Meldingen
Alles wissen

Hulp met ruwe stook T500


Berichten: 6
Topic starter
(@brouwmaat)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Beste allen,

De beginnersgids is gelezen en ik heb een Wash gemaakt van 20% ABV. Deze ben ik met de refux aan het distilleren op de T500. De eerste 250ml heb ik gemeten en weggedaan (foreshots, of is dit alleen nodig voor bij de fijnstook?). Dit was gelukkig 92%. Bij 66 graden heb ik de water flow regulator rustig aan gezet. En grote tijd heeft het tussen de 86 en 90 graden gezeten. Bij een tussentijdse meting stond het ABV op 70%, een half uur later al op 58%/ Wat doe ik fout? Vanaf hoeveel graden destilleer je de ruwe stook, vanaf hoeveel graden de fijne stook. En hoe kom ik uit op 92% ABV? Ik ben van een wash van 25 liter gestopt na ruim 3 liter omdat de ABV steeds afnam. Kun jij mij a.u.b. helpen?  

Groeten Borrel

P.S. Uiteindelijk wil ik met de fijne stook Gin maken.

Beantwoorden
24 reacties
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi, de temperatuur houd je tussen de 50 en 60 graden. Nu is je koelwater veel te heet geweest en heb je waarschijnlijk in recordtijd de alcohol er uit gestookt. Houd je de temperatuur tussen de 50 en 60 graden dan haal je ongeveer een liter per uur van 92 a 93%.. je bent dan ongeveer 4,5 uur bezig.

250 ml weggooien is wel heel veel. 1 a 2 borrelglaasjes is voldoende bij een suikerwash in de reflux.

Succes!

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Michello Limoncello
(@michellolimoncello)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Active Member
Berichten: 6

Als ik het goed begrepen heb moet je zodra je begint met stoken het koelwater al laten stromen.

Ik heb ook de t500 alleen staat hij nog nieuw in de doos op zolder...

Beantwoorden
Berichten: 35
(@joery)
Eminent Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Bij een ruwstook met de T500 hou ik de temperatuur zo rond de 63 graden dan schiet het lekker op. Bij de fijnstook probeer ik rond 48 graden te zitten. Dan gaat het allemaal een stukje langzamer, maar heb je een stukje minder versmering en is het resultaat beter.

Ik heb voor de ruwstook bij Aliexpress modulaire onderdelen besteld om die in potstill mode te kunnen doen waardoor het strippen beter/sneller gaat en een verlenging om de kolom te verhogen voor een hoger alcoholpercentage in reflux. Ik vind zeker bij een turbowash 2 borrelglaasjes voorloop weggooien echt veel te weinig. Vang het bij de fijnstook gewoon op in meerdere glazen en ruik maar. Pas na zo'n 400ml vond ik het wat acceptabel worden. Met bakkersgist gooi ik ook rond de 250 weg en voor echt zuiver resultaat zelfs nog iets meer.

Beantwoorden
17 Reacties
(@dutchgold)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 141

@joery Je gooit wel veel weg naar mijn idee maar als de smaak daarvan beter wordt geef ik je groot gelijk. Ik zou het niet meteen weg gooien maar eerst nog even een tijdje laten luchten en dan nogmaals beoordelen. Mocht het dan nog steeds niet het gewenste resultaat zijn moet je dit natuurlijk wel voor andere doeleinden gaan gebruiken (ruitenwisservloeistof, ruiten ontdooien, bbq aan maken etc.) Bij 400ml dat je weg moet gooien zou ik toch ook even kijken naar je vergisting en of je dit iets kunt gaan verfijnen. In principe kun je met een goed beslag zoals Jan ook zegt praktisch alles gebruiken. Een ruwstook met de reflux en daarna nog een fijnstook met de reflux zal ook weinig toevoegen naar mijn idee maar ook dit blijft natuurlijk je eigen methode. Nu zou ik ook niet graag een turbogist gebruiken met een suikerbeslag en dit verstoken met de dome. Ben wel benieuwd wat je hebt besteld waardoor je met de reflux nog hogere percentages haalt dan de standaard 93%.

