Bedankt voor de tip Betweter
De volgende keer zal ik het zo doen,
maar ik heb pas 2x gestookt en wil niet gelijk een grote schoonmaak doen, maar een kleine, vandaar mijn vraag of ik zonder koeling mijn kolom alleen met waterdamp even licht kan reinigen, en of het kwaad kan dat ik geen koeling gebruik zodat de damp wat verder in de kolom komt om de gistlucht af te breken in de kolom.
De ketel slaat af bij 100 graden, dus zou ik niet op stoom rekenen.
Kolom vullen met mengsel van water van 60 graden en High Performance Cleaner (van de Grainfather)
hoy,
Gij hebt den RVS kolom denk ik ??
zou je dat ook mogen met den koperen kolom.
grts.
Ik gebruik daar tarnX voor.
Dan ga ik dat doen, bedankt.
Ik heb inderdaad een RVS uitvoering, kan het eigenlijk kwaad als de koeling door een storing uitvalt voor een tijdje ? Ik gebruik ook de flow regulator.
@Dumo Ja dat kan, High Performance Cleaner is ook geschikt voor zachte metalen zoals koper. Groetjes, Jan
Hier wat uitleg over het schoonmaken van de condenser met TarnX
Erik, op dat filmpje wordt het hele flesje er in gegooid, is dat de bedoeling?
Waar heb jij het gekocht?
Nee je kunt met veel minder ook de boel schoonmaken.
Ik heb overal gezocht maar het is enkel in de VS te koop. Als mijn zoon daar naartoe gaat neemt hij altijd een fles mee.
https://www.fastenal.com/productimages/supplemental/product_docs/JELMAR,%20LLC_1074254.pdf
Hier heb je de (MSDS) datasheet Rob, als je eens niets te doen hebt kun je het namaken 😉
Dag allen,
Het leek me neef en ik leuk om ook eens te gaan stoken.Nou willen we verschillende drankjes maken en zijn door jullie positieve ervaringen ook voor de t500 gegaan.Wel hebben we gelijk de helm (gisteren ontvangen) en alambiek er bij genomen om alles te kunnen maken.
Nadat we vorige week bij Jan wegreden zijn we eerst een heerlijk biefstukkie gaan eten bij loetje om de hoek in gorssel.Toen met mach 5 naar huis (Amsterdam) om de t500 uit te proberen met een goedkope aldi wijn.Het resultaat was na de eerste x 6/700 ml met 91% van 6 liter wijn met 11%.De temperatuur bleef mooi op 55 graden en was vrij snel klaar.Zat nog wel een smaak aan van de wijn dus moest nog een x maar geen tijd.
Heb ook een whiskey kit (barrel 674) meegenomen welke aankomende dinsdag gestookt gaat worden en daarvoor heb ik wat vragen aan jullie.Hij staat sinds dinsdag te gisten en dat ging de eerste 48uur als een gek (waterslot) maar word nu steeds minder, ik las dat dat 6/7 dagen duurt maar omdat hij nu minder bubbelt denk ik dat het er bijna opzit.Kan ik dat met de vinometer meten of wachten jullie tot er geen enkele belletjes lucht meer uitkomt?Roeren jullie nog tussentijds, hier niet geopend geweest?
Klopt het dat de temperatuur hoger is bij de copper dome dan de kolom waarvan ik had gelezen dat rond 55 graden de beste werking heeft?Bij de kolom verbruik je dan 500ml per minuut en bij de dome 2,5 liter per minuut klopt dat?
Laatste en misschien stomme vraag maar als jullie hem een tweede of derde run geven giet je dan de alcohol weer terug in de mash of haal je daar een gedeelte uit?
Vast bedankt voor jullie informatie.
Mvg Daan
Veel plezier man.
Uhmmm...heb niet zo'n ervaring maar uhh..ethanol (alcohol) verdampt bij +/- 78 gr. C . Waar meet je die 55 gr. C.?
Kan me niet zo goed voorstellen dat er veel ethanol uit je ketel komt bij een top van 55gr. C.
Het metertje op je T500 meet het koelwater, na het koelen van de condensor.
Als je de hoogst mogelijke alcoholpercentage wilt hebben, dien je deze d.m.v. het draaien aan de koelwatertoevoer, precies op 55 graden te houden.
Aha. Duidelijk.
Ik heb zelf (overduidelijk) geen T500.
Ik trek mij weer terug in mijn schulp.
Waarom stel ik hier een vraag over de verbeterpunten vd T500 ???
99% vd antwoorden gaat hier niet over.
We hebben het in forum klaarblijkelijk graag over percentages.
Nogmaals de vraag: Waarop zou de T500 verbeterd kunnen worden?
Lummel bedankt, jij was de enige met een antwoord waar je iets aan hebt.
Ik hoop dat er oa van Betweter, met zijn enorme ruime ervaring met de T500 nog een aantal tips komen.
Ik hoop dat er oa van Betweter, met zijn enorme ruime ervaring met de T500 nog een aantal tips komen.
Wat mij opvalt bij jou sinds jij op dit forum bent gekomen is dat je een hele waslijst post met onzinnige vragen die nauwelijks betrekking hebben op de T500.
Mijn vraag aan jou: Bezit je zelf een T500?
Nadat ik de T500 in mijn bezit had en voor de eerste keer ging uitproberen, heb ik voor zover dat nodig was, in het bijgesloten boekje gekeken, maar alles wijst zich vanzelf.
De T500 is een recht toe apparaat waar de meesten op dit forum direct mee zijn gaan stoken en gaandeweg zo af en toe een vraagje postte op dit forum.
Heb je inmiddels jezelf een beetje ingelezen.
Als je iets wilt weten, waar dit forum voor is bedoeld, kom dan met concrete vragen.