Hallo ik heb een vraagje. Afgelopen zaterdagavond heb ik van 3kg blauwe bessen wat aardbeien en wat frambozen in het gistvat gedaan.
Vandaag wilde ik het sg checken omdat het zaterdag niet lukte omdat het te dik was.sg meter gaf 1000 aan.
Wat heb ik gedaan voordat het vat in ging:
1 aardbeien ontkroond en gewassen.
2 water aan de kook gebracht.
3 al het fruit gewassen.
4: even de kook over het fruit gehad circa 10 minuten
5 :0.⁵ kilo geïntegreerd suiker toegevoegd
6: ph gemeten en dit met neerslagkalk naar 5 gebracht
7: 25 gram fermentis c 70 gistsarter gemaakt en toegevoegd toen het fruit 30graden had bereikt. Binnen een uur begon het waterslot te bubbelen.
8: vervolgens heeft het met een aquarium verwarmen op 28 graden in de schuur gestaan.
9: tot nu het sg gemeten was 1000 en voor de ekerheid een vinometer gebruikt deze gaf 11 % aan.
Ik kan mij niet voorstellen dat de vergisting nu al voorbij is, als ik de vinometer geloven moet zou het sg rond de 1080 hebben gezeten bij start.
Ik laat het staan nu, alleen zonder de verwarming.
Kan ik het gewoon afstoken als het een beetje geklaard is? Ik vind 4 dagen zo vlot.
De Vinometer is een "ongeveer apparaatje" maar je kunt hem eiken met een commerciële wijn zodat je de afwijking kent.
Soms kan een vergisting heel snel gaan. Zeker met 28 graden. Maar om zeker te weten altijd voor en na vegisting sg meten.
Hoeveel liter heb je totaal gemaakt? Dan kunnen we een grove berekening doen van wat de oorspronkelijke S.G. waarde zou zijn.
Ik heb in totaal 13 liter gemaakt
Ik was alles nagegaan en kwam zelf ook een beetje tot deze conclusie. Volgende keer zal ik mij wat meer moeten verdiepen van te voren en niet te enthousiast aan de gang gaan. Is toevoegen van fruit nog mogelijk of is het beter om het af te stoken?
Gisteravond afgestookt, was zeer leerzaam. Ketel aangezet rond de 80 graden kwam de inhoud van de ketel omhoog. Vermoedelijk door schuimvorming. Ketel uitgezet, en een beetje olie toegevoegd. Rustig opgewarmd. Uiteindelijk 400 ml opgevangen.
Het is iets wat troebel, en dat komt denk ik doordat ik de koeler niet heb schoongespoeld met water.
Ik hoop dat het met de fijnstook wel helder word.