Meldingen
Alles wissen

Stoken met de T500, zonder zadels.

Eric
Topic starter
(@erbij)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Weet iemand hoe er met de T500 gestookt moet worden wanneer er smaakjes vanuit de ketel mee moeten komen in het eindproduct? Ik weet dat de zadels moeten verdwijnen uit de kolom. Moet bv de temperatuur van het koelwater dan ook nog steeds tussen de 55 en 65 gehouden worden?
Of is het helemaal geen goed idee om de T500 hiervoor te gebruiken?

Beantwoorden
4 reacties
munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Ik zou voor een copper dome met condenser kiezen. Kleine investering waar je absoluut geen spijt van krijgt.

Kies je ervoor om de zadels uit de kolom te houden dan moet je de uitstroom van de alcohol in de gaten houden en niet de temperatuur. Indien de uitstroom te hard loopt koelwater verder open draaien, loopt hij te zacht dan draai je het koelwater ook iets terug. 

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Noble Member

Moet bv de temperatuur van het koelwater dan ook nog steeds tussen de 55 en 65 gehouden worden?

Hoy,

als ik moest stoken met de t 500 en smaken wil mee krijgen dan zou ik ook de reflux uitschakelen, dat vindt je in de handleiding van de t 500, daar staat uitgelegd hoe je dat moet doen om water te distilleren, en dan gewoon de condensor koelen dan heeft de temperatuur van het uitstromend koelwater geen belang meer, dan dient het gewoon om te koelen zoals bij n'en alembik, die 50  - 60°C dat dient voor de reflux te regelen.

Als dan het alcohol percentage te laag is dan zou ik gewoon een beetje zadels terug instoppen.

Ik weet niet of dat juist is maar zo zou ik het proberen.

grts.

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Noble Member

Ik heb n'en koperen t 500 kolom, ik denk dat als je n'en rvs kolom hebt er zowizo wat koperen zadels moet instoppen, want ik weet niet of het koper van de condensor genoeg is, ik heb ergens gelezen dat je koper nodig hebt bij het distilleren, daar kan ik geen juist antwoord op geven.

Beantwoorden
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Het koper dient om de zwavelverbindingen die ontstaan bij de vergisting chemisch te binden. Zoals je aanhaalt dus best toch wat koperen zadels in de kolom laten.

Beantwoorden
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?