Goedenavond,
Ik ben Arie en na maanden speuren op internet en hier op het forum heb ik dan een ketel gebouwd en mijn 1e stook reeds succesvol achter de rug.
Mijn ketel is een exact kopie van Fastback (zie topic "Mijn destilleer ketel "),dus een gluwijn warmhoudketel met een koperen kolom ○64 en 700 lang en inwendige koeler. Het principe van de T500.Nu staat de barrel 674 single malt whiskey van Still Spirit te gisten,maar lees dat je eigenlijk een koperen helm nodig heb om whiskey te maken. Mijn vraag aan jullie is of het echt noodzakelijk is en kan het ook zonder helm? Zo ja, moet ik dan ook 2x stoken gezien ik met enkel suiker en turbogist 90% alcohol haalde? Ik ga trouwens wel een ketel maken van een 15liter koperen boiler maar daar heb ik nu niets aan omdat de barrel 674 al bijna is uitgegist.
Hoop dat jullie een antwoord hebben
Mvg Arie
Ik denk als je genoeg koper in je kolom heb je koelspiraal niet aansluit het wel goedkomt met de smaak want het komt in contact met koper en wordt niet gekoeld boven in de kop.Het alc % is dan max 80% had ik ondervonden toen ik de koeling uit had gezet.
Oké,ik had dat ook in gedachten, maar een 2e stook? Ik ben een beginner en is het echt zo dat dan de smaak beter wordt ?
Ik ga na het weekend stoken , moet ik alles bewaren voor een 2e stook of stoppen bij een bepaald percentage
Arie eerst doe je een striprun dwz snel stoken alles opvangen en stoppen bij 20% vervolgens verdunnen met water op 35 a 40 % en dan fijn stoken eerste 50 a 100cc weggooien en vervolgens cuts maken en stoppen op 40% wat erna komt opvangen en bij de volgende striprun gooien.Als je uitgevonden heb wat de head is en wat de tail kun je die bij mekaar gooien en gaat heel goed smaken dit heb ik ondervonden met het stoken van de rum.Ik hoop dat ik je een handvat heb gegeven.
Bedankt ,ben benieuwd naar het resultaat