90/92 bij de copperdome voor mij als ik fruit stook ...
Ja, mislukte limoncello terugstoken naar neutraal.
Ja tis nu niet te drinken, vind t zonde om weg te gooien..
Ik had nog een restant stookwijn staan en doe nu een liter op 73 graden. Gewoon voor de Fin ben benieuwd naar het percentage. Zal het zo melden.
Pats 93 % wat een apparaat.
Ik heb net het laatste restant gemeten en toen was het percentage 89%, het laagste ooit gehaald en de temperatuur was op dat moment 69 graden. Het gaat wel bloedsnel op deze manier.
Ik zie verbeterpuntjes voor de T500.
Oa. De koeling. Een onnauwkeurige watertoevoer regeling op een onnauwkeurige watertoevoer.
Opgelost door Betweter mbv een 200l olievat en een dompelpompje.
Bestaan er nog meer verbeterpuntjes aan de T500?
Te denken valt aan de reflux, de ketel, het verwarmingselement, het aftapkraantje, de handvaten, de dekselbevestigingen, de bijgeleverde slangen, het antischuimmiddeltje, de keramische ringetjes die onderin de ketel horen.
Maw.
Wat zou verbeterd kunnen worden?
IK heb ontdekt dat je de temperatuur stabiel kunt houden door het afvoerslangetje niet rechtstreeks in de gootsteen te hangen maar ik hang het slangetje in een kan van 3 liter en daarmee kan ik de temperatuur ook behoorlijk goed constant houden. Fluctuaties van enkele graden en ik heb het voorheen regelmatig met 10 graden zien verspringen.
-
Maar 95/96% ga je niet halen. Ook niet als je een 2e keer stook met een begin percentage van 40 procent. Althans mij niet gelukt. Maar ik heb een troef, een ketel au bain Marie en daar gooi ik gewoon de 92% alcohol in en dan komt er gegarandeerd 95 tot 96 procent uit. In een uurtje heb ik 5 tot 7 liter omgezet naar 96% En dat is verschil is best groot, leg maar eens 92% procent op je vinger in de wind en 96 procent. In 92 procent wil ik mijn handen nog wel steken maar niet in 96% zonder bescherming.
Hee Lummel, wat bedoel je met een ketel au bain Marie? Ik heb alleen de T500, bedoel je zo'n koperen ketel Charente? Ik kan me voorstellen dat t voor t maken van wietolie belangrijk is dat het alcoholpercentage zo hoog mogelijk is of heb je ook nog een andere reden daarvoor?
Ik heb een ketel van een oude melkfles van 20 liter, die heeft een kolom van minimaal een meter ( ik zou eens moeten meteen) en die hang ik in een pan met water en dan komt er gewoon 96% uit vanaf een percentage van ruim 90%. Dus minimaal. Als ik vanaf stookwijn stook ( maar dan oder een vlam) haalt het keteltje ongeveer 88%. Dus die laatste procenten zijn echt verdomde moeilijk te bereiken.
-
Wat er niet meer uitkomt stook je de volgende keer weer mee in de t500. En inderdaad zoals Beteweter ook al eerder schreef ( of iemand anders) hoe sterker hoe beter natuurlijk. Maar dat geldt toch ook voor het maken van likeuren.
Dus die laatste procenten zijn echt verdomde moeilijk te bereiken.
Kolom langer maken, krijg je meer reflux, hoger alcoholpercentage.
of niet ???
Grts.
Als het zo makkelijk was hadden ze de t500 ook wel iets langer gemaakt.
den t 500 is voor binnenshuis gemaakt, ik denk dat ze hem compact hebben willen houden en toch mooie alcohol percentages halen, ze kunnen moeilijk op zo'n boilerke n'en kolom van 2 of 3 meter maken
grts
Ik wil mijn T500 even schoon stoken en de gistlucht uit de kolom krijgen,
kan ik de ketel 2 uur zonder koeling met 10 liter water aanzetten ?
gompie, ik heb pas één keer de kolom van de T500 schoongemaakt.
- De kolom los schroeven.
- alle steentjes en koperen zadels eruit schudden en apart met azijn in de week zetten.
- Kolom vullen met mengsel van water van 60 graden en High Performance Cleaner (van de Grainfather)
- Alles met lauw water naspoelen en weer in elkaar zetten. Klaar!