Meldingen
Alles wissen

Van alambiek naar T500


Berichten: 1
Topic starter
(@m-janse)
New Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Goedemiddag mensen,

Ik ben al een tijdje met een 5 liter alambiek keteltje in de weer, maar vind het best tijdrovend aangezien ik het erg leuk vind en ik veel mensen mijn zelfgestookte drank laat proeven.

Nu wil ik overstappen op een T500 reflux maar heb daar een aantal vragen over die misschien jullie kunnen beantwoorden.

*Hoeveel liter haal je gemiddeld uit 1 run als je Still Spirits turbo gist classic 8 gebruikt met turbo carbon?

*Kan of is het noodzakelijk om een tweede keer te destilleren?

*Met welk product kan ik die RVS en koperen zadels schoon maken en de binnenzijde van de reflux?

*Is het ook mogelijk om gedroogd fruit of kruiden in de T500 te hangen Verwijderde link

 

alvast bedankt voor de reacties 

 

Beantwoorden
4 reacties
3 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9958

@m-janse. Andersom een alambiek aanschaffen naast een t 500 is logisch. Maar omgekeerd is dat Je lieverd met t 500 enorm in qua aroma en kwaliteit van jou drankjes  ! Ik zou zeker daarom de alambiek niet Inleveren . 

De alambiek van de t500 is een compromis en zal nooit kunnen bereiken wat een echte alambiek ketel presteert .

Wat in mail still spirit zelf mij schreef quote :

” The T500 boiler is not designed to mash but rather distil cleared, fermented liquid. the purpose of the Still Spirits T500 boiler is to boil wash/wort that is already fermented and cleared (so its free from any particles or sedimentation)

 

They can used the Still Spirits botanical basket which screws onto the underside of the T500" 

 

DE gemodificeerde TURBO gisten brengen snellere vergisting je kunt meer in minder volume alleen je kunt nooit meer alcohol uit suiker halen dalan 510 gr per kg suiker.  Percentage kijkt men na maar in volume van 35 liter met 8 kilo krijg je met gewoon bakkers gist even veel alcohol . Als alcohol volume met 8 kg in  25 l .

Onder druk en sneller vergisten gaat ten koste van kwaliteit en smaak van de alcohol.

 

 

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 369

@m-janse een alambiek en een T500 zijn twee totaal verschillende toestellen.

De T500 met reflux kolom is prima om neutrale alcohol te stoken, zoals je aangeeft een suikerwash met (turbo)gist. Over turbogisten is al veel neergeschreven en zoals Robbert ook aangeeft haal je daar geen kwaliteit mee. Het is best makkelijk om mee te starten, om snel wat ervaring op te doen maar dat is het. Zelf gebruik ik standaard de Fast Fermenting Wodka methode om neutrale alcohol te stoken, het recept kan je online vinden of ik geef het je wel bij interesse.

Het rendement is afhankelijk van hoeveel suiker je gebruikt. Een turbogist kan 8 kilo per 25 liter aan maar door de hoge stress gaat de kwaliteit sterk achteruit. Ideaal is 6 kilo per 25 liter. In de beginnersgids op pag 18 vind je een tabel met potentiele opbrengst bij verschillende concentraties.

Een tweede keer destileren kan maar uit eigen ervaring geeft dit weinig meerwaarde voor neutrale alcohol.

Op de T500 kan je ook een koperen helm met koeler monteren en daar past dan een 'botanical basket' in waarmee je kruiden kan laten meedestileren voor bvb gin te maken.

Wil je vergist fruit meedestilleren dan kan dat in een kookzak die je dan bvb op een stoommandje legt in de T500 zodat het niet op de bodem ligt om aanbranden te voorkomen. Sommigen gebruiken een laag lavastenen op de bodem waar dan de kookzak op ligt. Fruitmashes destiller je met de koperen helm, niet met de kolom, om smaken over te halen. Hier is tweemaal destileren wel aanbevolen om bij de tweede run scheidingen te gaan maken op smaak. Deze combinatie lijkt meest op een alambiek maar persoonlijk zou ik fruitmasches liever met een alambiek overhalen dan met de T500 met helm.

In combinatie met de helm heb je voor de T500 wel een vermogensregelaar nodig om de temperatuur op de brug onder controle te houden en rustig te kunnen stoken. Hoe trager je stookt hoe beter smaken overgehaald worden.

Samengevat, uit eigen ervaring, gebruik ik de T500 met kolom voor neutrale alcohol, de T500 met helm, botanical basket, koeler en vermogensregelaar voor gin en een koperen alambiek voor whisky en fruitvergistingen.

Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 310

@m-janse voor de kosten van een T. 500 kunt u veel keuze vinden met andere ketels .

Ik had zelf een t500 en ook dien laten upgraden . Toch heb ik hem weggegeven aan een neefje maar ook die heeft hem weg daan .

Ik stook veel fruit uit eigen boomgaard net als andere stokers hier in buurt maar allen komen dochs terug op koperen keteltjes. .

voor naturel alkohol bruuk ik weer de uit melkbus gebouwde ketel van mijn heit die hij met een freun van hem had bouwd.

Voor fruit en onder ander whisky bruuk ik nu een Vengeance ketel die ik op advies van andere had kocht en dat maakt 100% betere drank dan de t500 .

 

Beantwoorden
Berichten: 19
(@pirate)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom M.Janse,

 

Een paar antwoorden op je vragen,

*Hoeveel liter haal je gemiddeld uit 1 run als je Still Spirits turbo gist classic 8 gebruikt met turbo carbon?

Antw:

Ligt eraan hoeveel suiker je gebruikt.

Maar bij een batch van 25 liter (6 kg suiker)

Kun je gemiddeld 3 tot 4 liter halen.

Als het gist de tijd krijgt en het naar zijn zin heeft ( temperatuur+voeding+ph)

93%

En ongeveer 1 liter low tails +-20

*Kan of is het noodzakelijk om een tweede keer te destilleren?

Nee, alleen als je een koperen helm gebruikt.

Maar het kan wel.

*Met welk product kan ik die RVS en koperen zadels schoon maken en de binnenzijde van de reflux?

Met azijn en citroenzuur en zout / backing soda.

Soms gebruikt men waterstofperoxide en verhitting maar dat raad ik niet aan.

 

*Is het ook mogelijk om gedroogd fruit of kruiden in de T500 te hangen

Ja dat kan prima.

 

Aarghh Mate where is my rum

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?