Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 30 / 109

Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik gebruik ook Puro Caustic om de eerste keer de flessen van gekochte bieren mee te reinigen. Ik spaar deze donkerbruine flessen op en laat ze in een speciekuip een nachtje weken en spoel ze daarna 2 x goed na.

Dezelfde flessen kun je bij leveranciers ook kopen voor Euro 0,35 p/flesje.

Het statiegeld in Duitsland is Euro 0,08 p/flesje, dus dat scheelt nogal.

Het is heel belangrijk om je flesjes éénmaal goed te reinigen, niet alleen uit het oogpunt van hygienne, maar ook om bij het lageren van de flesjes geen besmetting te krijgen. Daarna is na het leegdrinken spoelen met sulfiet met citroenzuur voldoende.

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Wat is het verschil tussen sulfiet/citroen en oxi, oxi heeft een chloorluchtje en druppels slaan wit uit.

Starsan zag ik ook staan en neem ik volgende x om te proberen, is dit ook goed voor flessen.

Wat ik van die enzybrew niet helemaal begrijp is dat ze zeggen 1% te gebruiken...van wat.Stel je maakt 5 liter aan, 1% is imo dan 50ml..maar het is poeder dus ik denk 50 gram maar weet het niet zeker.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Erik, Chemipro Oxi is een milieuvriendelijk alternatief en minder agressief op vuil.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Spacedee, sulfiet hoeft niet nagespoeld te worden en is niet giftig bij consumptie.

Een mespuntje citroenzuur versterkt de werking van sulfiet.

Het is alleen en uitsluitend te gebruiken voor flesjes waar geen vuilresten in zitten, wat bij gekocht bier nog wel eens voorkomt, vandaar de allereerste keer reinigen met Puro Caustic (= caustic soda, verwijderd vuilresten + chloor, desinfecteert)

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Oh oh ik heb ze na het spoelen met oxi niet meer schoongespoeld.

Op de verpakking stond dat het niet nodig was..maar wel dus.

Is dat sulfiet met citroen voordeliger want het liefst gebruik ik 1 middeltje.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zoals ik reeds uitgebreid schreef heeft elk middel z'n eigen mogelijkheden waarmee je rekening dient te houden.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

StarSan is erg makkelijk in gebruik. Je hebt maar een klein beetje nodig. Let wel goed op dat je demi-water gebruikt wanneer je het voor langere tijd wil opslaan/gebruiken. Met leidingwater zie je het troebel worden, dan is de desinfecterende werking nagenoeg weg. Met demi-water blijft het helder. Ik leg ook altijd mijn te gebruiken kroonkurken in een bakje met StarSan oplossing, ze zijn dan schoon voor gebruik.

Beantwoorden
Berichten: 108
(@boomer)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zit er een (verantwoord) minimum aan het aantal liters waarmee je de T-500 met vullen ?

In mijn 3,5 liter alambiekje heb ik wel eens voor overhalen of schoonmaken met azijn oplossing 1,75 liter gebruikt. 

Als ik de reflux van de T-500 wil schoonmaken zou een azijn oplossing ook werken neem ik aan? Met de agressieve middelen wil ik niet aan de gang, dus als er bio achtige andere oplossingen zijn sta ik daar wel voor open 🙂 

Ook voor overhalen van een eerste run om het beetje smaak verder weg te halen zou het handig wezen om te weten of je hem ook kan laten draaien met bv 12,5 liter oplossing van 40%

alvast bedankt voor jullie antwoorden uit ervaring 🙂

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Boomer,

Nee hoor, je mag zelfs een cm er in doen. De ketel heeft een droogkookbeveiliging. Hij schakelt dan gewoon uit. Mocht dat gebeuren dan zit er onderop de ketel een knop om weer te resetten.

Schoonmaken: Na iedere stook je kolom gewoon uitspoelen met water, zadeltjes lekker laten zitten. na 5 keer stoken kun je de zadels er een keer uithalen en alles goed uitspoelen.

Pas na 20 keer hoef je een keer te spoelen met water en citroenzuur. Verder heb je niks nodig. De jouwe is nog zo jong dat ik voorlopig alleen met water zou spoelen.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Jan, als je te weinig water in de T500 doet, blijft het element vlak achter elkaar aan/uit schakelen. Dat merk je in mindere mate aan het koelwater die je op de kraan steeds vaker moet corrigeren naarmate de inhoud van de ketel minder wordt, maar dan kun je met de koelafstelling er precies tussenin zitten.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Jan, volgens mij is er toch wel een minimum, dit is wat ik in de manual heb gevonden

 

WHAT IS THE MINIMUM VOLUME REQUIRED IN
THE 30 L (8 US GAL) BOILER?
10 L (2.6 US Gal) is the minimum volume possible. Although optimum performance is attained when the T500 Distillation System is full.

en:

  • Do not boil dry. In the event the still is boiled dry, reset the cut-out button under the base of the still. In the very unlikely event the electric cut-out fails, a fusible link gives an added protection. This
    fuse will melt and cut the ow of power if the temperature exceeds a safe level. It cannot be reset
    by the user and the boiler will need professional attention.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Patrick, je zult het van Erik wel gelezen hebben, dus 10 liter is de minimum inhoud van de T500.

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zie idd dat het 10 liter is. Maar wie was dat nou een tijdje terug die een paar flesjes wijn er in had gedaan? Dat ging toen prima.

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dat gaat inderdaad wel.

Ik heb zelfs een x met 6 liter stookwijn en 1,5 liter extra water een volledige stook gedaan.( per ongeluk had nog niet gelezen wat Erik hier boven zegt uit de manual)

Ik laat hem na een stook ff met schoon warm water (liter of 5) ff door destilleren is hij gelijk schoon, maar het kan zeker.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik denk dat die 10 liter gebaseerd is op 40% alcohol. Wanneer je 6 liter wijn hebt van b.v. 12% dan houd je een ongeveer gelijk volume over waar geen alcohol in zit. 

Beantwoorden
Pagina 30 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?