Beste allen,
De beginnersgids is gelezen en ik heb een Wash gemaakt van 20% ABV. Deze ben ik met de refux aan het distilleren op de T500. De eerste 250ml heb ik gemeten en weggedaan (foreshots, of is dit alleen nodig voor bij de fijnstook?). Dit was gelukkig 92%. Bij 66 graden heb ik de water flow regulator rustig aan gezet. En grote tijd heeft het tussen de 86 en 90 graden gezeten. Bij een tussentijdse meting stond het ABV op 70%, een half uur later al op 58%/ Wat doe ik fout? Vanaf hoeveel graden destilleer je de ruwe stook, vanaf hoeveel graden de fijne stook. En hoe kom ik uit op 92% ABV? Ik ben van een wash van 25 liter gestopt na ruim 3 liter omdat de ABV steeds afnam. Kun jij mij a.u.b. helpen?
Groeten Borrel
P.S. Uiteindelijk wil ik met de fijne stook Gin maken.
Hoi, de temperatuur houd je tussen de 50 en 60 graden. Nu is je koelwater veel te heet geweest en heb je waarschijnlijk in recordtijd de alcohol er uit gestookt. Houd je de temperatuur tussen de 50 en 60 graden dan haal je ongeveer een liter per uur van 92 a 93%.. je bent dan ongeveer 4,5 uur bezig.
250 ml weggooien is wel heel veel. 1 a 2 borrelglaasjes is voldoende bij een suikerwash in de reflux.
Succes!
Bij een ruwstook met de T500 hou ik de temperatuur zo rond de 63 graden dan schiet het lekker op. Bij de fijnstook probeer ik rond 48 graden te zitten. Dan gaat het allemaal een stukje langzamer, maar heb je een stukje minder versmering en is het resultaat beter.
Ik heb voor de ruwstook bij Aliexpress modulaire onderdelen besteld om die in potstill mode te kunnen doen waardoor het strippen beter/sneller gaat en een verlenging om de kolom te verhogen voor een hoger alcoholpercentage in reflux. Ik vind zeker bij een turbowash 2 borrelglaasjes voorloop weggooien echt veel te weinig. Vang het bij de fijnstook gewoon op in meerdere glazen en ruik maar. Pas na zo'n 400ml vond ik het wat acceptabel worden. Met bakkersgist gooi ik ook rond de 250 weg en voor echt zuiver resultaat zelfs nog iets meer.