Meldingen
Alles wissen

Sg stop na 14 dagen op 1040

Topic starter
(@willy00)
Eminent Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Mijn suikerwash 14 dagen geleden gemaakt.

Begin sg was 1080 25 liter water, nu na 14 dagen op 1040 sg is mijn suikerwash klaar of beter nog 7 dagen wachten?  

Heb gewoon bakkergist gebruikt 100 gram.

Normaal heb ik het goed in ge kookt het suiker. 

Gist vat staat wel tussen de 10 graden en 15 graden is dat ok? 

• Het proeft zoet en ok niet zuur.
Beantwoorden
21 reacties
5 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Illustrious Member

@willy00 zet vat niet op koude grond en temperatuur boven de 21 graden.  

14 dagen is nog niet lang. Mag max 28 dagen gisten.  

Bij te koud zal gist niet meteen kapot gaan maar het stoot wel veel azijnzuur uit . Kan nadelig zijn voor smaak.

Beantwoorden
(@willy00)

Eminent Member

@robbert  merci voor de tip gist is terug aan het werken. Door te zorgen dat gistvat niet op de grond staat en plus mee een verwarming er bij.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@willy00 de minimale maar eigenlijk ook maximale benodigde producten bij suiker vergisting is :

Suiker ,water , gist ,citroenzuur en gistvoeding .

Je kunt gistvoedigszout gebruiken wat meteen ook succes garandeerd . Maar je kunt ook fruit of gekookt graan als bijvoorbeeld havermout gebruiken . De aminozuren zijn de voeding stoffen.

Fruit wil vaak wat extra bijsmaak geven . Granen of havermout nihil.

Ook wordt er wel marmite gebruikt als voeding dat geeft een enorme boost maar ook iets bijsmaak.

Er zijn zijn ook mensen die tomaten of tomatenpuree gebruiken hoewel vergisting beter gaat is dat uit Amerika overgewaaide moonshiners kneierij.  Het verzuurt , het vervuilt enorm de gistton , het geeft bijsmaak en veel grotere kans op azijnzuur en daarop acetaat vorming . Ph kan zo laag zaken dat na destilleren je zweem krijgt in destillaat  ! Je vraagt hiermee dus om extra na correctie's .

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Honorable Member

@robbert ik gebruik bij een suikervergisting appelsap van flevosap en mijn ervaring is dat het de scherpte van de suikervergisting na het stoken erg vermindert.

Moet je als je graan of havermout zo toevoegen of eerst bewerken?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@rinus55 graan of havermout moet even verwarmen in weinig water. Dan krijg je uit eiwitten aminozuren en daar is gist gek op.

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Prominent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wachten, minstens nog een week.

10 a 15 graden is koud, ook voor bakkersgist.  Vandaar trage fermentatie

Wat fermenteer je ?  Suiker met ???

Beantwoorden
4 Reacties
(@willy00)

Eminent Member

@psycat ik heb 25 liter water met 6kilo fijne wite suiker 100 gram bakkergist brugemans 

Eerste week is de gist heel goed bezig geweest.

Ik ga nog een week wachten. 

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Famed Member

@willy00 en wat heb je als gistvoeding gebruikt?

Beantwoorden
(@willy00)

Eminent Member

@rumo  heb geen gist voeding gebruikt, miss beter wel gedaan.

Beantwoorden
(@willy00)

Eminent Member

@psycat ook merci voor je hulp

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Prominent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Shalom Willy

Er van uitgaand dat je met de hobby pas begint. 

De vraag van Rumo, over gistvoeding komt misschien vreemd over. Echter, om 6 kilo suiker te vergisten tot alcohol, heeft de gist behoorlijk veel werk en moet het oneindig maal splitsen en zich vermenigvuldigen.  (Zwaar vereenvoudigd)

Voor de aanmaak van de nieuwe cellen, moet de gist voeding hebben.  Als je fruit vergist is dat niet nodig want het fruit bevat al wat gist nodig heeft

Werk je echter met puur suiker zoals jij, dan voeg je beter iets toe om de gist te helpen.  Aangezien op dit forum een (gerechtvaardigde) aversie bestaat voor tomatenpuree 🙂  kan je best iets anders nemen.

Bv.  Schil een appel, hak die in blokjes, voeg een halve liter water toe en 250gr suiker.  Kook af tot moes. Laat koelen tot ongeveer 25 graden.  Giet in je suiker fermentatie.  Je kan appel vervangen door om het even welk fruit maar denk eraan dat appelsien erg kan schuimen en dat tomaat op dit forum uit den boze is.  Daar moet ik eens een topic over beginnen.  Das pas de knuppel in het hoenderhok, beetje zoals annanas op een pizza.  Maar dit terzijde

Je kan ook gistvoeding kopen en toevoegen maar dat doe ik persoonlijk liever niet om alles zo natuurlijk mogelijk te houden.

Overigens, volg de raad van Robbert, isoleer je fermentatievat van de vloer (dik karton, isolatieplaat etc) en probeer de temperatuur boven de 20 te houden.

Brugman gist en suiker is echt beton en er is daar weinig dat kan misgaan.  Echter niet veel smaak maar ja, als je wodka maakt.....

Beantwoorden
10 Reacties
(@willy00)

Eminent Member

@psycat merci  voor  de info ga volgende keer rekening mee houden.

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)

Famed Member

@psycat je kan best wel gist voeding kopen zoals DAP want ook dat is "natuurlijk" dat is net zoiets als natriumchloride of NaCl (keukenzout, ook heel natuurlijk😆) en ook gistvoeding wat gemaakt is van dode gistcellen 😯 is heeeeel natuurlijk.

Beantwoorden
Skoelie
(@skoelie)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member

@rumo Hoeveel gistvoedingszout (DAP) per liter (vuistregel)?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@skoelie 0,5 gram per liter .

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)

Famed Member

@skoelie wat de beschrijving aangeef, bij dat van mij staat ; dosering 3-6g/ 10 l most.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@rumo wanneer je fruit of granen vergist kun je lagere hoeveelheid aanhouden. Bij een product die voedingsarm is hoger . 

Gemiddelde kom je uit op 0,5 gr per liter. In algemeen gebruik.

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)

Famed Member

@robbert ja dat klopt, bij de beschrijving staat niet bij welke ingrediënten je dit moet toepassen. Zal wel een bier brouw(graan) recept zijn, bij mout minder bij alleen suiker meer.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@rumo bij mout inderdaad minder maar ook afhankelijk van aanwezige aminozuren.  Bij knollen als b.v  aardappelen iets meer en inderdaad bij suiker ook meer. 

Ga je uit van 0,5 gr per liter zit je altijd goed. 

Beantwoorden
RuMo
 RuMo
(@rumo)

Famed Member

@robbert klopt, want te veel is ook weer niet goed, blauwe zeem of wat wat jij al niet meer aan kan geven kan is ook weer niet goed zijn.

Beantwoorden
Skoelie
(@skoelie)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member

@rumo Bedankt voor de toelichtingen.

Ik vroeg 't mij af doordat ik gewend was conform de toelichting op de verpakking van Fermentis om 1g gist per liter te gebruiken en, in overeenstemming met de informatie op het zakje DAP van Braumarkt, 0,6g/L gistvoedingszout.

Aangezien Robbert 4g/L Bruggeman bakkersgist adviseert, zat ik te twijfelen of ik dan ook meer DAP zou moeten toepassen.

Beantwoorden
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?