Ik heb een 10 liter Alambiek en stook op een 2000w kookplaat. Maar om 8 liter aan de kook te brengen duurt bijna 3 uur. Zijn er mensen die ook op een 10l Alambiek stoken, zo ja wat gebruiken jullie om het proces wat te versnellen?
toch die gasbrander maar eens aanschaffen!
Ik gebruik voor mijn 10L Alambiek een vermogensgeregelde inductieplaat met een inductieadapter (bimetalen plaatje). Warm stoken op 1200W, binnen een uur op 80C. Stoken op ca.700W, prima resultaat. Mijn 20L Whiskyalambiek stook ik gas.
Zo die ik het ook met m'n 12 en 3 liter keteltje voor de 30l gebruik ik wel gas.... Gaat prima. Een elektrische plaat heeft de neiging zichzelf uit te schakelen daarom fop ik 'm door er een ventilator bak onder te zetten 😄👍
Heb nog even opgezocht ik gebruik 2250 en 1900 watt rond een uur opwarmtijd maar draai het vermogen ruimschoots van tevoren wat terug om de controle te houden op de temperatuur want met stroom reageert dit langzamer dan op gas.
Als ik mijn plaat op 2000w aanzet is 8l wash op ongeveer 90 graden na 3 uur. en inderdaad, na 2u inactiviteit sluit hij zichzelf uit. Dus moet er wel telkens bij zijn