Beantwoorden
(@joery)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 35

@dutchgold ik gebruik ook geen Turbogist was te teleurgesteld over het resultaat. Ik bewaar het idd altijd, spaar het op tot het genoeg is en stook het dan nogmaals. Vaak krijg ik er dan nog wel een deel uit wat bruikbaar om te drinken. Ik weet niet wat jullie acceptabel vinden natuurlijk, maar ik drink heel graag lichte dranken Jenever/gin en dergelijke. De basis moet daarbij echt zo neutraal mogelijk zijn anders komt de smaak van de alcohol gewoon echt te veel door, ook met bakkersgist. Ik heb nu champagnegist besteld bij Jan om die eens te proberen samen met een PH buffer, die ik op een ander forum tegenkwam. 

 

Om tot een hoger percentage te kunnen komen heb ik 2" rvs pijpen besteld, die met triclamp en adapter aan de kolom en deksel van de T500 bevestigd kunnen worden en die vul ik vervolgens met spp. Hierdoor verhoog ik de kolom tot boven een meter en wordt het stuk reflux een heel stuk hoger. Theoretisch zou er dan wat minder versmering moeten zijn tussen fores/heads/hearts/tails, zal het alcohol percentage wat hoger kunnen zijn (hoop tussen de 95 en 96%) en is stabiliseren wat makkelijker. 

Beantwoorden
(@dutchgold)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 141

@joery Ik ben benieuwd naar je resultaten maar 96% zul je puur door distillatie nooit gaan bereiken. Dit komt omdat het azeotropic point van alcohol en water 95.6% is. Op dit moment is het kookpunt van water en alcohol gelijk. Vergeet niet dat 93% al hele zuivere alcohol is. Turbogist ben ik inderdaad ook geen fan van. De eerste neutrale alcohol die ik heb gemaakt was met Pure, actieve kool en dit filteren ( https://www.stookwinkel.nl/product/still-spirits-10-pack-classic-8-kool-en-turboclear/) nu nog in de aanbieding ook zie ik. Ik gebruik voor neutrale alcohol wel altijd dextrose maar invertsuiker vind ik ook al heel veel beter dan gewoon suiker oplossen in water. Vooral blijven proberen en experimenteren zal je uiteindelijk de beste alcohol opleveren

1615199324-ethanol-water-azeotrope.png
Beantwoorden
(@joery)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 35

@dutchgold ik heb de pure geprobeerd, maar dan vind ik Bakkersgist beter en ik hoop champagnegist nog beter. Invertsuiker en dextrose beide geprobeerd veel verschil merkte ik niet. Misschien ben ik wat kritisch, maar ik wil de smaak van neutraal ook echt zo neutraal mogelijk hebben. Mijn beste resultaat is met het recept van Ted sad de fast fermenting vodka. Die heb ik nu een paar keer met bakkersgist gemaakt, maar wil hem keer proberen met champagnegist. Ik heb het Ez filter systeem, maar vind het systeem een crime om te gebruiken. Het filter zo vast te draaien dat hij juist goed druppelt is een hoop geklooi en bovendien is het een erg prijzige oplossing . Of hij zit te vast of hij zit te los. Overweeg de filter pro of een filter die ik zelf ga maken. De link die jij stuurt is van de classic 8 en dat is juist de gist die ik echt niet meer gebruiken wil. 

Ik ben zelf ook heel erg nieuwsgierig naar het resultaat met extra pakking en kolomhoogte. Hoop zo dicht mogelijk bij azeotroop te kunnen komen. 

