Meldingen
Alles wissen

Turbo 500


Berichten: 57
Topic starter
(@thetis)
Trusted Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hallo allemaal, 

Ik ben ern beginneling, en moet echt alles nog leren. Ik heb een Still Spirits T500 aangeschaft. Maar wat voor een mash moet ik nou maken om te kunnen stoken. Ik heb wel wat filmpjes gezien en wat kunnen kunnen vinden, maar die gaat vooral over hoe je het apparaat gebruikt.

Maar wat moet ik hier nu ingooien, en hoe maak ik het aan?

Beantwoorden
10 reacties
10 Reacties
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1159

@thetis hoi,

zoek eens op T500 of mash.

Er staat ontzettend veel op dit forum.

Groet, @ndré

Beantwoorden
(@thetis)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 57

@ndre zal eens kijken,bedankt!

Beantwoorden
Notna
(@notna)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 345

@thetis, begin eens met een simpele suikerwash. Inverteer 6 kg suiker in 6 liter kokend water doe daar 8 gram citroenzuur bij. Roer dit zeker 10 minuten goed door. Breng 2 liter water aan de kook en voeg daar 150 gram rijst aan toe kook dit 10 minuten. Maak natte bakkersgist klaar, gebruik 4 x 42 gram en voeg hier lauw water aan toe met 1 eetlepel suiker.

Doe het suikerwater en het water met de rijst in een ton en vul deze aan met koud en zuurstofrijk water tot je 25 liter totaal hebt.

Als de gist goed rijst doe je dat ook in het vat en roer dit voorzichtig door en niet te lang.

Na ongeveer 20 dagen als je het bij de juiste temperatuur hebt laten staan al die tijd, zou je alcohol gereed moeten zijn.

 

Beantwoorden
(@thetis)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 57

@notna bedankt voor de tip, ik ga dit zeker proberen!

Beantwoorden
(@concha)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 139

@notna Het zal wel een tijdje duren. (ik schat toch minstens 2 uren?) voordat alles afgekoeld is. Normaal is een dikke 1/2 liter water voldoende om invertsuiker te maken. Dit scheelt toch wat in tijd en energie om alles tegen de kook te brengen en daarna te laten pruttelen. Zet zeker een paar liter water in frigo of diepvriezer om alles snel af te koelen. Meet regelmatig de temperatuur dat de wash niet te koud is, anders werkt de gist niet. Rond de 30 graden is ok . Voordat je de gist erbij doet. Test de PH en SG waarde (als je kan)

Veel succes 

Beantwoorden
(@thetis)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 57

@notna kan het eventueel ook met een andere gist, ik heb alle supermarkten in de buurt gehad maar niet te vinden. Morgen nog ff kijken bij de makro

Beantwoorden
@ndré
(@ndre)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1159

@thetis 

Bakkersgist kan ook, kun je kopen bij de warme bakker.

Anders droge bakkersgist uit de supermarkt.

groet, @ndré😎🥃

Beantwoorden
(@mcjas)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Active Member
Berichten: 14

@thetis bij de jumbo en AH is bruggeman gist te koop, de blauwe blokjes van 42 gram, die doen het prima in deze suikerwash.

 

 

Beantwoorden
(@thetis)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 57

@mcjas dan moet ik toch wat meerdere filialen gaan bezoeken, ben bij verschillende geweest maar zat niet in het assortiment.

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2690

@thetis dit heb ik ook gehad. Je kan ook bij de molen of welkoop kijken. Daar hebben ze 500 gram droge bakkersgist voor 5 euro.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?