Meldingen
Alles wissen

T 500 boiler


Berichten: 4
 Rens
Topic starter
(@rensjhu)
New Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hallo ik heb sinds kort een t500 boiler plus kolom en vroeg me af moet er altijd zn 25 liter in of zou ik ook met 6 liter kunnen stoken

Beantwoorden
7 reacties
4 Reacties
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@rensjhu laatst had iemand in ander topic over minimaal 10L... vind ik nog een vage eenheid; als je 10L van 10% of 10L van 40% hebt verschilt t nogal hoeveel er achterblijft in ketel na stoken...

Beantwoorden
 Rens
(@rensjhu)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

New Member
Berichten: 4

@pikketanus ja t gaat mij vooral om de fijn stook waar ik dus rond de 40 procent zit

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@rensjhu met kolom stook je vrij pure alcohol (veel water blijft dus achter in ketel)... pakweg als je 10L a 40% in ketel steekt heb je 4L pure alcohol... als je door rekend naar percentage uitstroom (kga uit van 90% in deze) heb je iets minder dan 4,5L opvang. Residu in ketel is dan 5,5L... wreed minder dan het minimale van 10L...

Zelf zou ik veiligheidshalve berekenen dat ik met 10L residu eindig in de ketel, zodat t nooit onder minimale grens zakt.

Je kunt contact proberen leggen met de fabrikant. Ik heb zelf geen t500, maar in handleiding zou staan (zoals ik van dacht Rumo begreep) minimaal 10L vulling, maar of dat voor normale wash geldt of ook voor reeds gestookte alcohol van 40%.... kan het zelf niet naslaan, en mocht t er niet bij staan zou ik even contact zoeken met fabrikant, die zullen je t beste advies kunnen geven omtrent minimale vulling bij welke sterkte 👍 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@pikketanus, de minimale 10 liter komt uit de beschrijving van de fabrikant, maar ik heb de fabrikant nooit gehoord over 2 maal stoken. Wel heb ik andere stokers gehoord dat ze met veel minder dan 10 liter stoken. Ik zelf vindt het niet erg om de tweede stook wat meer te verdunnen naar 15 liter ofzo. Het duurt alleen wat langer en kost wat meer energie. Maar het liefst doe ik 2 of meer strip runs en dat bij elkaar voor de spiritrun. Maar voor de spirit run gebruik ik dan wel de koper dome. Dan doe ik het rustig aan en kan ik betere cut's maken.

Beantwoorden
Berichten: 4
 Rens
Topic starter
(@rensjhu)
New Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Dan miss een andere vraag als ik gin wil stoken en heb de botanical laten maceren in alchohol 93 procent ongeveer dan zou ik die naar beneden brengen naar 40 procent voor de 2e stook in potstil mode zou ik dan veel smaak verlies hebben als ik dat naar beneden zou brengen naar 30 procent of 20 %

Beantwoorden
2 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@rensjhu, er wordt wel beweert dat er andere of meer/minder smaak mee komt uit de kruiden bij verschillende alcohol percentages. Daar kom je als thuisdistillateur alleen achter door met jouw recept, ketel en techniek veel te proberen. Simpel gezegd probeer wat en kijk of dat het gewenste resultaat oplevert. Zo doe ik het 😉

Beantwoorden
(@pikketanus)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Prominent Member
Berichten: 818

@rumo vooral bij maceratie van belang, dus in de zin, op welke sterkte laat je de kruiden trekken (niet alles moet op hoog percentage, kan zelfs naast de gewenste aroma's teveel van de ongewenste stoffen uittrekken). Troebel slaan kan dan een van die dingen zijn, maar ook smaken.

Wanneer je een maceraat op bv 96 hebt, en dat klaar is voor distillatie, kun je volgens mij prima verdunnen naar lager percentage. Immers heb je alle stoffen al in de vloeistof gewonnen, en dus al vrij van het materiaal. Daarnaast zou 96% in de ketel geen geweldig idee zijn haha.. maar verdunnen tot 20% laat je veel smaak achter in ketel residu, denk dat er weinig smaak mee kan liften in zo'n damp...

Meer/minder water/alcohol geeft andere resultaten, en moet je idd een weg in zien te vinden door veel te proberen :p

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?