Beantwoorden
(@dutchgold)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 141

@joery Recept heb ik zelf nooit geprobeerd. Ik begin nu een neutrale alcohol altijd met dextrose als suikerbasis. Hier voeg ik actieve kool aan toe en zorg dat ik deze zo helder mogelijk in mijn ketel krijg. De vergisting doe ik in een klimaatkast om de gist zo stabiel mogelijk zijn werk te kunnen laten doen. Fermentis vind ik een heel fijn gistmerk. Dit distileer ik dan gewoon met de reflux. Vervolgens laat ik mijn alcohol een paar uurtjes luchten en vervolgens nog een uurtje met ozon. De ez filter gebruik ik dan om als laatst mijn alcohol nog een keer te filteren. Ik heb een tijdje gekeken naar omgekeerde osmose toepassen op alcohol. Ik heb gehoord dat dit industrieel vele wordt toegepast maar hier heb je natuurlijk een ander membraam voor nodig dan voor water. Omdat deze filters natuurlijk niet goedkoop zijn zal ik me eerst moeten verdiepen en kijken of deze membramen ook beschikbaar zijn voor kleine apparaten.

Beantwoorden
(@joery)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 35

@dutchgold de fermentis verpakkingen vind ik te groot. Ik stook daar te weinig voor. Nu de champagnegist gekocht om te proberen en wil daarna graag eens kijken naar de EC-1118. Ik gebruik een warmteriem om de temperatuur constant te houden, maar de champagne gist werkt het beste tussen de 15 en 20 graden las ik. Hoe koeler hoe minder bijsmaakjes. Ik las elders dat de PH waarde stabiel houden doeltreffender is dan de temperatuur constant te houden. Ik wil dan ook graag eens een buffer proberen die ik elders las om een wash van 25 liter met een potentie van 10% rond de 4.5 PH te kunnen houden. 

 

Dit is dus niet mijn tekst, maar gekopieerd. Hoop dat dat niet erg is. 

800ml zuiver water (ik gebruik omgekeerde osmose)
108,22g citroenzuur toevoegen
142,65g (tri)natriumcitraat toevoegen
Aanvullen tot 1 liter
Eventueel pH meten en bijsturen met citroenzuur (omlaag) of natriumhydroxide 99% (omhoog) 

 

Ben benieuwd naar resultaat. 

Ozone gebruik ik overigens ook standaard na elke stook. Meer dan het filter , omdat ik die onhandig en prijzig vind. Zeker omdat ik met het ffv recept maar zo'n 2.5 liter alcohol distilleer per keer en een filter kost 5,95 per keer gebruiken. 

Beantwoorden
(@ppeterke)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 107

@joery Hey Joery heb je de onderdelen die we in de tijd besproken hadden met de tri clamp al besteld en aangekregen ? hoever sta je hier mee.

Ik heb onlangs met mijn T500 en tri clamp kolom nog in 1 run 94% gehaald.

Hoger geraak ik niet tenzij ik een stuk pijp met spp er bij zet maar ik wil ze het nog zien doen die de 95% halen. met deze opstelling en bubble cap gaat het vlot.

Ik gebruik de c70 gist die Robbert aan rade vind ik zeer goed en van de voorloop doe ik met mijn opstelling max 100ml weg.

Beantwoorden
(@joery)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 35

@ppeterke Hey Peter! Ik heb besteld:

2 X 2" 1-1/2 adapter 

1 X 2" filterplaatje 

1 X 2" rvs buis 50cm

1 X 2" 6 buis dephlegmator 30cm

1 X 2" 90 graden bocht 

1 X 2" 90 graden bocht met thermometer 

1 X reducer met ontluchter

1 X vermogensregelaar 

2 X 500ml spp lengte 6 mm diameter 5 mm. 

6 X triclamp 2"

10 X Siliconen ring 2"

Alles bij distillex op de spp na. 

 

Ik heb enkel de adapter en het filterplaatje pas binnen. De adapter past andersom ook prima in de bestaande kolom van de T500, dus heb ik er eentje bijbesteld om zo te kijken of ik daarmee het percentage al Omhoog kan krijgen. Ik vind de cm kolom erg makkelijk besturen namelijk, dus hoop dat de extra lengte en vulling een beter resultaat geven. Kan altijd nog ombouwen naar een lm/vm boka opstelling. De meeste spullen heb ik dan reeds in huis. Is het enkel een extra 50 cm buis bestellen en een rectificatie module. 

