Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 29 / 109

Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Op elektrische kookplaten zitten knoppen/schakelweerstanden om de temperatuur van de kookplaat (b.v. 2.500 watt) in te stellen. Volgens mij zijn die bij onderdelenzaken voor huishoudapperatuur gewoon te koop en zijn zeker veilig.

 

Beantwoorden
Berichten: 445
(@raymond)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoe  reinigen jullie de T500 voor het in gebruik nemen?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bedoel je de boiler, de reflux of de copper dome met condenser?

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Raymond, omspoelen met warm water met een flinke scheut azijn erin.

Beantwoorden
Berichten: 445
(@raymond)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Eigenlijk alles de grainfather en de T500 Copper reflux Condensor, opstoken met azijn of gewoon schoonmaken?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Iedereen heeft zo zijn eigen methode denk ik. Zo doe ik het:

 

De Grainfather laat ik voor gebruik altijd even doorspoelen met schoon leidingwater. Dit   laat ik in de Grainfather warm worden tot een temperatuur van ongeveer 75 graden. Na 10 minuten spoelen giet ik het weg.

Na gebruik reinig ik alles zoals in de handleiding staat met de High Performance Cleaner voor de Grainfather. 

 

De reflux maak ik na een aantal keren gebruikt te hebben schoon met Tarn-X. Na ieder gebruik haal ik alle zadels eruit die spoel ik grondig schoon en laat ze goed drogen. De kolom zelf spoel ik goed schoon en laat alles goed drogen. Daarna zet ik alles weer in elkaar voor een volgend gebruik.

 

De copper dome en condenser heb ik voor het eerste gebruik met Tarn-X gereinigd. Na ieder gebruik goed schoon spoelen en goed laten drogen voordat je het opbergt. Na een aantal keren stoken reinig ik het desgewenst weer eens met Tarn-X

 

De boiler zelf was ik uit met een sopje en spoel goed na. Daarna afdrogen.

 

Mijn methode is zeker niet de beste maar voor mij werkt het goed. 

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Evt. schoonmaken en omspoelen.

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb me enzy(o)brew voor de ketel laten aansmeren en oxi om te desinfecteren voordat je start.Als ik had geweten gewoon azijn te kunnen gebruiken had ik jullie advies opgevolgd.

Maar vroeg mij ook af hoe jullie het koperwerk schoonmaken?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Desinfecteren heeft met stoken weinig zin lijkt me. Goeie verkoper hahaha.

Koperwerk doe ik met Tarn-X

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Spacedee, Enzybrew is een uitstekend all-in-one product en wordt gebruikt door micro brouwerijen en is zeker van het zelfde nivo of misschien beter dan de High Performance Cleaner. Belangrijk bij deze producten is de kontakttijd.

Het is ook voor koper geschikt, dus b.v. de copperdome en veel beter dan een scheut azijn wat een oppervlakkige reiniging biedt en niets oplost.

 

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Erik, Tarn-X is moeilijk aan te komen en is niet beter of slechter.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt Rob, maar zolang mijn zoon het mee kan nemen doe ik er mijn voordeel mee. Het is vooral makkelijk (en snel) in gebruik ik zal zeker niet beweren dat het beter is.

Het koper gaat er wel mooi van blinken (rvs zadels ook) en blinkend koper doet zijn werk tijdens het distilleren, koper met een aanslag niet. Ik ga er dan ook maar gemakshalve vanuit dat de koperen leidingen aan de binnenkant ook mooi schoon worden. Ik kan het niet zien namelijk.

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie.

Eric dat was mijn eigen idee, ik heb oxi om mijn flessen en vergistingsvat te desinfecteren en dacht dit te gebruiken als ik de t500 een tijd niet gebruikt hebt en wil gebruiken.(dit zal niet vaak gebeuren)

Betweter top bedankt dan hoef ik niet nog wat te halen voor het koper.Kontakttijd stond tussen 2-5 minuten en heb 3 minuten (timer) aangehouden.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Daan, Oxi is prima voor flessen en vat. Ik gebruik voor de flessen sulfiet met citroenzuur. Voor het vat gebruik ik StarSan. Heb ook altijd StarSan met demi-water in een spuit flacon om snel iets te desinfecteren.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Voor mij is het belangrijk een product te hebben die het koper niet aantast, ook om gezondheidsredenen zoals bij de mensen die koperen ketels of condensors gebruiken.

Beantwoorden
Pagina 29 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?