Meldingen
Alles wissen

Port van Morellenwijn 2017

Pagina 4 / 5

(@tomas)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dat ga ik gelijk even doen. Een uitgegiste wash staat op 990 bij 20°C, dan zou de meter aardig correct moeten zijn.

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Ik vind 0,990 best laag, je wijn is dan behoorlijk droog.

Beantwoorden
(@tomas)
Trusted Member

Dat klopt, laatste wat ik had gemeten waren mijn eigen uitgegiste witte druiven. Was uiteindelijk een droge witte wijn. Kraanwater is precies 1000.

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Dan heb je dat in vedergeval uitgesloten van fouten.

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoy,

Ik heb deze zomer wijn van kersen ( zoete), en pruimen gemaakt, ik zou daar 20 liter port van maken en de rest bottelen als wijn.

Moet je zoals jan een jaar wachten van deze aan te sterken en op vat te doen of mag dat nu al.

groetjes

Beantwoorden
(@vodkaman)
Trusted Member

Misschien nog een tip voor de alcohol berekening maak ik gebruik van een perfecte app die ik gewoon op de google play store kan downloaden het betreft hier de alcohol calculator van Severyukhin Aleksey. Deze app biedt perfect de mogelijkheid om te werken met twee verschillende volumes met verschillend alcohol percentage en geeft dan het eindresultaat weer. Voor de suiker kan er altijd als vuistregele aangehouden worden dat 1 kg suiker opgelost in water een volume vermeerdering geeft van 600 cl.

Beantwoorden
(@vodkaman)
Trusted Member

Om heel precies te zijn geeft 1 kg suiker opgelost in water een volume vermeerdering van 0,625 liter. Dus gewicht suiker maal 0,625 is de exacte volume toename van de vloeistof  !!

Beantwoorden
(@wiliam)
Noble Member

Vraagje voor diegene die met  10 Liter vaten werken.

Ik moet kiezen tussen, mijn bier lange tijd uit laten gisten in een eiken vat, of in een olijfolie vat met snippers. Iemand ervaring met olijfolie vaten,? En dan is de volgende vraag, Als ik een eiken vat koop, in hoeverre blijft dit vloeistof dicht? Ik werk binnenkort namelijk in de kelder in huis, en wil niet mijn hele huis, naar alcohol laten ruiken.  En deze zomer moeten mijn fruitstooksels ook opgeslagen worden.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Als het dicht is blijft het dicht,er zal wel wat verdampen(engelen deel) maar dat is normaal ,olijf vaten heb ik geen ervaring mee.beter een port of wisky vat naar mijn mening.ivm de olie vd olijven die achter is gebleven is mischien ranzig.maar ik heb ze nooit gebruikt dus?

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Chris, ik denk dat William een nieuw en ongebruikt olijfolievat wil gebruiken.

Bij een klein eiken vat zul je relatief veel verlies hebben, de kopruimte zal zich vullen met lucht en dat kan weer oxidatie tot gevolg hebben. Bij een olijfolievat heb je waarschijnlijk ook een kopruimte gevuld met lucht. Je zou eigenlijk de kopruimte moeten kunnen afvullen met CO2. Ik weet niet of de pressure transfer kit ook toepasbaar is op de MJ vergistingsvaten die je hebt anders zou dat m.i. de beste oplossing zijn. 

Een andere oplossing die zou kunnen werken is snippers mee laten vergisten en samen met  de overtollige gist achterlaten.

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik gooi er snippers op als ik hem op sterkte heb en zet het dan afwisselen binnen en buiten,koud warm.goed resultaat.cognac.lekker en zacht.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Alle vaten ademen . daarom moet een vat ook een plek hebben met een relatieve luchtvochtigheid van 70% en een plaats met een temperatuur rond 11 gr .
Een vat kun je openen en branden vanbinnen waardoor ze minder ademen maar er zit wel dan extra bijsmaak .
Voor gebruik kun je een nieuw vat vullen en onderdompelen . vaal word een vat voor gebruik een afgedekt met vochtige dweilen of katoenen doeken .
Een vat dat op de naad iets blijft lekken kun je verhelpen door paar dunne naalden of spijkertjes aan beide kanten van naad slaan .
Veel dranken werd van oudsher een kleine hoeveelheid glycerine aan toegevoegd . dit geeft niet alleen een vollersmaak / mondgevoel maar ook verdamping uit vat zal minder zijn .
ook kun je een vat in begin spoelen met glycerine waardoor poriën e.d. iets meer vochtigheid vast houden .
Ook kun je een vat openen en licht met spons met geconcentreerde glycerine de binnenkant inwassen .
Wanneer je een vat opent let wel op dat alle duigen weer exact op zelfde manier en plaats moeten blijven . Voor wegslaan van hoepels eerst vat fixeren met koperdraad of tape. zijn de hoepels eraf kun je met fietsbinnenbanden het vat omwikkelen . het draad of tape weghalen en simpel een kant het deksel verwijderen .
Wanneer je het vat wil branden kun je het best een dakleer brander gebruiken .
Let wel op dat de duigen strak op elkaar zitten .
Wanneer de vlam er door slaat en ertussen schroeit krijg je het vat niet meer lek vrij .

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Ga een houten vat niet vullen met CO2 .
Houd bevat stoffen die reageren / oxideren samen met CO2
De drank word zurig van smaak .

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Chris, dat is voor bier niet aan te raden. 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Kopruimte met CO2 vullen was ook bedoeld voor het RVS olijfolievat of RVS fermenter. 

Beantwoorden
Pagina 4 / 5
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?