 

Ik ga je foto's van mijn opstelling mailen zodra alles binnen is. 

Beantwoorden
(@ppeterke)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 107

@joery top en ga je met bubble cap werken ook? ik heb nog een dephlegmator bij besteld voor in potstill mode voor boven het kruiden kijkglas

Beantwoorden
(@joery)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 35

@ppeterke weet ik nog niet. Vind ze er erg gaaf uitzien, maar las dat ze bij reflux minder toevoegen dan een met spp gevulde verlenging van de kolom. In potstill modus wil ik graag whisky gaan proberen te stoken en begreep dat bubblecaps de naloop zoveel mogelijk tegenhouden en bij whiskey zou daar juist veel smaak zitten? 

Ik overweeg ze iig nog wel, maar sowieso voor een volgende bestelronde. Zijn best prijzig en wil de kosten een beetje spreiden. Was alweer een redelijke uitgave zo. 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@joery, ik weet niet wat er moeilijk is aan het EZ-filtersysteem. Je zet het in elkaar  gooi er alcohol van 55% in en klaar. Je kan er 25 liter alcohol mee filteren, maar mijn alcohol is al redelijk schoon dus ik doe meestal meer.

Een neutrale smaak vind ik ook een raar begrip, alles heeft een smaak ook water. Het drankje wat je uiteindelijk drink zal voor minder dan de helft uit die zo neutraal mogelijke alcohol bestaan. Maar wat je zeker niet gaat proeven is het verschil of je nu alcohol van 93% of 96% heb toegevoegd. Wat je aan voorloop en naloop weg gooi bepaal jij helemaal zelf op dat moment, daar is geen vaste regel voor(maar uit ervaring wel vuistregels). Als je kritisch ben en niet zuinig, dan gebruik je de voor en naloop die je niet goed vindt niet meer voor een drankje. Het was niet goed en het zal dan ook nooit goed worden, je neem namelijk altijd wat van die geconcentreerde stoffen die je niet wil mee in je volgende drankje.

Dat je heel kritisch ben en je drankje steeds wil verbeteren vind ik lovenswaardig, en zoals hier voor geschreven begin je het best bij de basis. Kijk naar je ingrediënten, gist, gistvoeding, PH, temperatuur(gistkast), klaren, ketel, stooktechniek, aantal keren stoken, filteren, rijpen en lageren. Het is misschien leuk om het azeotropic point te bereiken maar daar krijg je geen lekkerder drankje mee.

Beantwoorden
(@joery)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 35

@rumo het filter draai je of te strak of te los. Of hij loopt te snel of hij loopt niet. Je kan er 25 liter alcohol mee filteren maar niet verspreid over een langere tijd. Het hele systeem is bedoeld om de turbogist van still spirits te verdunnen tot 50% en dan twee maal door het filter te laten lopen waarnaar het filter patroon weg kan. Doordat ik geen Turbogist gebruik is mijn opbrengst lager en moet ik te lang stapelen voor ik het filter gebruiken kan of het wordt een dure exercitie. Vandaar dat ik liever over ga naar een filter zoals de still spirits pro. Zie dat die inmiddels ook beschikbaar in in de Stookwinkel. Idd denk ik dat het beste resultaat te behalen is met een goede basis vandaar mijn proberen met verschillende soorten recepten en verschillend soorten gisten, PH buffers en warmte riem. Wat ik hier vaak lees is dat er bij een suikerwash door de t500 geen voorloop en naloop is en slecht een heel klein deel aan Fores. Mijn ervaring en hoewel die slechts klein is. Geloof nu ongeveer 11/12 washes die ik meermaals gestookt heb. Dat er echt verschil in smaak zit in de kop, het Midden en de staart.

