Meldingen
Alles wissen

T500 + Alambiek of koperen Alambiet ketel


Berichten: 3
Topic starter
(@maartenh)
New Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Beste forum leden,

Ik ben van plan om zelf mijn eigen whisky te gaan stoken
(En wellicht ook iets te proberen als rum)

Nu vraag ik me af wat de beste keuze is om mee te starten.
Ik twijfel tussen de:

STILL SPIRITS – TURBO 500 DISTILLEERKETEL / T500 25 LITER + ALAMBIEK (met koperen helm)

En de

20 LITER – WHISKY ALAMBIEK DISTILLEERKETEL
(Kan deze op inductie of moet ik hiervoor nog een kookplaat/brander voor aanschaffen)

Graag jullie mening en jullie ervaringen met een van deze ketels.

Bedankt,
Maarten

Beantwoorden
4 reacties
1 Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@maartenh als je voornamelijk dranken als whiskey wil maken gebruik dan een koperen whiskey ketel of alambiek. 

Met een goede gasbrander kun je snel en nauwkeurig temperatuur regelen en bijstellen .

De T500 is een leuke ketel om wat alcohol mee te maken maar niet een echte whiskey ketel. Met koperen alambiek maak je een benadering maar je benaderd NOOIT de kwaliteit van de koperen whiskey ketel / alambiek .

Beantwoorden
Notna
Berichten: 345
(@notna)
Reputable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Ik zou gaan voor de 20 liter whisky alambiek ketel met een brander voor verwarming. Wil je het 100% zeker weten Robert kan je er alles over vertellen.

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom Maarten,

 

Als je Whisky wilt gaan maken dan raad ik persoonlijk de alambiek aan, zoals Notna ook al aangeeft dan wel met een brander eronder.

 

Het destilleren van dranken zoals Whisky is iets meer dan alleen scheiden op basis van kookpunt, het koperen contact zorgt er ook voor dat de samenstelling van de damp veranderd op een aantal manieren. Een introductie hiervan kun je hier lezen. 

 

Ik moet wel zeggen dat ik zelf niet gewerkt heb met de T-500, ik ben begonnen met de AirStill maar heb zeker verschil bemerkt nadat ik ben overgestapt op een koperen dame. Dat en het ziet er ook veel mooier uit 😉 

Beantwoorden
Berichten: 3
Topic starter
(@maartenh)
New Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.

Nu rustig verder lezen wat ik allemaal nodig heb.

 

Twijfel alleen nog tussen de 15L en 20L.

Maar denk dat de 15L beter geschikt is (25L mash en dan 2 a 3 runs)

Of heb ik het mis?

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?