Geen dank, gewoon beginnen, dan leer je het het snelst 😉
Weet iemand of het een goed idee is om met koelvloeistof te koelen ipv met water?
Lijkt mij een onzinnig verhaal, gezien het feit dat de hete koelvloeistof zelf ook weer gekoeld moet worden.
Bij een auto wordt deze in de radiator gekoeld door een grote fan.
Het is beter dat @erbij, de reden er bij vermeld waarom hij met koelwater wilt werken.
koelwater blijft wel vloeibaar in vervrozen vorm, de enige reden die ik kan verzinnen is dat hij zijn koelwater wilt vervriezen om een hoger koeleffect te hebben, en toch vloeibaar te houden.
grts.
dumo, je mag dan wel een vat met minimaal 80 liter ingevroren koelvloeistof hebben bij een 25 liter wash. Lijkt mij practisch onuitvoerbaar.
Waar staat dat hij 80 liter gaat gebruiken, ik heb een 300 liter vat en ik denk dat het kantje boord is want ik heb plastiek flessen met water in de vriezer zitten voor in mijn vat te zetten en zo mijn water koeler te houden, en t'is nog geen zomer.
grts.
dumo, kun je nagaan als je daarvoor in de plaats koelwater zou moeten gaan gebruiken.
Ik heb een vraagje over het destilleren van Limoncello. Kan dat? Of bakt de suiker dan aan in de boiler van de t500?
M'n limoncello ruikt nl naar spiritus, heel vies. Wel gek want ik heb de eerste 250 ml weggegooid van een destilaat van suikerwash van 8 kg prestige gist. Was wel de eerste liter die ik gebruikte om de citroenschil in te laten trekken. Balen..
Hok Mark,
Hoe het kan weet ik niet. Ik heb wel eens gehad dat ik teveel wit van de citroen er in had gedaan en toen was het echt niet lekker geworden. Ik heb toen opnieuw gestookt in een koperen alambiek. Toen was er wel nog wat citroengeur waar te nemen. Ik denk dat je daar met de T500 geen last van zal hebben.
Aanbranden gaat niet gebeuren, daar zijn hogere temperaturen voor nodig .
Dank je wel Jan. Ik ga t vanavond proberen.
Ik draai nu mijn eerste run met de t500 met het koelwater geregeld achter een dompelpomp en een regelbare transformator. Op het advies van betweter! Perfect! Zoveel stabieler dan met de kraan! Volgende keer wat flessen met ijs in de kliko (waterreservoir) zodat het koelwater niet erg oploopt in temperatuur!
Roy, behalve dat ik op mijn vat het dompelpompje + retourleiding heb aangesloten, heb ik aan de zijkant 2 tuinslangen, waarvan de bovenste tot 2/3 het warme water uit het vat laat lopen en de onderste tuinslang staat aangesloten op een kraan in de tuin.
Ik laat dus ieder uur met de bovenste tuinslang het warme water weglopen en daarna draai ik even de buitenkraan open om via de onderste tuinslang weer aan te vullen, immers zit de dompelpomp ook onderin het vat.
Zit daar geen chloor in en reageerde dat niet met het koper? Ik wil eigenlijk mijn 140L water ook niet steeds verversen...
Mijn koelvat is maar 60 liter. Ik denk ook niet dat je met 140 liter gauw zal moeten verversen.
Destilleren van limoncello???