Meldingen
Alles wissen

Pulp meestoken in T500?

Australia
Registered
Topic starter
(@australia)
Nieuw Lid
Deelgenomen: 12 maanden geleden

Hallo,

Ik ben vrij nieuw in deze hobby en worstel nogal met pulp. Zowel voor een whiskybeslag als een wodkabeslag had ik de pulp mee laten vergisten. Daarna was het een hele klus om dit te zeven (tips welkom!). Ik heb me erdoor geworsteld door de combinatie van een grof vergiet te gebruiken als eerste filter en een brewbag als 'fijne zeef'. Maar na 12 uur hangen in de brewbag was nog niet alles doorgelopen.

Ik overweeg nu om de pulp mee te verstoken zodat ik niet moet zeven. Ik vermoed dat dit kan aanbranden in de T500, en daarom vroeg ik me af of ik zou verstoken in een kookzak, en iets fabriceren in RVS als afstandhouder tussen bodem (zie foto). Uiteraard zou ik kooksteentjes en antischuim gebruiken. Denken jullie dat dit haalbaar is? Betere ideeën?

Beantwoorden
10 reacties
AxelF
Registered
(@axelf)
Actief Lid
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Beantwoorden
McCorner
Registered
(@mccorner)
Zeer Actief Lid
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Om beter te filteren met een brewbag zou je rijsthulzen kunnen toevoegen: Zie hier...

Beantwoorden
1 Beantwoorden
munckerik
Moderator
(@munckerik)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Illuster Lid

@mccorner Dat klopt maar dat is om direct na het maischen te gebruiken. Ik denk dat Australia pas na het vergisten gaat filteren. Persoonlijk zou ik het ook direct na het maischen filteren en spoelen en dan pas gist toevoegen.

Beantwoorden
Australia
Registered
Topic starter
(@australia)
Nieuw Lid
Deelgenomen: 12 maanden geleden

Heeft iemand al geprobeerd om pulp mee te verstoken in T500? Geluk of niet? PS: Ik heb ook een vermogensregelaar.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Robbert
Registered
(@robbert)

Illuster Lid

@australia er zijn mensen die pulp stoken met t500 maar met aanpassingen .

Ik heb zelf diverse bodem platen al gemaakt voor het apparaat . Ook andere aanpassingen gedaan om het apparaat iets meer universeel te maken  zoals kroonplaat en een temperatuur sensor . 

Aantal jaren terug met producent contact gehad over de T500. 

Ook hier al eerder ergens vermeld al in die tijd

Antwoord van stil spirit gekregen .

heel verhaal maar komt erop neer dat ze aanpassingen niet nodig vinden omdat het apparaat voldoet aan hetgeen waarvoor deze ontworpen is .

Dan zeggen ze : quote :

” The T500 boiler is not designed to mash but rather distil cleared, fermented liquid. the purpose of the Still Spirits T500 boiler is to boil wash/wort that is already fermented and cleared (so its free from any particles or sedimentation)

They can used the Still Spirits botanical basket which screws onto the underside of the T500 condenser or alembic dome. ”

Dus wil je wat anders ? jammer de machine is niet geschikt of aanpassen .

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
Registered
(@rumo)
Nobel Lid

Als ik met de T500 stook gebruik ik altijd de dubbele bodem die Robbert voor mij gemaakt heeft, en de kooksteentjes gooi ik er ook maar bij. Als ik een stookwijn van graan ga filteren gooi ik daar eerst wat rijsthulzen bij, of het nu voor of na het vergisten is. Als ik dikke pulp stook(maak niet uit wat) gebruik ik een kookzak, dubbele bodem en de kooksteentjes. Ook gebruik ik bij T500 met koperdome of bubbelplaat altijd een vermogensregelaar.

Beantwoorden
evds3
Registered
(@evds)
Nobel Lid

zo doe ik dat ook rumo de dunnelebodem van robbert erin en soms nog een kookzak en antischuim werkt perfekt maar voor de alambik van 30l en de alqutara van 15l en 2.5l gebruik ik dat ook 

Beantwoorden
3 Reacties
Robbert
Registered
(@robbert)

Illuster Lid

@evds jij was de eerste Erik  en zo te horen nog steeds tevreden  gebruiker .

Inmiddels heb ik 29 van die dingen gemaakt . 

Een paar verhoogde voor de grainfather en nog paar kleintjes voor de smartstill 's .

Ook daarin kun je profeit hebben van zo 'n simpele oplossing .

Beantwoorden
evds3
Registered
(@evds)

Nobel Lid

@robbertja robbert wordt ook goed gedaan met de alambik en alquitara daar heb ik vouwbare voor gemaakt want sind ik de alambik en alquitara heb wordt de T500 alleen nog voor zuivere alcool gebruikt

Beantwoorden
Robbert
Registered
(@robbert)

Illuster Lid

@evds . Kijk aan .   Goed bezig . 

Ja t is even wennen alembiek of alquitara maar zeker voor smaken de perfecte manier .

Beantwoorden
Deel:

©2021 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?