Hey Spacedeee
ik heb de chips er laten inzitten nu zodat ik kan kijken dat de whiskey de juiste kleur en smaak krijgt Vraagje als je de whiskey tussen twee runs door een koolfilter haalt verlies je dan niet te veel aroma's??
Tuurlijk laten zitten wel tussentijds proeven he? let op laat je niet lijden door alleen de kleur..te lang die chips er in en hij word bitter.Nee aroma's blijven prima hij word alleen wat mooier rond/minder scherp.
okey 🙂
Vandaag heb ik mijn Barrel 674 na ruim een jaar uit het vat bevrijd!
De Angels hebben een behoorlijk deel gehad 😉
Het is een heerlijke whisky geworden en we hebben er al van genoten vandaag.
De volmout whisky die ik vandaag heb afgestookt is nu het vat ingegaan en dat beloofd ook een mooie whisky te worden. Maar dat duurt nog wel een jaar voordat ik dat weet.
Barrel 674 stoken, maar dan niet met een alembiek, of een copperdome, maar wel met een airstill. Heeft hier al iemand ervaring mee? wat zijn de resultaten of opmerkingen? Ik wou het graag van jullie horen. Cheers.
Hey Munckerik,
Hoeveel precies hebben de angels genomen? (hoeveel had je en hoeveel heb je over?)
Inmiddels hebben we de 25 liter ketel 3 keer opgestookt (steeds met Barrel-674).
Veel geleerd en ervaring opgedaan over voorloop/hoofdloop/naloop, tempertuur-verloop, gasverbruik. en daarbij ook veel gehad aan jullie tips en ervarinegn.. Dank voor de antwoorden! heel fijn zo'n Forum!!
Met onze installatie, een koperen Alambiek van 25 liter leverde het Barrel-674 pakket ons in de stripping-run steeds zo'n 7,5 liter van ca 60-70%. Dat verdunnen we dan weer tot 35% De Spirit-run levert dan uiteindelijk een kleine 5 liter whisky van 63-65%.
We hebben 5liter vaatjes aangeschaft en daar staan de eerste drie batches inmiddels in. We gaan nog één Barrel-674 op vat zetten en dan op naar de volgende uitdaging
Durf ik niet goed te zeggen want ik weet niet precies wat ik tussentijds geproefd heb.
Maar ik denk toch wel een liter kwijt te zijn.
Ik zal de engelen in het vervolg naar Friesland sturen 😉
Hoi Lambiek, blijkbaar heeft niemand het op die manier al gedaan. Moet volgens mij wel kunnen. Een airstill is een potstill, alleen ... zonder koper. Ik zou het ook willen proberen met mijn smartstill. Ben jij er ondertussen al mee begonnen? Groetjes
Zonder koper en zonder water 🙂
Hey Suzevoke,
nee, ik ben er nog niet aan begonnen en heb overwogen om voldoende zuiver koper toe te voegen in de ketel van de Airstill (als boil enhancer) en gewoon zien wat het geeft. Daarna goede cuts maken en de eiken chips toevoegen om op te rijpen. Maar dat is een plan voor later op het jaar. Cheers
Beste mede hobbyisten
Ook ik heb het wisky pakket van Barrel 674 gestookt
Alles precies volgens recept
En had een mooie opbrenst van ruim 5 liter
Inmiddels is het bijna 3 weken geleden
Ik vindt alleen dat de verkleuring niet echt snel gaat
Komt dit omdat de 15 gram snippers niet genoeg is?
Of kan iemand mij vertellen hoelang de snippers erin moeten blijven
Hoop dat iemand mij dit kan vertellen
Groet Aart
Ik heb hem juist wat verdund. Staat nu vandaag 14 dagen op de snippers. Blijft wel heel licht van kleur. Lijkt de laatste dagen wat meer kleur te krijgen. Ga hem volgend WE toch bottelen. Heb hem enkele dagen geleden geproefd. Als hij na het huwen nóg beter wordt is het zeker een succes. En inderdaad een 5,5 liter opbrengst.
Bedankt voor je antwoord en het delen van ervaring
Ik wil hem ook binnenkort op de fles zetten
Maar vind hem ook nog licht van kleur
Op welke sterkte ga je hem bottelen
Groet Aart