Meldingen
Alles wissen

10l Alambiek op 2000w kookplaat

Topic starter
(@opticase)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 maanden geleden

Ik heb een 10 liter Alambiek en stook op een 2000w kookplaat. Maar om 8 liter aan de kook te brengen duurt bijna 3 uur. Zijn er mensen die ook op een 10l Alambiek stoken, zo ja wat gebruiken jullie om het proces wat te versnellen?

Beantwoorden
25 reacties
3 Reacties
(@wim58)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Eminent Member

@opticase ik had exact hetzelfde.

toen maar een gaspit en gasfles gekocht.

dat is in 20 minuten warm. Zo een plaat werkt echt niet.

suc6

Wim

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Honorable Member

@opticase beter op gas gaan of een zwaardere kookplaat, je stookwijn voor verwarmen tot 80 graden kan ook, doe ik trouwens altijd, en gebruik gewoon een waterkoker

Beantwoorden
(@pinga)

New Member

Mijn tweede stookwijn is juist uitvergist (de eerste is mislukt); ik wilde ook een 2000 W kookplaat gebruiken om te destilleren, maar nu krijg ik schrik.  3 uur wachten is wat lang vooraleer de stookwijn op temperatuur is.  Ik ga ook maar eens op zoek naar een gaskookplaat voor buiten.

Beantwoorden
Topic starter
(@opticase)
Trusted Member

toch die gasbrander maar eens aanschaffen!

Beantwoorden
Skoelie
(@skoelie)
Estimable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Ik gebruik voor mijn 10L Alambiek een vermogensgeregelde inductieplaat met een inductieadapter (bimetalen plaatje). Warm stoken op 1200W, binnen een uur op 80C. Stoken op ca.700W, prima resultaat. Mijn 20L Whiskyalambiek stook ik gas.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Famed Member

@skoelie zo doe ik het ook. Met de 2000w kookplaat. Aansluiten op een vermogensregelaar. De plaat op hoogste stand en dan de vermogensregelaar op 90 procent dan pendelt hij niet steeds met aan/uit. 10l is zo aan de kook. Moet hem in de gaten houden want met stoken moet hij op tijd terug.

Dat gezegd hebbende, prefereer ik ook gas. Zo'n simpel campingkookstel werkt perfect. 

Beantwoorden
rummy dummy
(@rummy-dummy)
Estimable Member

Zo die ik het ook met m'n 12 en 3 liter keteltje voor de 30l gebruik ik wel gas.... Gaat prima. Een elektrische plaat heeft de neiging zichzelf uit te schakelen daarom fop ik 'm door er een ventilator bak onder te zetten 😄👍

Beantwoorden
3 Reacties
Murmillo
Admin
(@murmillo)

Famed Member

@rummy-dummy als je een simpele vermogensregelaar er tussen zet gaat het sneller dan een uur. En je hebt meer controle.

Beantwoorden
rummy dummy
(@rummy-dummy)

Estimable Member

@murmillo die gebruik ik ook en zet alles op maximaal terwijl ik de installatie opbouwt, maar de eerst x schoot de temperatuur zo snel door dat ik nu bij een bepaalde temperatuur de kookplaat op Max laat staan maar de vermogensregelaar op 60% zodat ik rustig kan bepalen wat de gewenste uitstroom word. Rust in de ketel zodat de stookwijn ook rustig kan bezinken en zijn ding doen is voor m'n gevoel altijd goed 😉 

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)

Famed Member

@rummy-dummy dan heb ik niks gezegd. Ik begreep uit je bericht dat je met een ventilator jouw plaatje aan het foppen bent. 

Mijn plaatje maximaal en de regelaar in het begin op 90% werkt top bij mij. Waneer de vloeistof in de alquitara rond de 75°c bereikt draai ik hem terug. Anders spuit het eruit 🤪 

Beantwoorden
rummy dummy
(@rummy-dummy)
Estimable Member

Heb nog even opgezocht ik gebruik 2250 en 1900 watt rond een uur opwarmtijd maar draai het vermogen ruimschoots van tevoren wat terug om de controle te houden op de temperatuur want met stroom reageert dit langzamer dan op gas. 

Beantwoorden
Topic starter
(@opticase)
Trusted Member

Als ik mijn plaat op 2000w aanzet is 8l wash op ongeveer 90 graden na 3 uur. en inderdaad, na 2u inactiviteit sluit hij zichzelf uit. Dus moet er wel telkens bij zijn

Beantwoorden
13 Reacties
rinus55
(@rinus55)

Honorable Member

@opticase je moet je stookwijn voor verwarmen met een instelbare water koker, dan ben je uren eerder klaar

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Illustrious Member

@rinus55 ik gebruik een industrie brander . 30 liter na 20 min op 76 graden dan vlam reduceren 5 min later loopt ketel op 79 graden op brug  na 4  a  4,5 uren  stook proces voorbij . Temperatuur hou ik gelijk op 79 - 82 gr  voor  neutraal. stook bij b.v. whiskey loopt op max 88 graden .  Dan ook rond 4 uur uit en thuis .

