Meldingen
Alles wissen

Koelsysteem T500


Tjerk
Berichten: 38
Topic starter
(@tjerk)
Trusted Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Hallo allen,

Hoe doen jullie het koelen als je met een T500 aan het stoken bent?

1. sluiten jullie de slang op de kraan aan met de water regelaar, kost veel water lijkt mij 

2. hebben jullie een eigen koelsysteem gemaakt?
Ik dacht iets te fabriceren met een 30L emmer met hierin een soort spiraal waar het water door loopt. En dat ik in het water koelelementen doe om het koud te laten blijven, koelelementen zou ik kunnen wisselen. Het water middels een pompje (uit campingwinkel) laten pompen.

zou zo’n pompje sterk genoeg zijn of stopt deze er mee als ik de doorstroming reduceer met de water regelaar?

 

Beantwoorden
13 reacties
8 Reacties
(@drankdier)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 134

@tjerk als je met de t500 reflux kolom stookt zal een 30L emmer met koel elemen je niet verder helpen. Er zijn wel mensen die het doen met regentonnen en zan zijn zelfs ice packs nodig.

De temp die je afleest is ook de temp van het water dat je dus in je uitstroom hebt. Je hebt vrij snel een 30L emmer vol met water van 50C en dat wil je niet opnieuw door de koeler laten lopen. 

Potstill op de t500 is een ander verhaal, hierbij stroomt je koelwater sneller en zal die minder snel opwarmen. Maar ook uiteindelijk zal hiervoor een 30L emmer te klein zijn en niet koud blijven.

Vaak vang ik het hete water op en probeer ik wat huishoudelijke klusjes te bedenken die ik ermee kan doen. Is mn vriendin ook weer blij als er gedweild wordt ofzo.

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@drankdier thanks, scheelt mij een hoop werk voor niks

Beantwoorden
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1155

@tjerk 

Ik gebruik een 160 liter vat met een pompje, heb geen ijskoeling nodig en genoeg water om niet te warm te worden.

Groet, @ndré 😎🥃

Beantwoorden
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@ndre wat voor soortje pompje gebruik je hiervoor?

Beantwoorden
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1155

@tjerk 

Ik gebruik een kleine aquarium pomp met bypas 

De bypas heb ik gemaakt omdat de pomp te hard pompt voor mijn Alquitara ketel die ik ook nog heb, ik regel de bypas zo dat ik voldoende druk houd om te koelen.

Groet, @ndré😎🥃

Beantwoorden
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1155
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2686

@ndre deze heb ik ook. Toen ik begon met deze hobby had ik nog nooit van het woord: "opvoerhoogte" gehoord. Haha

Beantwoorden
(@marcelzwl)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Active Member
Berichten: 12

@tjerk Het water middels een pompje (uit campingwinkel) laten pompen. Als je daarmee het waterpompje bedoelt wat je normaal gebruikt voor je (drink-)watertank, dan verwacht ik niet dat dat goed gaat; die dingen worden vrij snel warm en branden dan door als ze continu aan staan!

Beantwoorden
Berichten: 367
(@odevie)
Reputable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik gebruik regenwater uit een put van 5000 liter. Het koelwater gaat terug de put in. Nooit problemen mee...

Beantwoorden
2 Reacties
Tjerk
(@tjerk)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 38

@odevie dat is ideaal, maar die heb ik helaas niet

Beantwoorden
(@odevie)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 367

@tjerk je zou ook een blauw vat van 220 liter kunnen gebruiken in combinatie met enkele jerrycans van 5 liter die je voor 3/4 vult met water en laat invriezen als koelelement.

Daar zou je een volledige stook, makkelijk 4 a 5 uur, moeten mee doorkomen.

Beantwoorden
Michello Limoncello
Berichten: 6
(@michellolimoncello)
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Als de t500 stookt en zeg max 4 uur het water uit de kraan laat lopen dan verbruik je 0,5 liter per minuut als je dit berekend dan kom je op 240 min x 0.5 liter water=120 liter water uit. De water prijs per kuub is €1.03 (dat is 1000 liter) dan kan je ruim 8 keer je ketel laten draaien voor €1,03....ik denk als je een pompje moet gaan kopen,slangetjes vaten enz je nog steeds een deel water nodig hebt je heel wat keren kan stoken met minder rompslomp en setup

Je kosten voor 4 uur je ketel laten draaien met kraanwater kost je omgerekend €0,13 per stook.

 

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@michellolimoncello sommige mensen is het niet te doen om €1,- maar meer om het principe. Weet niet hoe t in BE is, maar er komt hier drinkwater uit de leiding. En denk ook aan de droge zomers afgelopen tijd bv. Stel ik mijn persoonlijke belang voor wat alcohol boven het grondwaterpeil (mijn omgeving gebruikt grondwater want geen rivieren)... het zijn persoonlijk afwegingen. En los daarvan stook ik op een plaats waar leidingwater niet praktisch is (geen kraan of afvoer)...

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?