Stookforum
  • HOME
  • STOOKWINKEL

Lemmy

Minder tonen Meer tonen
Profielfoto van Lemmy

@lemmy

  • Activiteit
  • Profiel
  • Vrienden 0
  • Groepen 0
  • Forums
  • Persoonlijk
  • Vermeldingen
  • Favorieten
  • Vrienden
  • Groepen
  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Weer eens aan de gang na bijna een jaar ." – 1 week, 2 dagen geleden

    @robbert 
    Dat wordt de whisky die in de richting van Octomor gaat?

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Alchemist's verzameling van likeurrecepten" – 2 maanden geleden

    @alchemist  Peterseliezaden zijn bij de betere zaadhandels ook in grotere verpakkingen verkrijgen. Bij sommige zelfs in 10kg, ook in bio.  Heb net even wat Peterseliezaden uit mijn voorraad geproefd en ook wat Korianderzaden. Het smaakverschil tussen die twee is behoorlijk….   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy vind forumbericht "Alchemist's verzameling van likeurrecepten" – leuk 2 maanden geleden

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Eerste Poging Jenever" – 2 maanden geleden

    @robbert  Dat ga ik dan van de zomer maar eens testen.  Maar mijn eerste keer maïs en daar voor een stort met 75% rogge ging goed met de pilsmout die ik gekocht had.  Enkel het verzuren van de laatste batch…   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Eerste Poging Jenever" – 2 maanden geleden

    @robbert 
    Hogere werking dan de standaard pilsmout?
    Zit er ook nog extra werking van iets in omdat het niet heet is geweest?

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Eerste Poging Jenever" – 2 maanden geleden

    @robbert 
    Zou je het ook buiten, aan de lucht, kunnen drogen op een hete zomerdag?
    Bijvoorbeeld op een fijnmazig gaas, pal in de zon?

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – 2 maanden, 1 week geleden

    @gvanengeland  Was dat niet met begin sg, eind sg? Van 12 brix naar 4 geeft meer dan 1%.   Nu goed in de gaten houden. Als de vergisting voorbij is niet te lang laten staan. Er ontstaan dan smaakjes die…   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy vind forumbericht "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – leuk 2 maanden, 2 weken geleden

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – 2 maanden, 2 weken geleden

    @gvanengeland 
    Kijk aan, goed bezig. 
    12 Brix geeft ongeveer 6%, dacht ik.
    Minus wat voor- en naloop zal dat zo’n 3,3l van 40% geven. Maar pin me daar niet op vast, veel variabelen. 

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Nieuw op dit forum" – 2 maanden, 2 weken geleden

    @psycat 
    Men zou ook kunnen kiezen voor een foodgrade waterstofperoxide. Vervalt in water en zuurstof. Werkt net wat beter dan alcohol. 
    Alleen oppassen met huid/ogen en kleding. Gebruik het zelf voor brouwketel en gistvat. 

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy vind forumbericht "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – leuk 2 maanden, 2 weken geleden

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – 2 maanden, 3 weken geleden

    @gvanengeland  Inderdaad, SG bepalen van de vloeistof die in het gistvat gaat/zit vóór de gist er op gaat. De meeste meters werken correct bij 20°C. Een te hoog sg, dacht dat dat +1090 was verdunnen met zacht water. Te laag…   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – 2 maanden, 3 weken geleden

    @gvanengeland  Heb je de temperatuurmeter geijkt? Gewoon de steel in kokend water hangen en kijken of die 100°C aan geeft. Zo niet, afstellen met de stelschroef aan de onderkant. 90 graden is nl vrij hoog, dit zou betekenen dat de…   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "De eerste stook- nog veel leren, maar geen fiasco" – 2 maanden, 4 weken geleden

    @gvanengeland  Een Brix-meter is een refractometer die, meer specifiek, het suikergehalte van een vloeistof meet. Een meetwaarde van 1 graad Brix wil zeggen dat 100 gram vloeibare oplossing 1 g suiker bevat. Brix-meters worden vooral gebruikt in voeding en landbouw,…   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Hoeveelheden gist, carbon, clear voor 10 liter" – 4 maanden geleden

    Zekers. Vanochtend begonnen met het malen van bijna 10kg graan. En 4 kg mout. Dat gemaischd op mij vaste maischschema. Gefilterd en gespoeld. Iets meer dan 40l met een sg van 1060. 150 gram Bruggeman er op en 25°C gezet….   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Hoeveelheden gist, carbon, clear voor 10 liter" – 4 maanden geleden

    Heb zelf slechts drie maal dergelijke zakjes gebruikt. ( ik vind het helemaal niets, maar dat terzijde). Gist kun je delen inderdaad, let daar wel bij op dat er vaak ook gistvoeding bij door zit. Dus eerlijk delen…. . De…   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy vind forumbericht "Wat voor borrel drink je nu of ga je drinken?" – leuk 4 maanden, 1 week geleden

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy vind forumbericht "Wat voor borrel drink je nu of ga je drinken?" – leuk 4 maanden, 1 week geleden

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "hoe de fijnstook verdelen ( eerste keer)" – 4 maanden, 1 week geleden

    @niels1275  Kijk aan. Een fles vol bij de eerste poging. Vanaf nu kan het alleen maar beter worden. Veel proberen. Je komt dan vanzelf uit bij een Gin van granenalcohol en die helder is bij 37,5%.  Als je nog meer…   Lees verder»

  • Profielfoto van Lemmy

    Lemmy antwoordde op het onderwerp "Tijd en efficiëntie?" – 5 maanden, 2 weken geleden

    @cass  Dan zou ik toch gas overwegen. Heb zelf een propaanfles met instelbare drukregelaar. En een brander met daarop weer een naaldkraan. Perfect te regelen.  Het maakt een wereld van verschil. Vele malen vlotter en zeer nauwkeurig te regelen. Er…   Lees verder»

  • Meer laden
Profielfoto sexysnowman

Registreer nu!

Wie is online?

 Op dit moment zijn er geen leden online

Nieuwste topics

  • schoonmaken

    Door knoet 2 dagen geleden

  • Hoi stook collegas, alhoe wlel ik beginner ben!

    Door Rino3.5 4 dagen geleden

  • Vin de noix

    Door Psycat 1 week geleden

  • Ok, even voorstellen en wat ik probeer te bereiden.

    Door Botanicalnz 1 week geleden

  • Weer eens aan de gang na bijna een jaar .

    Door Robbert 2 weken geleden

©2026 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Lost your password?

Je gegevens vergeten?

Ik herinner mijn gegevens