Meldingen
Alles wissen

T500 : koelwatertemp. Niet stabiel


Berichten: 13
Topic starter
(@helmuteke)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Heb nu al x keren het toestel gebruikt , maar krijg nooit die koelwatertemp. Stabiel.

 

heb de flowcontrol met buffervat hiervoor maar moet constant ingrijpen.

ik zie altijd veel lucht in de outlet van het koelwater , is dit normaal ?

het kraantje is ook raar gevoelig , bij wijze van spreken nog maar naar kijken en de flow wordt aangepast.

 

het hele proces vindt ik fijn , enkel op die flowcontroller heb ik al serieus zitten vloeken.

 

iemand tips , opmerkingen ? 

Beantwoorden
9 reacties
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nooit meer dan 1 mm draaien, en dan rustig een paar minuten wachten op het effect. Als hij eenmaal goed staat hoef je er echt uren niets meer aan af te regelen.

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

hoy,

ik krijg aan de uitgang van het water ook lucht bellen mee, zolang je er van boven geen ziet aan de reflux, denk ik dat het geen kwaad kan.

ik denk dat de luchtbelletjes gemaakt worden waar de uitgang's thermometer zit, die zit gewoon in het water door een gaatje, zonder bulp.

niet te rap het water debiet wijzigen zoals stookforum schrijft, anders werk je uw eigen tegen.

Ik laat hem gewoon een beetje schommelen, ik laat hem niet onder de 50 graden komen, want dan is er kans dat hij stopt met lopen.

over laatst zat er tocht op de kolom, door de deur open te doen als ik binnen kwam zonder dat ik het doorhad, na een tijdje had ik het wel door, en liet ik hem gewoon doen, de temperatuur zakte toen en een beetje later kwam hij terug.

 

Groetjes

 

Dumo

 

 

Beantwoorden
Berichten: 13
Topic starter
(@helmuteke)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Al bedankt voor de reactie's .

Ik moet dus echt constant draaien eraan.

In de reactie van Dumo sta dat tocht ook effect kan hebben .

Dit zou wel kunnen zijn , de plaats waar ik dit doe heeft wel een beetje tocht soms.

Is het een idee om de kolom te isoleren vb  ?

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Kolom isoleren is zeker goed.

Het systeem van de T500 is niet ideaal maar kan redelijk werken.

Een tip: Zet een wasknijoer op het kraantje zodat je een hendel hebt waar je iets voorzichtiger mee kunt verstellen.

En het belangrijkst: geduld. Bv. 30 sec wachten tussen twee verstellingen is zeker niet genoeg, zoals Jan zegt minimaal een paar minuten wachten.

Beginnen met een temperatuur die te laag is en van daaruit rustig opvoeren.

Als je even geen output hebt in het begin wordt het resultaat alleen maar beter van, te snel is slecht.

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb zelf ook de flowcontrol en als ik aan het stoken ben, heb ik op de draaiknop een knijper zitten. Daarmee heeft de knop dus een hendeltje en is daardoor makkelijker te regelen. Zelf niet deze truc bedacht, maar ook ergens op het forum gelezen. Maar ik heb zelf ook de kolom geisoleerd en dit maakt het ook makkelijker om de temperatuur gelijk te houden. Een beetje tocht heeft al effect...
Maar, een klein beetje schommelen is niet erg...

Beantwoorden
Berichten: 230
(@lucifertje)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik zag op reddit een briljante oplossing,
https://www.reddit.com/r/firewater/comments/lkc6dk/t500_automated_water_flow/

het instellen van je naaldventielen is eenmalig goed instellen tijdens gebruik 😉

Ik gebruikte een camper waterpomp met een regelbare labvoeding, was ook heel nauwkeurig!

Beantwoorden
2 Reacties
(@helmuteke)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Active Member
Berichten: 13

@lucifertje geloof of niet , maar hier heb ik al veel aangedacht. 

Om eigenlijk aan te sturen met een arduino  ( met een soort PID algoritme ) , maar hey , ik heb STC-1000 thermostaten , dus de sturing heb ik al , nooit zover gedacht

Moet enkel nog solenoid valve zoeken en de juiste koppelingen , dan moet dit lukken.

Bedankt voor filmpje , ik ga beginnen onderdelen te zoeken.

Beantwoorden
 Reno
(@reno)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 99

@helmuteke je kan ook een 12v pomp aansturen met een arduino. Deze doormiddel van een temp voeler het debiet laten regelen. Zal de link op zoeken op het forum waarin dit uitgelegd wordt. 

 

Hierbij de link https://stookforum.nl/forums/installatie/koelwater-computer/

Bij vragen kun je mij wel een pb sturen

 

Beantwoorden
Berichten: 13
Topic starter
(@helmuteke)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Vandaag een stook gedaan met deken over kolom en wasknijper plus de tips. Nu wat en verschil is me dat al. Veel stabieler. Heb ook het gevoel dat de output ook vlotter ga.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?