Meldingen
Alles wissen

Air still en t500


Berichten: 36
Topic starter
(@profiteur)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Heb een tijdje geleden een airstill gekocht maar met de intentie we gaan niet te snel gaan.Maar met mijn eerste washjes met turbo gist vond ik de smaak echt niet mijn ding.ook al een beetje ingelezen maar dit brengt geen soelaas. Nu is mijn gedacht dat de t500 beter is om alcohol te stoken en daarna likeurtjes te maken en stuff als limoncello te maken.(Heb het nu gemaakt met  80%  2 de run met airstill(en eigenlijk valt dit mee)). mijn vraag is eigenlijk hoe neutraal smaakt eigenlijk die +- 93 % alcohol met een t500?Ik zou dan mijn airstill  meer gebruiken om gin en stuff te distilleren

Beantwoorden
10 reacties
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9954

@profiteur wanneer je 93% alcohol stookt is en 7 % andere stoffen . Er zijn zelfs stoffen waarbij minder dan 0,2 % al smaak varianten kunnen brengen . Het aantal overhalen kan uitmaken in smaak .

Een ketel is alleen maar een stuk gereedschap . hoge percentage  kun je met diverse ketels maken maar Het is het basis product en hoe je het hebt verwerkt wat bepalend is in smaak . 

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb de Airstill een tijd gebruikt en soms gaat die nog aan. Je kunt met een Airstill goede drank maken als je een paar basisregels volgt. Voordat je de investering doet (zeg niet dat opschalen slecht is, misschien volgt dat automatisch) is het misschien raadzamer de vergisting anders uit te voeren.

Zoals Robbert al aangeeft zijn sommige smaken al bij kleinere hoeveelheden merkbaar, zelfs lager dan de 0,2%. Afhankelijk van wat er in zit kun je het al bij 2 a 3 PPM opmerken (0,0002 a 0,0003%). 

 

Heb je de drank ook gelucht na het destilleren?

Beantwoorden
3 Reacties
(@profiteur)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 36

@alchemist Heb de eerste keer Mijn alcohol verouderd door deze 3-4 uur op 50graden te verwarmen.dit gaf wel degelijk een verschil.Nu staat er een vat te borrelen met gewone bakkersgist.Had eerst met maar 25gr gist maar na 3 weken toch maar de rest van het pakje bij gedaan(tot 125gr)gisting was eerst heel traag. gaat nu wat sneller.Ga zowiezo dit jaar nog verder doen met andere gisten .

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@profiteur Let wel dat je nog wat smaakafwijkingen kunt hebben omdat het eerste gedeelte van de vergisting traag is gegaan.

 

Je kunt die nog het beste herhalen en dan meer gist in het begin gebruiken.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@profiteur,

Het valt mij iedere keer weer op dat als stokers niet tevreden zijn over het eindproduct, dat ze dan de laatste handeling de schuld geven. En meestal komt dan het zelfde advies (nu ook weer) ga eerst terug naar de basis, en zorg dat je daar tevreden over bent. Dus als de vergisting niet goed verlopen is zou ik niet als eerste de ketel de schuld geven als je drankje niet voldoet aan je verwachtingen. Als je je heel goed heb in gelezen zal je waarschijnlijk zijn opgevallen dat bij niet aangename geur of smaak meestal de turbogist wordt afgeraden of minder suiker gebruiken of een andere basis product zoals graan. En misschien zijn je verwachtingen niet goed over hoe een "neutrale" alcohol smaakt of ruikt. Want zoals al eerder geschreven ook neutrale alcohol heeft een smaak, en dat is maar goed ook want het zit niet alleen in je drankje om dronken te worden.

Het is goed om rustig te beginnen en met de airstill zijn best wel goede resultaten te behalen.

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Turbo gist geeft altijd bijsmaak. Probeer eens zonder turbo gist.

Beantwoorden
2 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@baukrrhh, je bedoel dan een andere gist,   toch 😆

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2690

@rumo haha ja dat bedoelde ik indd.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

De T500 reflux zou ik niet nog eens kopen. Hij is wat te kort voor het mooi en stabiliseren aan het begin van de run (volledige reflux) kan eigenlijk ook niet. De boiler is wel handig. Koop daar een adapter om een tric-clamp op de deksel te zetten een kolom bij aliexpress en je gaat betere resultaten halen.

adapter

Voorbeeld vn een kolom

 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@profiteur)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 36

@mick mercie voor de info ,ga ik zeker ook eens bekijken.

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?