Gisteren gestookt (een uur of 8, want ik stook op een koeltemperatuur van rond de 51,5 graden) en aan 't einde van de middag de ketel uitgezet, althans dat dacht ik...
Vandaag wil ik de ketel schoon maken en voor de tweede keer stoken, kom ik beneden en zie ik dat de ketel nog aan staat. Had ook veel water gelekt, dus ik even naar bovenom wat keukenrol e.d. te halen. Kom ik enkele minuten later terug, is mijn glazen 5 liter fles vrijwel helemaal leeg gezogen, terug naar de ketel....Bleek trouwens dat de uitloop slang was los geraakt en bijna helemaal onderaan in de fles hing (ik maak die altijd bovenaan vast met wat plakband).
De ketel is dus dus weer bijna helemaal vol. Stook ik nu gewoon nog een keer en is dat voldoende (ik stook normaal 2 keer) of stook ik voor de zekerheid daarna nog een derde keer?
Laat nooit de slang waar de alcohol uitkomt in de vloeistof hangen. Dit staat in de handleiding. In het beste geval zuigt hij bij het afkoelen de alcohol terug. In het ergste geval implodeert je boiler. Dit laatste heb ik in 6 jaar gelukkig maar 1x gehoord. Maar mensen lezen de gebruiksaanwijzing niet meer 😉
Een hele serie beginnersfouten, waarvan het alleen laten niet eens de ergste is.
Plastic slang aan de uitlaat: warme, sterke ethanol is een prima oplosmiddel voor allerlei toevoegingen aan plastic.
Plastic slang tot aan de bodem van het opvangvat. Zie hierboven. En zie ook je recente ervaring.
Ketel niet uitzetten: kan je makkelijk je ketel kosten als die droogkookt.
(Overigens snap ik niet hoe die ketel kan afkoelen en terugslobberen als hij nog aanstaat!)
Stoken in een amper geventileerde ruimte: alcohol is behoorlijk brandbaar en, in de juiste verhouding met lucht, explosief. Die juiste verhouding zul je niet snel bereiken met een kleine ketel, maar als de koeling wegvalt, krijg je wel hete alcoholdamp rechtstreeks de ruimte in.
Valse veiligheid door bewaking op afstand. Als er iets misgaat en je komt aangerend ben je misschien net op tijd om weer teruggeblazen te worden door een brand of explosie.
Maar om op je aanvankelijke vraag terug te komen: een mengsel van spoeling en ruwstook, zoals je nu hebt gemaakt, lijkt me niet hetzelfde als de stookwijn. Maar ik zou inderdaad doen alsof het een stookwijn is en opnieuw ruwstoken. En dan voor de zekerheid nog twee keer fijnstoken.