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@joery, ik heb die ervaring niet met het EZ-filtersysteem. Ik schroef het in elkaar en het werkt. Ik verdun naar 40% filter dit en stook het nog een keer. De fabrikant zou wel willen dat je iedere keer het filter weggooi maar dat doe ik niet. En met een warmteriem haal je niet het zelfde resultaat als met een klimaatkast. Met een PH buffer ben ik (nog) niet zo  bekent, maar daar voor zal een ander topic beter geschikt zijn.

Beantwoorden
OpDeDriewieler
(@opdedriewieler)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

New Member
Berichten: 4

@rumo ik ben het er mee eens dat neutraal een raar begrip is. Ben nog niet heel lang bezig met stoken. Maar de paar keren dat ik mijn turbo gist wash gestookt had kwam er wel een smaak die ik er ook liever uit wilde. Wel heel positief over het gist. 

Met de alcohol die ik kreeg heb ik wat likeurtje gemaakt en een jenever. De jenever bleef dat smaakje houden van die alchol. En ook mijn blauwe bessen likeur had nog steeds dit smaakje. Maar gister heb ik de bessen likeur nog een keer geproefd en de smaak was weg. Dit was al na een week dat de likeur helemaal af was. Mijn conclusie was dus dat mijn alcohol uiteindelijk neutraal genoeg was voor de likeur die ik wilde maken. Het wordt dus gewoon veel doen en proberen.

Beantwoorden
(@ppeterke)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 107

@opdedriewieler mijn ervaring is dat bij turbo altijd een smaakje blijft hangen en je moet werken met kool en clearing middel vind c70 een betere gist wel iets minde ABV % bij de wash maar voor mij een betere kwaliteit, maar voor mij blijft suikerwash een scherpe smaak hebben. die ik er op 94%% ook niet uit krijg. en bij sommige likeuren blijft het er door komen. 😕

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@ppeterke hellemaal met je eens. Maar smaak blijft toch iets persoonlijk jij bepaal of je iets reuk of proef wat jij niet lekker vindt of gewoon storend is. Omdat te veranderen kan je beter bij de basis beginnen bijv. andere gist of suiker/graan. Hier zal je meer resultaat mee behalen dan met de percentage van 93% naar 96% te brengen.

Beantwoorden
(@ppeterke)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 107

@rumo idd helemaal mee eens. moet wel zeggen heb zelf al suikerwashe gedaan met de zelfde samenstelling en zelfde manier gedistilleerd en den ene keer  sneller dan de andere keer afgetapt, om het verschil te zien tussen vb 91% en 94% en moet zeggen ik ruik toch een verschil en proef dit ook.maar dat is persoonlijk. is natuurlijk enkel van toepassing als je voor puur wil gaan.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ruiken en proeven blijft inderdaad de beste methode.

Ik stook suiker echter zonder strip en spiritrun. Ik stook direct met koelwater uitstroom op 55 graden. 1 a 2 borrelglaasjes weggooien is bij mij altijd voldoende. De alcohol van 93% is sowieso lastig te beoordelen maar ik kan neutraal prima onderscheiden van een bijsmaak inmiddels. 

Ik heb nog nooit op deze manier een bijsmaak gehad en ook nog nooit een 2e run gedaan. Met de Dome strip ik wel,  maar niet met de reflux.

 

 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@maart229)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Eminent Member
Berichten: 26

@stookforum goedemiddag Jan, gebruik je hierbij ook de turbo gist, of gebruik je andere gist?

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Posted by: @dutchgold

Ik ben benieuwd naar je resultaten maar 96% zul je puur door distillatie nooit gaan bereiken. Dit komt omdat het azeotropic point van alcohol en water 95.6% is.

Wat je hier laat zien is de azeotroop in massa %. Als je in vol % werkt (zoals de alcoholdobber) ligt de azeotroop wel op 96%, het hangt dus af van je eenheid.

Beantwoorden
Berichten: 6
Topic starter
(@brouwmaat)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Allemaal bedank voor jullie reactie. Ik ga het proberen. 

 

Alvast een goed weekend. 

 

Groetjes Borrrel

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?