Meldingen
Alles wissen

De stand van zaken, en mijn geklooi met mijn grote vriend de T500…..Proost!!!


Berichten: 26
Topic starter
(@willem)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Goeden dag stookgenoten, bij deze lijkt het mij wel leuk om een topic te beginnen over mijn avonturen met de T500. Sinds gister na ernstige psychische klachten gehad te hebben anderhalve week, ben ik de trotse bezitter van de T500.

We hebben al wat stookervaring opgedaan met een zelf vervaardigt gedrocht van 5 liter van een aluminium hoge druk pan.

Maar helaas rubber afdichtingsring naar de gallenmieze, dus heb ik weinig meer gedaan op stookgebied.Tot dat!!!

Wij op het stookforum terecht kwamen en ik oog in oog met de T500 kwam, was eigenlijk liefde op het eerste gezicht, en sindsdien is het allemaal begonnen. Was nergens meer toe in staat. Maar gelukkig zijn we weer geheel genezen sinds wij de trotse bezitter van de T500 zijn, en zijn we gister avond vol goede moed begonnen met mijn avontuur met mijn grote vriend.

Had nog wat oude stookwijn en andere zooi staan en  in de ketel gedaan precies tot de max, en kijken wat het wordt. Omdat ik totaal niet kan inschatten wat het uiteindelijke resultaat zal zijn, kan ik hier geen oordeel over geven op dit moment. Dus ik ben benieuwd.

Gister ongeveer de ketel om 20:20 aangezet en een beetje het koelwater aangezet, na ongeveer ander halve uur was er leven in de brouwerij en heb ik geprobeerd om de temperatuur zo rond de 55C te houden. Dat duurde door tot ik de knop om 5 uur uitzette, omdat het toch wel een beetje laat werd (hoewel ik me prima vermaakte). Resultaat is ongeveer een halve 5 liter fles waarvan wij de percentage nog niet van opgemeten hebben. Dus dat gaan we vanavond nog even doen.

Vandaag maar weer de ketel aangezet om te kijken wat we nog eruit kunnen destilleren. En dat ook nog even apart meten qua alc% en hoeveelheid, we zijn benieuwd.we zijn nog druk bezig.......Dus daar komen we later nog op terug........Gezondheid en proost

Beantwoorden
10 reacties
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Willem, je bent al een echte moonshiner haha. Klein dingetje: Alcotec 48 geeft een zure bijsmaak en eigenlijk zonde van de kwaliteit van je opbrengst. Verders Cheers man! 😉

 

Beantwoorden
Berichten: 26
Topic starter
(@willem)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Nimrax, ik heb ooit in het verleden wat gist gekocht waar ik nog zo'n 6 zakjes van heb leggen.

Wil eerst even kijken wat het resultaat is van mijn a.s stookwijn. Als dit echt dramatisch schijnt te zijn dan koop ik wel weer nieuwe. Wil eerst zoveel mogelijk oude meuk opmaken.

Zo heb ik ook nog kruiden voor berenburg zo'n 15 liter wat ik op wil maken.En daarna zien we wel weer.

Ben in ieder geval al weer blij dat we bezig zijn met het stoken van onze eigen product.

Proost......

 

Beantwoorden
Berichten: 26
Topic starter
(@willem)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Zijn klaar met het gestook, met het resultaat dat we met beide dagen 94% bereikt hebben met het totaal, schat ik grof 4 liter. Had bij 65C de ketel uitgezet omdat er weinig meer uit kwam.

Ondanks het resultaat, en misschien dat de stookwijn al een tijdje stond en wat van potentie verloren, is de tijdsduur van het proces wat tegen gevallen. Dus doe ik blijkbaar iets fout.

Misschien zit ik te veel naar de temperatuur te kijken i.p.v de hoeveelheid uitloop van de alc%

Moeten we nog even bekijken, eerste hoofdzaak is dat we een stookwijn kunnen brouwen waarvan ik weet,  wat je echt kan verwachten. Dus nog even geduld. Net weer wat  suiker en gist in de emmer gedaan en wachten wanneer die zooi gaat borrelen. We wachten af......

 

vrgr,Willem

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Leuk om alles te lezen Willem, goed bezig als ik het zo zie. Je behaalt een hoog percentage van 94%. Dit omdat je de koelwater temperatuur lekker laag blijft houden. Houd je hem tegen de 60 graden dan zal het iets sneller gaan en haal je een percentage van 92%. Deze 2% verschil zal voor de meeste mensen niet veel uitmaken. Afhankelijk van het alcoholpercentage in de stookwijn zou een volle T500 tussen de 4 en 5 uur klaar kunnen zijn.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Willem je bent goed bezig.gr.?Chris.V

 

Beantwoorden
Berichten: 26
Topic starter
(@willem)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Zowaar de eerste 9 liter Beerenburg is een feit. Alc% terug naar 35% en daar 4 zakjes kruiden ingedaan met 15 gram eiken snippers.

en hier nog een foto van de ketel gister....

Dus nu nog even een paar weekjes wachten en kunnen we gaan genieten van onze eerste brouwsel van de T500.....

Stookwijn staat te pruttelen, duurt effe langer omdat dit oude gist is wat ik nog had liggen.

En ik hoop dat volgende week de fik er weer in kan, zit eigenlijk eraan te denken om er maar een vergistings emmer erbij te nemen. Misschien dat dat wel handig is voor in de toekomst, maar dat zien we nog wel.

In ieder geval heb ik mij reuze vermaakt dit weekend, en is het stoken met de T500 mij ontzettend goed bevallen. En kan ik kan niet wachten tot we de stekker weer in het stopcontact kunnen steken.

 

Gezondheid en Proost!!!

Beantwoorden
Berichten: 635
(@oengabunga)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Mwaaa.. Nim.... Voor neutraal gebruik ik ook A48.... Geen bijsmaak... Zelfs geen smaak.... Wel lekker goedkoop.. 🙂

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Haha Oen, pak eens wat anders en verbaas je 😉

 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Willem een extra emmer komt altijd van pas,ik heb een vat van 200 twee van 100 ltr en 10 van 25 ltr.die van 200 en die twee van 100 heb ik meestal vol maar die kleine komen mij goed van pas als ik niet zo veel fruit heb,en ik kan ze op elkaar zetten nemen dan niet zoveel plaats in beslag in mijn aanbouw.ik vind het leuk dat de ketel goed bevalt sucses er mee,maar dat zal wel.gr.??Chris.V.

 

Beantwoorden
Berichten: 26
Topic starter
(@willem)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi ChrisV, die vergistemmer staat alweer boven aan mijn verlanglijstje. Dus met de tijd komt ie er wel.

Maar voorlopig staat de gist nog te pruttelen dus moet ik nog even geduld hebben, maar met een beetje mazzel hoop ik het komende weekend wel weer wat te hobbyen.

En dan van het koelwater gelijk weer een vat met suiker vergisten zodat we lekker door kunnen stoken in het weekend zo in de winter maanden.

Zeker nu ik ernstig besmet ben geraakt door het stookvirus.Zodat we even genoeg hebben om ons te verdiepen in wat lekkere recepten en wat heerlijke borrels te bereiden.

Dus voorlopig nog wel wat stof tot nadenken.......Proost,Willem

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?