Jan, leg eens uit....
Ik ben bezig met een solid state relay
Als je distillatie eenmaal op gang is wil je hem niet meer onderbreken. Slaat de warmtebron even af en later weer aan dan stort je hele distillatie in en moet je de stroom weer opnieuw op gang brengen. Dan ben je 2 keer zolang bezig. Dat is ook de reden dat er al eindelloos over gesproken is om niet op thermostaat te stoken en die thermometers nu eens te vergeten. (Geldt niet bij de koelwater thermometer van de T500 reflux)
De Grainfather kun je daarom switchen van thermostaat naar power (vermogen dus) dat gebruik je als je stookt. De thermostaat kun je gebruiken bij het maischen. Daarom zou het dus ideaal zijn als je de T500 ook op vermogen kunt regelen.
Ik heb op diverse ander forum positieve ervaringen van PWM schakelen gelezen bij een pot still.
De PWM cyclus wordt ingesteld tussen 1 en 20 seconde.
Het verwarmingselement en de stookwijn reageren erg langzaam op de pulsen, en er zal geen piek/daling in de temperatuur komen binnen een paar seconden, wel zal het vermogen teruglopen voor het verwarmen maar dan geleidelijk.
Een dimmer, snijd een deel van de 220 volts sinus af en zorgt bij 2000 Watt voor grote storing in je 220 net, niet best voor je ander apparatuur.
Een PID controller doet eigenlijk ook niet veel meer dan PWM, maar stuurt deze aan volgens een temperatuurs grens i.p.v vermogensregeling.
Of is de T500 het probleem ? (pot still)
Als het echt seconde werk is zal het idd wel meevallen. Ik wist niet dat een dergelijke dimmer storing kan veroorzaken aan andere aparatuur. Zo leer ik ook weer wat bij ?
Maar met een ssr met potmeter moet wel voldoende zijn gok ik
Zoiets ben ik aan het maken. !
Staat wel op de planning ?? maar vind dat klote met stoken en fruit zo gaaf ?
Kapisjon, de SSR moet een PWM puls krijgen, daar kan geen potmeter op.
SSR moet ook op de nuldoorgang schakelen.
Kun je er gewoon bij blijven doen. En met een Grainfather kun je ook nog een prima whisky mash maken.
markb,
Ik zeg niet dat een dimmer het niet kan, maar het is gewoon "not done", het levert heel erg veel vervuiling op je stroomnet op, waardoor apparaten kunnen gaan storen, kapot gaan, Internet via stopcontact werkt niet meer enz..
In China vinden ze dat niet erg vandaar dat ze daar deze dingen ook maken, of het nu klopt of niet, en zijn zelfs dimmers zonder nuldoorgang of erger, gewoon een regelbare weerstand, who cares..., er ontploft wel eens wat, of staat plots onder stroom want er zijn geen veiligheidsregels voor fabrikanten, en ook geen aansprakelijkheid.
In Europa en Amerika enzo, zal een fabrikant nooit een dimmer plaatsen van een paar KiloWatt in een apparaat.
Maar zolang jij er blij mee bent,en nog geen nadeel van ziet, kun je hem blijven gebruiken, zorg wel altijd voor een goede aarding.
3000 Watt betekent in China meestal een piekvermogen van zolang hij het doet.
Eergisteren voor het eerst de t500 gebruikt had nog een flinke hoeveelheid aangebroken en niet te dtinken wijn staan, mooi omgezet naar alcohol van 93% zoals het apparaat belooft. Deze wordt dan weer gebruikt om wel ftinjbare limoncello van te maken. Prima investering geweest.
Drinkbare
Hee Gompie, ik heb de dimmer nog niet gebruikt icm de t500 maar ik gebruik dimmers de hele dag door om licht te dimmen want dat is mn vak. Vaak werk ik met een grote generator waar van allerlei apparatuur op staat maar net zo vaak ook op de netspanning van de locatie. Ik heb nog nooit gemerkt dat de andere apparatuur daarvan achteruit gaat of dat het internet er uit klapt. De dimmers die ik gebruik zijn overigens van Duitse en Amerikaanse makelij. Ik zal eens bij wat collega's om me heen vragen of zij zulk soort ervaringen hebben. Dank voor je reply!