Meldingen
Alles wissen

T500 zuigt alcohol terug naar ketel


Berichten: 60
Topic starter
(@jostheboss)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Gisteren gestookt (een uur of 8, want ik stook op een koeltemperatuur van rond de 51,5 graden) en aan 't einde van de middag de ketel uitgezet, althans dat dacht ik...
Vandaag wil ik de ketel schoon maken en voor de tweede keer stoken, kom ik beneden en zie ik dat de ketel nog aan staat. Had ook veel water gelekt, dus ik even naar bovenom wat keukenrol e.d. te halen. Kom ik enkele minuten later terug, is mijn glazen 5 liter fles vrijwel helemaal leeg gezogen, terug naar de ketel....Bleek trouwens dat de uitloop slang was los geraakt en bijna helemaal onderaan in de fles hing (ik maak die altijd bovenaan vast met wat plakband).

De ketel is dus dus weer bijna helemaal vol. Stook ik nu gewoon nog een keer en is dat voldoende (ik stook normaal 2 keer) of stook ik voor de zekerheid daarna nog een derde keer?

Beantwoorden
32 reacties
13 Reacties
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@jostheboss gevalletje ten allen tijden bij je ketel blijven Jos... je kunt niet zomaar je ketel aanzetten en andere dingen gaan doen en later terug komen om af te zetten en verwachten dat alles goed gegaan is. Meeste branden ontstaan door elektra. Als je daar ook nalatigheid bij opteld is recept voor gevaarlijke situaties.

Stook voorzichtig, wil niet perse zeggen langzaam, maar vooral let op je veiligheid en die van je omgeving. Een verzekeraar trekt z'n handen er ook nog eens vanaf mocht het eens fout gaan. Het hoeft ook maar 1 keer fout te gaan en kan gruwelijke gevolgen hebben als je op de bank zit te chipsen om het maar banaal te zeggen.

Dus stook voorzichtig

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@pikketanus Doe ik ook, ik heb een babyfoon geinstalleerd in de kelder en zo hou ik tijdens het stoken de ketel in de gaten. Punt was dat ik dacht dat ik naar beneden was gegaan om hem uit te zetten, maar dat had ik dus niet gedaan. Ik kan niet bij de ketel blijven zitten de hele dag, want ik werk, maar daarom heb ik dus de webcam geïnstalleerd en dat gaat normaal prima. Toch bedankt voor de waarschuwing!

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@jostheboss bij de ketel blijven heeft verschillende redenen waarvan veiligheid vooropstaat. Maar ook kwaliteit van de alcohol. Ookal is het een ruwstook, soms moet je delen achterwegen laten, scheidingen maken.

Voelen aan bepaalde delen van de ketel, geuren waarnemen zoals alcohol damp als er iets ontsnapt, er zijn aardig wat zintuigen die je mist via een babyfoon en of webcam. De ketel zorgt niet voor je veiligheid, dat zijn de mensen die de ketel gebruiken. Een lekage zie je niet snel met een webcam, maar volgensmij had je daar ook al eerder last van.. (dus vind het zeker dan onbegrijpelijk waarom je zoiets dan zelfstandig wilt laten draaien, excuses voor m'n grumpyness)

Als je met normaal tempo stookt, met notabene een "Turbo-500", hoef je geen hele dag te zitten. De meeste zijn met 4 a 5 u zeker wel klaar.

Denk dat de meeste hier wel werken, ik ook, maar daar gebruik ik m'n vrije tijd voor. Soms zit ik een hele dag buiten, maar het is dan ook hobby...

Vergeef me m'n preek, maar hier laat ik het bij haha 🤪 

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@pikketanus Dank voor je welgemeend advies, ik ervaar het niet als preken, een klein beetje misschien 🙂

Ook al houd ik de babyfoon in de gaten i.v.m. de temperatuur, ik ga zeker nog 2 x per uur kijken.
Uiteraard scheid ik de eerste voorloop (ongeveer 100 ml) en als ik 4 liter heb, vang ik de rest apart op. Vaak gooi ik dat voor de zekerheid weg (na de laatste run)

Bij mij duurt het echt 7 tot 8 uur, waarschijnlijk omdat ik op zo laag mogelijke temperatuur stook. Ik heb gelezen/gezien dat je tussen de 50 en 65 graden moet stoken en dat je dicht bij de 50 meer kwaliteit hebt en dicht bij de 65 meer snelheid.