Ik gebruik 4 verschillende branders met verschillend vermogen voor 6 verschillende ketels.  Zodat ook de warmte rond om beter verdeeld is . Dus niet alleen centraal maar ook goed verdeelde warmte over gehele bodem van hard tot rand . Zo hoef ik ook niet had te stoken. 

5 - 8  liter is +/- 2 uurtje werk. 

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)

Honorable Member

@robbert dat heb ik dan onbewust goed gedaan, heb ook 3 branders voor verschillende ketels ook zodat de hele bodem word verhit. maar die 88 graden is dat alleen voor wiskey of voor alle granen?

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@rinus55 brug temperatuur is van belang maar ook temperatuur van kooknat. Voor whiskey of andere producten die je vanuit ketel stookt op smaak dus niet maceratie is het van belang dan de vloeistof temperatuur NIET boven de 94 graden komt. Liever zelfs niet boven de 92 graden. Omdat vloeistof altijd hoger ligt dan brug temperatuur ishet daarom beter rond 88 graden brug aan te houden.

Je verbrandt anders smaak stoffen in de vloeistof. 

Ja onbewust heb je inderdaad dan goed gedaan .  Er Zijn mensen die denken dat je met 1 ketel en 1 brander alles kunt stoken maar je hebt gewoon voor xe diverse sporten een andere ketel nodig. 

Gin , jenever, aquavit stook je niet in een zelfde ketel Als rum , whiskey, cognac , calvados. Ook  armagnac en grappa stook je weer anders dan een cognac. Enz.  Als je ketel aanpast zal daar ook een andere warmte bron onder moeten.  De verdeling over oppervlakte moet goed zijn. 

Ook koper of rvs moet je rekening houden met hoe het metaal warmte geleid of zoals rvs weer vasthoud. 

Er zijn de mooiste bouwwerken en combinatie te bedenken maar het gaat om functionaliteit.

Als ik 3 uur zou moeten wachten op een ketel om op te warmen of een ketel die steeds zou aanbranden of zoals ik laatst las 11 uur over een stook doen zou ik toch overwegen om de installatie beter te configureren of vervangen.

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)

Honorable Member

@robbert wachten is ook niet mijn sterkste kant, ik verwarm het tot 60 graden in een waterkoker en dan gaat de rest sneller, suiker water tot 80 graden en dan gaat de ketel met 10min lopen:) alleen mijn 2 kleine keteltjes niet zijn een litertje en dat is leuk spelen met de gaskraan

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@rinus55 als je buiten de ketel gaat opwarmen tot 80 graden sta je al alcohol te verdampen in de lucht. 

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)

Honorable Member

@robbert ik dacht dat bij 80 graden alleen het slechte er uit ging, dus 60 is beter

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@rinus55 78,3 graden is kook/ verdampings temp van alcohol.

Dus inderdaad tot 60 zou kunnen. 

Of gewoon zorgen voor een betere regelbare verwarming voor ketel

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)

Honorable Member

@robbert ik werk meestal met gas, ben gewoon ongeduldig

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

@rinus55 ik werk ook zelf met diverse gas branders.  Op de fles een verstelbare gasdruk regelaar.  Ik kan hiermee van heel grote vlammen tot minimaal dat vlammen niet eens ketel meer raken in enkele seconden.  Met koper ketel is dan ook gelijk warmte eruit. En ook zo weer op temperatuur als ik regelaar opdraai. 

30 liter heb ik 25 min op temperatuur.  50 liter met een andere brander is ook binnen 25 min op 78,3 graden op brug . En kan deze temperatuur aanhouden tot alcohol volkomen is uitgestookt.

Het nauwkeurig afregelen van temperatuur is van groot belang bij d stoken.  Gas is ook beter regelbaar dan electrisch verwarmde ketels en daarnaast koper is betreft warmte geleiding ver superieur boven rvs wat warmte lang vasthoud en daardoor moelijker te tempereren wat snel tot verspillen of temperatuur fouten kan leiden wat tenkoste gaat van kwaliteit.

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)

Honorable Member

@robbert ik vind gas ook beter werken, en kan mijn gastoevoer op de branders ook fijn afstellen, met de rvs ketels is dat echt een ander verhaal, die moet ik op 75 graden op  de brug al gaan minderen want daarna gaat die in een keer erg snel, wel een fijne ketel maar erg moeilijk het aanvoelen er van

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)

Illustrious Member

De Electrische, rvs stookketels en boilers  zien er leuk uit maar zijn eigen alleen geschikt voor alcohol stoken uit heldere Stookwijnen  . Een beslag met vaste stoffen of pulp wil er niet fijn in . Dus Grappa  ,calvados , brandy kan je wel vergeten met zo een ding.

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)

Honorable Member

@robbert dat klopt wel aardig, zit wel een rooster bij die 8 cm van de bodem blijft maar eigenlijk iets te grof is voor pulp, dan moet ik er een fijn mazig net boven op liggen

Beantwoorden
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?