezig met roeren, pH meten en na een 1/2 uurtje verder verwarmen naar 65 graden. Maar dan doet die T500 niet meer mee! De temperatuur stijgt niet verder! 

De transformator van de Stookwinkel die ik gebruik om de temperatuur te regelen wat hoger gezet, zelfs op maximaal gezet en geen verdere stijging temperatuur. k8t!

Van alles geprobeerd om de boiler weer warmer te krijgen, dekentje erom, aan en uit schakelen, transformator er tussenuit, en nog veel meer krachttermen geprobeerd maar geen resultaat.

In ieder geval zwaar balen....

Dus op internet een meneertje uit Nieuw Zeeland getroffen die wist te melden dat de thermostaat KSD301 van de T500 mogelijk de geest heeft gegeven. Direct maar bij Ali wat van die dingen besteld maar dat gaat nog even duren voor ik die in huis heb. 6weken. En dan maar hopen dat het probleem ook echt opgelost is.

Goed nu nog even een vraag aan de deskundigen: Het beslag staat nu natuurlijk lelijk af te koelen.

Kan ik het beslag bewaren en opnieuw gaan opwarmen naar 65 graden zodra de boiler weer in de benen is of moet ik dit als een verliespost van 20 euri inboeken en de zaak doorspoelen in het gootje?

Graag hoor van jullie wat wijs is om te doen.Tevens een waarschuwing aan andere T500 gebruikers, zorg dat je een paar reserve KSD301 125 grC op voorraad hebt!

 

 

Beantwoorden
16 reacties
1 Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@appelboom Jammer om te horen, het is geen droogkookbeveiliging die is aangeslagen toevallig? Zit er onderin een knopje wat je kunt indrukken misschien.

 

Het beslag kun je geen zes weken bewaren, dus helaas wordt het weggooien.

Beantwoorden
appelboom
Berichten: 10
Topic starter
(@appelboom)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Dank voor je snelle en betrokken reactie Alchemist,

Geen knopje tegen droogkoken gevonden, alleen de aan en uitschakelaar.

Maar wel een site die iets sneller kan leveren dan de Ali. Overmorgen in huis

Hoe lang kan ik het beslag bewaren denk je?

groet Jacques

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@appelboom Ik betwijfel of daar veel mensen een antwoord op gaan hebben, je hebt de 55 graden stap gedaan dus er zal ook wat omzetting richting suikers zijn gebeurd, met eventuele melkzuurbacteriën die op de mout zaten (kunnen tot 71 graden overleven) kunnen redelijk gaan groeien nu, het lijkt een beetje een kettle sour te worden.

 

Ik zou als het overmorgen binnen komt nog eens proberen, niet dat ik verwacht dat het aanzuren een super positieve bijdrage heeft, maar mocht er iets anders zijn (zekering of dergelijke) dan kun je in ieder geval eerst checken of alles werkt, ook al krijg je er misschien niet ideale wort uit. Weggooien kan altijd erna nog maar dan weet je wel of de T500 het weer doet.

 

Is er ook niks aangebrand op de bodem? Het klinkt namelijk erg als een droogkookbeveiliging, gebeurd me bij de GF ook wel eens als ik t ding buiten z'n comfortzone breng 🤣 .

Beantwoorden
appelboom
Berichten: 10
Topic starter
(@appelboom)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Nou Alchemist dat vind ik heel fijn dat je zo meedenkt. 

Ik zie je ook wel als een (de) expert op dit forum dus ik voel me gevleid door je reactie. Ik ga het overgieten boiler repareren en dan toch even proberen weer op te stoken en zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen. Dit alles ter reling en vermaak moet je maar denken. Ik ben de ergste frustratie weer te boven. 🙂 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@appelboom de frustratie krijgt bij ieder van ons wel eens de overhand, ik heb in het verleden ook wel eens sterk overwogen of de genoegdoening van een brouwketel kapot trappen opweegt tegen de investering die het gekost heeft.

