Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 27 / 110

munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Daan, ik zou de Barrel 674 nog maar wat langer laten staan om uit te gisten. Ik snap dat je graag snel wilt stoken maar nog even geduld is beter m.i. Ik heb deze vorig jaar ook eens gemaakt en daarna in een eiken vaatje gedaan en is nu uitstekend geworden.

Nog even over de temperatuur van de copper dome, deze loopt gedurende de stook steeds verder op. In de gebruiksaanwijzing van de Barrel 674 staat precies hoe je deze moet stoken. Succes!

Beantwoorden
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heren bedankt voor jullie reacties.

Mijn excuses voor mijn late reactie maar voordat ik weer iets doms vroeg wou ik me toch eerst hebben ingelezen wbt mijn vragen, bedankt Eric.Heb inmiddels gestookt en alles verliep prima tot ik de gestookte mash liet weglopen door de gootsteen....ben tot diep in de nacht aan het boenen geweest?.Alles verstopt en met de ontstoppingsveer het gelukkig weer kunnen ontstoppen.Morgenavond ga ik de spirit run doen maar ik vond hem eerlijk gezegd al superzacht en lekker smaken.Zo'n vaatje wil ik met de tijd ook hebben, weet alleen niet of hij de 3 jaar gaat halen en ooit een echte whisky zal worden..

Beantwoorden
(@maboc)
Estimable Member

cheers.

De stook is ruim op voordat je bij die 3 jaar bent.

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Daarom moet je het ook gelijk goed doen. Dus een hoeveelheid van 20 tot 30 liter. Ben je er ook het rest van het jaar vanaf. Anders kom je nooit te weten hoe het product op een vaatje rijpt. 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

In een 5 liter vaatje is eea al na een maand of 3 tot 6 goed. Dat heeft te maken met de contacttijd van de whisky tot het oppervlak. Een tweede batch zou langer in het vat mogen.

Gootsteen verstopt Daan?? Heb je de mash niet eerst geklaard voordat je bent gaan stoken? 

Beantwoorden
(@ijsvogel)
Estimable Member

Ik ben vandaag voor het eerst aan de slag geweest met mijn T500 opstelling. Ik werd twee keer onderbroken waardoor ik het proces moest stoppen en later opnieuw starten en verder gaan. Wat zijn hiervan de gevolgen? Is de kwaliteit minder? Had ik bij iedere start de voorloop weg moeten gooien?
Ik lees graag jullie reacties en tips!

Groeten IJsvogel

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Dat ligt er aan hoelang je bezig was voordat je onder broken werd. Liep de alcohol al en hoeveel had je als als voorloop? Wanneer je de voorloop al hebt gehad en je moet even onderbreken dan is dat geen probleem en hoef je niet nog eens voorloop weg te gooien. Er zijn ook gisten waar je geen voorloop van hebt.

Ik ga nu wel uit van een T500 en niet van een T500 boiler met copper dome en condenser.

Beantwoorden
(@spacedeee)
Trusted Member

Thanks Maboc die gaat ook geen 3 jaar halen dat staat mijn demoontje in mij niet toe..

Lummel 20/30 liter is mij te veel, daar ik net begonnen ben met stoken wil ik het vaker doen en de smaken leren creëeren maar met zo'n batch ben ik wel ff zoet.Met de tijd wanneer ik een favoriet heb wel en schaf dan een grote aan, wil er nu 1 hebben van 2/3 of 5 liter.

MunckErik ja wel geklaard, denk dat er door de warmte het eea is gaan verschuiven en zo vertopt is.Echt alles zat onder tot druppels in het stopcontact toe en heb daar geluk mee gehad.

Beantwoorden
(@kapisjon)
Honorable Member

Zijn er mensen die een t500 met copperdome verbouwen ???

Ik wil Een regelaar maken zodat ik de ketel zachter ( op minder wattage ) ken laten verwarmen .

Sommige mensen mensen hoor ik over een alva regeling ??

Ook hoor ik mensen over ringen in de ketel waardoor het stoken rustig gaat !! ( is dit gewoon zakje met ringen erin gooien. Verdelen . Stookwijn Erin gooien .. en aan die ketel ???

Ik ben benieuwd ! Groetje Shawn. !

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Die ringen doen gewoon hetzelfde als kooksteentjes, ze zorgen voor een rustigere kook maar het vermogen blijft hetzelfde en is niet regelbaar.

Wanneer ik een stripping run maak dan gebruik ik de T500 boiler met copper dome maar voor de spiritrun gebruik ik de Grainfather met copper dome.

Beantwoorden
(@kapisjon)
Honorable Member

Gewoon onderin de ketel leggen ?

Beantwoorden
(@kapisjon)
Honorable Member

Ben bezig met regelaar .. ken ik hem wat zachter late lopen !!

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Die steentjes gooi je gewoon onderin ja.

Ga lekker bier maken Shawn en laat die regelaar zitten 🙂

(wel met een Grainfather dan)

Beantwoorden
gompie
(@gompie)
Noble Member

Regeling moet een PWM regeling zijn, deze zet het verwarmingselement een paar seconde aan/uit. Een dimmer met 2000 Watt is dramatisch voor je elektriciteitsnet thuis, deze geeft veel rommel waardoor andere apparaten kunnen gaan disfunctioneren.

Een PWM regeling kun je maken met een Arduino met daaraan een Solid State Relay.

Binnenkort ga ik die maken...

Beantwoorden
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member

Een aan en uitschakelende warmtebron is dramatisch voor je distillatie. 

Beantwoorden
Pagina 27 / 110
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?