Ik zou echt niet weten hoe ik het sneller kan laten gaan bij 51 graden dan nu. Tips zijn altijd welkom.

Ik zou niet weten waar ik de ketel anders zou moeten zetten, in de keuken op het aanrecht? In de kelder heb ik alles bij de hand, ook water, ik vind het ideaal, ik moet er niet aan denken dat ik het in de keuken doe, gaat lekker ruiken.

De lekkage waar je over spreekt is is alleen bij temperatuurvoeler en dat weet ik de volgende keer te voorkomen.

 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@jostheboss   ketels kunnen defect raken , een opstruktie krijgen. Sluiting , aanbranden droog koken , koeling kan haperen  , floading , sluiting , te hoge damp verzadiging kam er in de ruimte onstaan opvang beket lekken omvallen , overstromen .. , drukopbouw .

Temperatuur kan oplopen of te veel dalen .

 

Je heb water , electrisciteit , alcohol en een hitte bron .Je mag nooi zo een ketel onbeheerd laten . Zeker geen 2 uren .ls je 2 uur alleen laat wil zeggen dat je opstart , halverwege de stook een keer kijkt en als het ding lang en breed klaar zou moeten zijn nog eens kijkt . 

Als je geen tijd hebt om op ketel te letten moet je nooit zo een ding aanzetten . 

Geld ook voor een t500 ! 

Trouwens ook Electrische is niets veiliger dan op gas stoken . 

 

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@robbert Oh, dat is toch riskanter dan ik dacht. Ik ga niet pas na twee uur kijken, maar 2 x per uur. Is 4 x per uur dan voldoende?

Waar hebben jullie hem dan staan, als ik vragen mag? En als het zo onveilig kan zijn, heb ik liever dat er iets in de kelder gebeurt dan in de keuken.

Ik heb ook nog een schuurtje, maar dan moet ik ontluchting in de dak maken, dan komt volgend jaar pas.

Wat bedoel je met 'Trouwens ook Electrische is niets veiliger dan op gas stoken . ' ? Dat er niets veiliger is dan op gas stoken? Dat gaat natuurlijk niet met een T500...

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@jostheboss  als je aan het stoken ben is net als met eten koken . Je moet er gewoon bij blijven! Je kunt even een bak koffie halen maar nooit ketel lang alleen laten  of je zet  een tv ernaast. als je je verveelt .

Ik bedoel dat het een mis verstand is als mensen denken dat stoken met een electrische ketel veiliger is dan stoken met een gas gestookte ketel.  En daarom een electrische ketel maar alleen achter laten .  

Ik stook in garage of in badkamer . En met een mini ketel gewoon in huis .. 

Opletten bijblijven   dan is er niets aan de hand .

En altijd een brandblusser in de buurt .

 

 

 

 

 

 

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@robbert Zal ik doen. Ik denk dat ik in het vervolg in de keuken ga stoken dan, daar heb ik ook alles bij de hand en daar bevind ik me in het weekend heel vaak, als hobbykok 🙂

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9953

@jostheboss wanneer de uitstroom in de alcohol hangt en de ketel afkoelt kan het zijn dat doordat de lucht in de ketel door afkoelen krimt en dan krijg je een vacuüm waardoor inderdaad de vloeistof naar binnen kan worden gezogen . 

Warme lucht zet uit en krimp waneer luch kouder wordt.

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@pikketanus M.b.t. die 4-5 uur: ik heb idd na die tijd 4 liter en daar gaat het mij om. Dan pak ik de grote fles weg en zet ik een literfles neer. Daar komt echter maar ongeveer een halve liter in (en dat duurt zo lang). Vervolgens gebruik ik die niet (ook als is het percentage ok en ruikt ie normaal).....Dan kan ik natuurlijk beter dan stoppen, scheel me een hoop tijd.

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@jostheboss persoonlijk zou ik m'n tijd en energie ook niet in dat laatste restantje steken, zeker als het ook niet echt meer gebruikt wordt en slechts een halve liter betreft.

Daarnaast als het een stookwijn uit suiker is, is het natuurlijk zo gebeurt een nieuwe wash te maken. Gebruikte energie en vooral tijd weegt niet op tegen een paar centen voor suiker 😜 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@jostheboss helaas je ben nu weer bij het begin, dus ik zou nu 2 maal stoken.