 

Iedere hobby heeft z'n leermomenten en eerlijk gezegd zou het ook niet leuk zijn zonder. 

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Er is zeker een reset. Plaatje van Google 

1677013905-gf_04_01_2.jpg
Beantwoorden
appelboom
Berichten: 10
Topic starter
(@appelboom)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Dank voor de aanmoediging heren. De reset heeft nog niet geholpen wsh toch het weerstandje kapot.

Als de mash te zuur is geworden van de melkzuurbacteriën hoe kan ik de Ph dan weer opkrikken naar de gewenste 5.7?

 

Beantwoorden
2 Reacties
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@appelboom krijt of kalk zou ik aanbevelen. P.h. meten, indien nodig kalk of krijt toevoegen en goed roeren, 10 minuten wachten en dan weer proberen. 

 

Ik weet niet in hoeverre de enzymen het langere tijd overleven in een waterig milieu, dus een jodiumproef aan het einde is zeker aan te bevelen trouwens.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

De reset werkt niet als je aangekoekt spul op het verwarmingselement hebt zitten, voel eens met een roerstok of dergelijke of er geen zetmeel drap of aangekoekte resten zit op het element, in het midden een cirkelvormige beweging maken (weet niet waar de T500 het element heeft zitten).

Beantwoorden
appelboom
Berichten: 10
Topic starter
(@appelboom)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

wordt vervolgd, dank voor de reactie. ik heb nog wat kalk over van het bekalken gazon. komt dat een keer goed uit. kan het ook met een ouderwets schoolbordkrijtje???

Beantwoorden
appelboom
Berichten: 10
Topic starter
(@appelboom)
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

De aankoek valt wel mee, ik ga een kookzak maken om dit in de toekomst te voorkomen echt uit te sluiten. Wat zoeken leert me dat ik polypropyleen moet gebruiken maar weet iemand welke maaswijdte het gaas moet hebben. of zijn er ook andere eenvoudige gaasdingen te koop ipv een dure kookzak? bv horregaas, dat lijkt me nogal fijn.

Ali heeft veel gazen maar welke maat is geschikt?

Beantwoorden
4 Reacties
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2690

@appelboom een kookzak van aliexpres werkt goed. Je kan lavastenen of knikkers op de bodem van je ketel leggen en daar de zak op laten rusten. De zak om de hals van je ketel spannen met een spin of oude fiets binnenband. Werkt goed.

Beantwoorden
appelboom
(@appelboom)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Active Member
Berichten: 10

@murmillo mooi advies dank je.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1832

@murmillo de droogkook/aanbak beveiliging is bij mij ook wel eens aangesproken(ja dat knopje op de bodem). Volgens de fabrikant is de boiler van de T500 alleen geschikt voor heldere vloeistof. Dus bij het stoken van heldere of dikke vloeistof gebruik ik altijd een dubbele bodem en kooksteentjes en voor het maischen een grote pan en een lepel. Een zak in de pan of wel brew in a bag(BIAB) gebruik ik ook wel eens maar ben er nog niet uit of dit handiger is.

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2690

@rumo ik gebruik voor het brouwen ook een pan en een lepel. TS wil het doen in een t500. Na even nagedacht te hebben over een dubbele bodem oor TS bedacht ik dat knikkers of lavastenen ook werken. Die gebruik ik in de daalderop 30/50, alquitara enz.  met een kookzak erop met bv fruit of Graan als ik stook. Niks is zo fijn als een grote pan.

1677063171-20230221_213539.jpg
Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Jammer om te horen dat de dag er anders uit kwam te zien dan gehoopt. Maar het is absoluut het aankoeken dat ervoor gezorgd heeft dat de thermische beveiliging is aangegaan. Je kunt hem inderdaad pas weer gebruiken als de bodem schoon is. Dan gewoon het knopje indrukken en dan doet hij het weer.

Voor de volgende keer, veel Succes 😀

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?