Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 21 / 110

DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Dat is net wat ik wil zeggen.

Beantwoorden
 DDM
(@ddm)
Reputable Member

Nog iets over Luxemburg. Ik ben juist terug van een whiskyfestival. Ik heb daar gratis kunnen proeven en met korting enkele flessen gekocht. Ik heb er ook 5 liter alcohol gekocht voor net geen € 100.

Dus als je het aangename aan het nuttige koppelt is je benzine snel terugverdient. Die is daar ook goedkoper.

Op termijn blijft een T500 wel goedkoper. Ik ben er trouwens grote fan van!

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

DDM schreef:

"Als je een T500 koopt om geld te sparen dan kan je beter een keer naar Luxemburg rijden. Een fles van 1 l van 94 % ABV kost daar nog geen € 20. Een T500 kost als snel € 250 in aankoop. Hier kan je al veel liter alcohol voor kopen".

==================================

Als je iedere keer voor wat alcohol naar Luxemburg gaat rijden dan wordt het hele dure alcohol, je auto rijdt nou eenmaal niet op water.

In Nederland kost één litertje Euro 48,00, in Duitsland is dat Euro 28,00, maar als je uitgaat van de Duitse prijs = 4,75 ltr. x Euro 28,00 = Euro 133,00. Ik stook 2 x p/jaar = Euro 266,00. Dat is in 2 jaar 2 x 266,00 = Euro 532,00.

M.a.w. heb ik de T500 in 2 jaar al terugverdiend en heb ik de de jaren erna alleen maar schone winst. Koop je diezelfde alcohol waar dan ook, ben je gewoon je centen kwijt.

Je bent je centen dan wel kwijt maar je staat ook geen dagen te prutsen. En wie drinkt er nu meer dan 5 tot 10 liter alcohol per jaar? Dus als je voor tegelijk een jaar koop is Luxemburg od Duitsland best een optie. 

Beantwoorden
 Piet
(@betweter)
Noble Member

Lummel, in jouw geval kan ik me dat voorstellen als je dagen staat te prutsen.

Maar het verbaast me wel, ik dacht dat jij ook over een ketel beschikte en je kwantiteit zo hoog mogelijk probeerde te krijgen.

Voor mij is het distilleren op zich niet zo'n prestatie, immers moet je er alleen maar bij te blijven want de ketel doet het werk. Ik neem dan de krant of een goed boek mee.

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Bovendien zit ik eens te tellen wat het me de afgelopen 3 jaar allemaal heeft gekost en ik schat al gauw 2000,-  maar daarvoor heb ik verschillende ketels gekocht en allemaal hebben ze hun eigen nut dus best leuk en zeker in het begin ben ik kapitalen kwijt geraakt aan meters die kapot vielen. Die gebruik ik nu overigens helemaal niet meer uit de t500 komt 92% die haal ik nog een keer over tot 96 procent in een andere ketel als ik er limoncello van ga maken. Dus voor het geld hoef je er echt niet aan te beginnen. 

-

Jouw berekening werkt omdat je alles al hebt uitgevonden, voor iemand die begint is het best een klus allemaal. Maar voor een kleine € 500,- en maanden tijd om alles uit te vinden, ben je zelfvoorzienend. Leuk toch! 

Beantwoorden
 Piet
(@betweter)
Noble Member

Ik persoonlijk vind distilleren de goedkoopste hobby die de basis is voor allerlei lekkere likeuren, etc.

Mijn bierbrouwen vergt veel meer kennis, dure apparatuur, grotere hobbyruimte en veel meer tijd.

Maar daar staat tegenover dat je de meest heerlijke biertjes kunt brouwen die je anders alleen maar bij speciaalzaken kunt kopen en meestal erg duur zijn.

Bij deze hobby zijn er veel die na verloop van tijd afhaken omdat het ze niet lukt of dat het ze te lang duurt (lange lageringstijden) en het traject vele valkuilen heeft.

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Lummel, in jouw geval kan ik me dat voorstellen als je dagen staat te prutsen.

Maar het verbaast me wel, ik dacht dat jij ook over een ketel beschikte en je kwantiteit zo hoog mogelijk probeerde te krijgen.

Voor mij is het distilleren op zich niet zo'n prestatie, immers moet je er alleen maar bij te blijven want de ketel doet het werk. Ik neem dan de krant of een goed boek mee.

Ach wat is kwantiteit, voor het maken van cannabis olie heb je veel alcohol nodig maar met 30 tot 40 liter per jaar kan je eigen medisch maken. En dan zuip ik er nog 5 liter van op ook 

Beantwoorden
 Piet
(@betweter)
Noble Member

Lummel, juist bij het maken van wietolie heb je een zo hoog mogelijk percentage alcohol nodig (minstens 96%) en het verdampingstraject duurt behoorlijk lang.

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Zo de ketel staat weer aan en ik zit aan een ijs en ijskoud blikje Heineken want stoken is pret toch?. Ik heb de vorige keer de naald van de watervoer niet meer aangeraakt en de kraan op maximaal gezet. Nu de kraan weer maximaal open dus exact de zelfde stand als toen ik een paar weken geleden stopte. Ben benieuwd hoe hoog de de temperatuur straks oploopt. Boven de 67 graden zal ik meer water gaan geven. Maar wellicht wordt dit niet eens gehaald. 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Beantwoord mezelf maar even want ik sta nu trots aan de rechterkant op topreaguurder en dat verplicht me natuurlijk om bij te blijven. Enfin, water aangezet in exact de zelfde stand als ik de vorige stopte. Op 38 graden water aangezet en daarop zakte de temperatuurmeter terug naar 14,6 graden. Nu weer op 45 graden en ga er gauw bij staan. 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Zo dat laatste was nodig ook wat ik het 70 graden gezien nu weer 60,8 en staat al een minuut stabiel.althans er zijn wel fluctuaties maar binnen een halve graad. 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Loopt nu stabiel tussen 60,1 graad en 60,6 graad en heb al bijna 1 liter alcohol te pakken. Wat een krankzinnig apparaat. Zal bij een liter het alcoholpercentage meten. 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Eerste liter gemeten en het percentage lag tussen de 92 en 93%. Als ik af zou ronden zou ik 93% zeggen. De temperatuur is gezakt, ik heb even 58,8 gezien, liep weer op naar 59,4  maar nu weer 59,1

Beantwoorden
(@likeurtje)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ja lummel is inderdaad een leuk apparaat en alcohol is hoog na 1keer te stoken het zit zo tussen de 92a93% is klasse zou ik zeggen?grtj

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Heb jij ook die schommelingen in temperatuur. Net weer 60,6 gezien en nu weer 59,5 en de ervaring leert ( althans zo lang heb ik hem niet) dat hij straks terug zakt naar 51 graden maar de alcohol blijft wel stromen alleen niet meer zo hard en met een lager percentage. Maar dat laatste zal waarschijnlijk komen omdat de stookwijn steeds minder alcohol bevat. We gaan het allemaal zien. En we gaan al weer op weg naar de 2e liter. Ik schat van deze afstand dat er ongeveer 0,7 liter in de fles zit. 

Beantwoorden
Pagina 21 / 110
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?