Meldingen
Alles wissen

T500 uitdaging....


Berichten: 9
Topic starter
(@eazyrider)
Active Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Wie o wie heeft het (hopelijk) verlossende antwoord.

Ik heb een T500 kolom met waterflow regulator en als extra een 2" sightglass met 1 bubbleplate. Dit werkt allemaal, echter heb ik last van "dumps". Voor zover ik met een waterpas kan controleren staat de kolom zo goed als waterpas, dus dat mag het niet zijn.

Wat er gebeurt.
Koelwatertemp volgens het boekje rond de 55gr. Druppelend stroompje uit de outlet, echter op een gegeven moment hoor je de saddles rammelen, in de kolom, de temperatuur knalt omhoog richting de 75 graden, hij dumpt z'n alcohol (zeer heet) in zeer hoog tempo en gaat langzaamaan weer terug naar de 55 graden om dit na een x aantal minuten weer te doen.

Ik heb ook geprobeerd om niet op de temperatuur te letten, maat meer op alleen de uitloop, dat lijkt beter te gaan maar alsnog heeft hij bovenstaand probleem. Als ik puur let op een goede uitloop, dan is de watertemp zo rond de 70gr. Nu weer 25L wash en hiervan 3L a 73% alcohol van overgehouden terwijl dit toch boven de 90% zou moeten zijn. Dit heb ik in de 2 runs tot nu toe niet gehaald

Ik weet niet of het verhogen van de kolom met een 2" sightglass een hogere wateroutlet temp vraagt of andere handelingen?

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast dank, Eazyrider

1687606860-20230624_093339.jpg
Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
6 reacties
2 Reacties
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1836

@eazyrider het antwoord is simpel, haal al het overbodige van je ketel en gebruik alleen de kolom zoals die bedoeld is. Meer is niet altijd beter en als je 2 keer met de T500 kolom disteleer heb je een mooie zuivere 92% alcohol(mits je stookwijn goed is).

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9959

@eazyrider lijkt erop dat je te hard koelt op de kolom waardoor je reflux te hoog is. 

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dr pakking (zadeltjes) er uit halen en weer opnieuw vullen. Steeds een beetje en dan even schudden met de kolom zodat ze mooi in elkaar klinken.

Het probleem wat je beschrijft kan een blokkade zijn van een zadeltje op een verkeerde plek. Opnieuw vullen lost dat probleem meestal op.

Beantwoorden
3 Reacties
(@eazyrider)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Active Member
Berichten: 9

@stookforum dat heb ik gedaan en daarna gekeken of ik door het uitvoerpijpje kon ademen met pakkingen erin, dat was ook het geval. Dus theoretisch zou er geen blokkade mogen zijn. Is het een idee om het eerste uur fullpower te draaien en daarna op 1 element verder te gaan? Ik heb ook een gewone koperen ketel en daarbij kan ik het gas regelen. Ik heb t idee dat het misschien wel wat te veel power is wat hij krijgt. Schuimen doet de wash zeker niet, dat kan ik zien via t kijkglas in de deksel. Dus "puken" is het ook niet niet.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9959

@eazyrider als je een te grote koude brug hebt in kolom krijg je geen goede passage / flow

Als je te weinig energie erin stopt is er kans dat de damp niet de brug goed bereikt je krijgt dan ook dat damp blijft hangen en daaronder druk opbouw de temperatuur loopt dan ineens op en tijdelijke uitstroom wat even later weer te afneemt.

Ook kan de pakking te zwaar zijn.

Diameter x lengte geeft een zeker condensatie oppervlakte. Als lengte verhoogt zal je meer temperatuur lagen krijgen . De alcohol damp op de brug zelf moet minimaal 78,3 graden continu houden om te passeren.

 Equilibrium in systeem moet kloppen.

Je kunt niet alleen een stukje tussen kolom veranderen zonder ook andere maatregelen te nemen.

Of je nu een fabrieks ketel hebt of zelfbouw je kunt niet altijd alles zomaar bouwen ,plaatsen of veranderen zonder ook andere delen aan te passen.

Ook hoeveel inhoud ketel tegenover inhoud kolom heeft invloed en ook alcohol hoeveelheid in de stookketel. 

Dus ook Kookt temperatuur van de vloeistof.

 

Beantwoorden
Theresa
(@theresa)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 310

@robbert  robbert zo'n spiraal die jij in mijn t500 kolom had gemaakt inplaats van al die saddelsies pakking zou toch dan ook oplossing geven? Bij mij liep het met dat  tussenstuk toch ook goed. Misschien is dat spiraal voor @easyrider ook de oplossing.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?