De verkoop van alcoholvrij bier is in 2018 opnieuw stevig gegroeid met ruim 32 procent. De verkoop van speciaalbier liet met een stijging van ruim 10 procent ook een sterke stijging zien, blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers van de Nederlandse Brouwers.

De groei van de verkoop van alcoholvrije bieren was in 2018 nog sterker dan voorgaande jaren. In 2016 en 2017 was er respectievelijk sprake van een groei van de verkoop van alcoholvrij bier van ongeveer 18 en 25 procent.

De bierconsumptie als geheel is in 2018 met 2,8 procent gestegen. De consumptie van pils steeg slechts met 0.3 procent.

 

Een groot deel van de groei in de bierconsumptie komt dan ook voor rekening van de speciaalbieren en de alcoholvrije bieren. Volgens de brouwers is inmiddels 1 op de 25 biertjes die geconsumeerd worden, een alcoholvrij biertje.

Opvallend is daarnaast dat consumenten ook steeds vaker een 0,0 procent speciaalbiertje kopen. Volgens de Nederlandse Brouwers neemt de productie van laag-alcoholische speciaalbieren om die reden ook steeds verder toe.

Alcoholhoudende speciaalbieren ook onverminderd populair

De speciaalbieren zijn de afgelopen jaren bezig aan een sterke opmars. Ook in 2018 is de consumptie van speciaalbier met 10 procent gestegen.

De Nederlandse Brouwers schrijven de verkoopstijging van de alcoholvrije en alcoholhoudende speciaalbieren toe aan het brede aanbod van smaken en een meer specifieke keuze van consumenten voor bijvoorbeeld lokaal gebrouwen bier.

Naast de binnenlandse consumptie van bier, is ook de export van het product sterk gestegen. Van al het in Nederlandse geproduceerde bier, is ruim 60 procent bedoeld voor het buitenland.