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@rumo Dank je, op dat antwoord was ik aan het wachten.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Laat nooit de slang waar de alcohol uitkomt in de vloeistof hangen. Dit staat in de handleiding. In het beste geval zuigt hij bij het afkoelen de alcohol terug. In het ergste geval implodeert je boiler.  Dit laatste heb ik in 6 jaar gelukkig maar 1x gehoord. Maar mensen lezen de gebruiksaanwijzing niet meer 😉

Beantwoorden
10 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@stookforum. Jan kan je die foto nog eens opzoeken van die geïmplodeerde T500, dan laat Jos zijn ketel nooit meer alleen 😆 😆

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 6760

@rumo ik heb gezocht maar niet gevonden. Als ik hem tegenkom zal ik hem posten 🙂

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@stookforum gevonden 😯 😵 

 

1631632385-geimplodeerde-T500.jpeg
Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 6760

@rumo  en dan wordt er onkent dat de slang in de alcohol heeft gehangen 😄

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@rumo Wow

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@stookforum Ja, dan doe ik normaal ook nooit, heb de handleiding goed gelezen.  ik plak hem vast en dat is altijd prima gegaan, nu in eerste instantie ook, ook toen het klaar was zat de slag er nog niet in. Ik denk dat doordat hij daarna de hele nacht heeft aangestaan het plakband is losgegaan door de extra condens. Ik zal sowieso de volgende keer kijken of ik het steviger kan vastmaken.

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 477

@jostheboss ik gebruik zelf een 5 literfles en de siliconen slang met een knijper er op zodat deze niet verder in de hals van de fles kan zakken. Eventueel als je het niet vertrouwd een elastiekje aan het oor van de fles en de knijper.

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@mccorner bedankt voor de tip. Ik heb een glazen 5 liter pot met opening van een cm of 15. Ik zal zelf wat gaan knutselen. Plakband werkt op zich goed, maar als je het snel los wilt maken is het toch niet zo handig.

Beantwoorden
Dirtbag
(@dirtbag)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 95

@mccorner Je kan toch ook gewoon de schaar in het slangetje zetten, als je hem een paar cm boven de pot afknipt kan die nooit meer terug zuigen.

Prsoonlijk knip ik de alcohol slang scheef af. Dan is er meteen een voorkeurs positie waar de druppel valt 😉

Voor het geval je met een iets smallere pot gaat werken in de toekomst.

 

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 477

@dirtbag Klopt, maar mijn opstelling verschilt wel eens, dus wil ik hem (nog) niet afknippen 😉

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Een hele serie beginnersfouten, waarvan het alleen laten niet eens de ergste is.

Plastic slang aan de uitlaat: warme, sterke ethanol is een prima oplosmiddel voor allerlei toevoegingen aan plastic.

Plastic slang tot aan de bodem van het opvangvat. Zie hierboven. En zie ook je recente ervaring.

Ketel niet uitzetten: kan je makkelijk je ketel kosten als die droogkookt.

(Overigens snap ik niet hoe die ketel kan afkoelen en terugslobberen als hij nog aanstaat!)

Stoken in een amper geventileerde ruimte: alcohol is behoorlijk brandbaar en, in de juiste verhouding met lucht, explosief. Die juiste verhouding zul je niet snel bereiken met een kleine ketel, maar als de koeling wegvalt, krijg je wel hete alcoholdamp rechtstreeks de ruimte in.

Valse veiligheid door bewaking op afstand. Als er iets misgaat en je komt aangerend ben je misschien net op tijd om weer teruggeblazen te worden door een brand of explosie.

 

