Mijn suikerwash 14 dagen geleden gemaakt.
Begin sg was 1080 25 liter water, nu na 14 dagen op 1040 sg is mijn suikerwash klaar of beter nog 7 dagen wachten?
Heb gewoon bakkergist gebruikt 100 gram.
Normaal heb ik het goed in ge kookt het suiker.
Gist vat staat wel tussen de 10 graden en 15 graden is dat ok?
- Het proeft zoet en ok niet zuur.
Wachten, minstens nog een week.
10 a 15 graden is koud, ook voor bakkersgist. Vandaar trage fermentatie
Wat fermenteer je ? Suiker met ???
Shalom Willy
Er van uitgaand dat je met de hobby pas begint.
De vraag van Rumo, over gistvoeding komt misschien vreemd over. Echter, om 6 kilo suiker te vergisten tot alcohol, heeft de gist behoorlijk veel werk en moet het oneindig maal splitsen en zich vermenigvuldigen. (Zwaar vereenvoudigd)
Voor de aanmaak van de nieuwe cellen, moet de gist voeding hebben. Als je fruit vergist is dat niet nodig want het fruit bevat al wat gist nodig heeft
Werk je echter met puur suiker zoals jij, dan voeg je beter iets toe om de gist te helpen. Aangezien op dit forum een (gerechtvaardigde) aversie bestaat voor tomatenpuree 🙂 kan je best iets anders nemen.
Bv. Schil een appel, hak die in blokjes, voeg een halve liter water toe en 250gr suiker. Kook af tot moes. Laat koelen tot ongeveer 25 graden. Giet in je suiker fermentatie. Je kan appel vervangen door om het even welk fruit maar denk eraan dat appelsien erg kan schuimen en dat tomaat op dit forum uit den boze is. Daar moet ik eens een topic over beginnen. Das pas de knuppel in het hoenderhok, beetje zoals annanas op een pizza. Maar dit terzijde
Je kan ook gistvoeding kopen en toevoegen maar dat doe ik persoonlijk liever niet om alles zo natuurlijk mogelijk te houden.
Overigens, volg de raad van Robbert, isoleer je fermentatievat van de vloer (dik karton, isolatieplaat etc) en probeer de temperatuur boven de 20 te houden.
Brugman gist en suiker is echt beton en er is daar weinig dat kan misgaan. Echter niet veel smaak maar ja, als je wodka maakt.....