Meldingen
Alles wissen

voor/naloop bewaren en zuiveren met T500


stookje
Berichten: 138
Topic starter
(@stookje)
Estimable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Door streng te zijn bij het maken van cuts hou ik behoorlijk wat feints over, voor en naloop die ik tot nu toe trouw bewaar in de hoop daar iets zuivers van te maken met een reflux kolom. Hoe realistisch is het idee om met een T500 mijn feints in iets zuivers om te zetten?

Beantwoorden
4 reacties
4 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@stookje voorloop zit  beetje ethyl in maar ook methyl en zuren . Diverse andere stoffen . Daarnaast ethyl en methyl bindingen met zuren .  De acetaten.  Acetaten zijn kwa damp temperatuur dicht aan de ethyl temperatuur daarom slecht te scheiden .  Ze liften ook weer makkelijk mee met de ethyl .

Dus wat je doet met het opnieuw destilleren is meer al die stoffen concentreren .  

Je alcohol meter ziet niet het verschil in deze alcoholen en acetaten dus je denkt dat je hoog alcohol meet maar de andere delen tellen op . 

Voorloop opnieuw destilleren om alcohol te winnen is daarom niet echt zinvol .

 

 

Beantwoorden
stookje
(@stookje)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 138

@robbert dank, en hoe zit het met de naloop? Deze zomer kreeg ik een rondleiding in een stokerij waar ze de naloop bewerkten in een hoge kolom met per graad celcius een soort schijf, het werd uitgelegd als een hoop aparte destillaties telkens 1 graad apart, daar kwam dan zuivere alcohol uit waarmee likeuren werden gemaakt. Zou dat beter te doen zijn?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9951

@stookje voor zomige dranken wordt naloop hergebruik door toe te voegen aan 2e stook. .maar dat os maar enkele gevallen .

Ook voor naloop geld dat er veel esters inzitten , gebonden stoffen aan ethyl  . En andere alcoholen waaraan bindingen hangen .

Niet alle gebondenstoffen ontleden makkelijk door destilatie  . Dus ook op verschillende temperatuur schalen zullen de bindingen heel blijven en als zijnde ook overkomen.  

(Er zijn eventuele hulpstoffen nidig om ze te scheiden ) 

Daarnaast bij een goed beslag , goed verlopen vergistingen en goede stook is een naloop met een dergelijk volume  als jou t500 ketel maar iets tussen een 35 en 100-  mil  .dat van een lager percentage dus uiteindelijk hoeveelheid echte alcohol die er nog inzit niet de moeite .

Immers als je in naloop b.v. 50 % meet dan meet je niet alleen water en ethyl maat ook diverse andere stoffen met een lagere dichtheid dan water . Dus zou van bijv 70 mil van 50 % niet 35 mil alcohol zijn maar waarschijnlijk ook stuk minder .

DUS is het de moeite meestal niet waard om nog eens de afval resten( want dat zijn ineerste instantie voor en naloop) te destileren   Tenzij je met echt grote volumes gaat werken en ook mogelijkheid om naast via Destilatie ook deels scheikundig de alcohol te kunnen scheiden en " drogen " 

 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1832

@stookje, het opnieuw gebruiken van de voor- of naloop wordt wel gedaan. Het gaat dan om drankjes met een specifieke smaak, en als je die smaak waardeer kan je overwegen om dat ook te doen. Maar meestal zijn het de grote commerciële distilleerderijen die hun rendement wat willen verhogen. Vaak zijn dat dan van die suiker drankjes met kleur en smaakstoffen die dan likeur worden genoemd. Ook merk je het wel eens bij een goedkope(slechte) wodka, dat als je de fles open draai dat de chemische nagellak remover lucht je te gemoed komt. Ik ruik dat ook in mijn voorloop en die gooi ik dan weg. Ik ben een thuis distillateur en ik hoef geen commerciële afwegingen te maken, mijn hobby mag geld kosten als ik maar een goed eind resultaat behaal. Gebruik je voor- en naloop dus niet opnieuw uit zuinigheid.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?