Beantwoorden
5 Reacties
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@kees22 
- Plastic slang aan de uitlaat: warme, sterke ethanol is een prima oplosmiddel voor allerlei toevoegingen aan plastic. >> Ik gebruik de meegeleverde slag (T500). Welke kan ik dan beter gebruiken?
- Plastic slang tot aan de bodem van het opvangvat. Zie hierboven. En zie ook je recente ervaring. >> dat gebeurde pas nadat ik de ketel per ongeluk aan had laten staan. Normaal als ik klaar ben met stoken neem ik de fles met alcohol weg en zet ik dan pas de ketel uit.
- Overigens snap ik niet hoe die ketel kan afkoelen en terugslobberen als hij nog aanstaat!)>> Gebeurde pas toen ik zag dat de ketel nog aanstond en hem direct uitzette. Slang zat nog vast bovenaan in de fles, maar ik ging even naar boven om keukenrol en nog wat dingen te halen om het water op te ruimen en toen ik terugkwam was de fles al leeg. Slang moet losgeraakt zijn toen ik naar boven ging en toen heeft de ketel de fles leeggezogen.
- Stoken in een amper geventileerde ruimte: alcohol is behoorlijk brandbaar en, in de juiste verhouding met lucht, explosief. Die juiste verhouding zul je niet snel bereiken met een kleine ketel, maar als de koeling wegvalt, krijg je wel hete alcoholdamp rechtstreeks de ruimte in. >> Idd niet zo slim, is niet zoveel ventilatie (kelderruime en een aparte ventilatiekoker).
- Valse veiligheid door bewaking op afstand. Als er iets misgaat en je komt aangerend ben je misschien net op tijd om weer teruggeblazen te worden door een brand of explosie. >> Dat moeten we niet hebben. Kan natuurlijk in de keuken ook gebeuren, maar omdat je daar continu in de buurt bent kun je natuurlijk veel sneller ingrijpen.

Volgende dus in de keuken en altijd erbij blijven.

Beantwoorden
Kees22
(@kees22)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1266

@jostheboss Ik moet je nageven: je bent slim genoeg om over de tips na te denken!

Ik ken de T500 niet, maar als het mijn ketel was zou ik zo snel mogelijk de plasticuitloop vervangen door metaal. Zelfs als het goedgekeurd is voor voedsel. Als je een beetje handig bent, of iemand kent die dat is, moet dat makkelijk kunnen.

De meesten onder ons hebben een uitloop die uitdruppelt/stroomt in een open fles of pot. Dan kan de ketel hoogstens lucht terugzuigen.

Ik heb wel eens de proef op de som genomen, door een pijp in een pan water uit te laten komen, onder water. Ketel aan de stook brengen en dan uitzetten. Nou, binnen een minuut begon de ketel krachtig terug te zuigen, harder dan het water uit een kraan stroomt. Floep, weg! Ik gebruik vaak een bijvat en als ik het gas uitzet, maak ik meteen de verbinding tussen ketel en bijvat los! Meteen!

Overigens maakt iedereen wel eens domme fouten, dus dat is geen schande. Het is wel handig als je dan al eerder dat scenario overdacht hebt, dan weet je wat je wel en niet moet doen. Ik goot laatst hete ruwstook in de ketel en realiseerde me opeens: Ik deed toch altijd eerst het gas uit als ik dit deed? Oh, dat was daarom! Het vuur lekte langs gemorste druppels naar de pan. En dat vuur zie je bijna niet. Afijn: gewoon de deksel op de pan en gelukkig zat het nog niet in de ketel!

Overigens kun je alcohol blussen met een waternevel.

Ikzelf hecht er aan om de zaken zo in te richten dat er met geen mogelijkheid iets fout kan gaan. En dan ben ik soms toch te veel afgeleid en gaat het alsnog bijna fout.

Beantwoorden
(@jostheboss)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 60

@kees22 @admin Je zou toch verwachten dat de meegeleverde slang prima is?

Beantwoorden
 Rein
(@rein)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 43

@jostheboss

Gewoon geen slang gebruiken? Dat tuitje wijst keurig naar beneden en de zwaartekracht doet de rest,

vind je je tuit te ver weg van het opvang potje dan je potje hoger plaatsen of de ketel lager.

 

1631813125-WhatsApp-Image-2021-09-15-at-153642.jpeg
Beantwoorden
Kees22
(@kees22)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1266

@jostheboss Jawel, vast wel goedgekeurd voor voedsel. En misschien ook wel voor warme en sterke alcohol. Geen kwade bedoelingen.

Maar zelf zou ik het zekere voor het onzekere nemen en plastic vermijden.

Beantwoorden
Kees22
Berichten: 1266
(@kees22)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Maar om op je aanvankelijke vraag terug te komen: een mengsel van spoeling en ruwstook, zoals je nu hebt gemaakt, lijkt me niet hetzelfde als de stookwijn. Maar ik zou inderdaad doen alsof het een stookwijn is en opnieuw ruwstoken. En dan voor de zekerheid nog twee keer fijnstoken.

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De met de t500 meegeleverde slang voor de uitloop is een siliconen slang, dus veilig voor hoge alcohol percentages. 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?