Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 31 / 109

Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Mannen heeft 1 van jullie ook problemen met de copperdome wbt de rubberen ring.

Tijdens een stook dicht hij niet goed af en daardoor verdwijnt er heel wat damp en sluit dus niet goed af.Ben op dit moment bezig maar weet ff niet wat te doen.

Beantwoorden
Berichten: 445
(@raymond)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

lig de rubberen ring wel mooi plat in het gootje, en zit hij niet dubbel

Beantwoorden
Berichten: 6770
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Spacedee,

Draai er voor nu ff een stuk tape o.i.d omheen, dan kun je verder. Dan stuur ik je vandeweek een nieuwe silicone ring.

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Ja ring ligt er mooi in heb hem zelfs 2 x opnieuw gedaan.

Tape is nu te laat dat plakt niet meer, heb er nu een handdoek om maar zeker de helft verdampt, gelukkig een liter of 2 van onze rietsuikermelasse mash Over gehouden maar kon veel meer.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik had het de laatste keer ook en dacht dat de silicone ring goed zat. Bleek dus niet helemaal goed te zitten.Β 

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Moet dan wel maar de ring lijkt ook iets te groot waardoor hij niet mooi zit.

Heb uiteindelijk zo'n 2,8 liter a 65% van overgehouden, ff wachten op nieuwe ring en dan de spirit run.Smaak zit er wel goed aan.

Waar ik wel ziek van ben is dat hij door is blijven gaan en door lekkage dat het is gaan aankoeken/bakken aan de bodem.(ja met kooksteentjes gedaan) Staat nu te weken en morgen nogmaals eens bekijken maar dat ziet er niet best uit.?.Had 24 uur geklaard en ook 2 x fijn gezeefd voordat hij de ketel in ging.

Beantwoorden
Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Beetje late reactie van mij, maar dank voor je antwoord!

Beantwoorden
Berichten: 139
 Eric
(@erbij)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Afgelopen weekend heb ik voor t eerst de T500 gebruikt. Mn eerste indrukken.

OMG wat duurde deze stook lang. Om 15:45uur kwamen de eerste druppels alcohol en snachts om half 2 ben ik gestopt. Ik vond de 5 liter die dit had opgebracht voldoende, ik vond dat het tijd werd om naar bed te gaan en ik zag dat het alcohol percentage terugliep van 94% naar 90%. Tijd om te stoppen dus. De temperatuur heb ik op 52C gehouden, wat een geklooi om dit voor elkaar te krijgen met dat kleine afregelschroefje. Dit zal het eerst volgende zijn dat ik ga veranderen mbv een Arduino, waterpompje en een temp-sensor. Bij het vergisten van de suikerwash mbv de Alcotec 48 Turbogist viel mij de geur van frisse appeltjes op. De 5liter alcohol die hier uitgekomen is ruikt hier ook naar.

Mijn vragen: Kan de stook versneld worden? Wat is de ideale temp waarop ingesteld moet worden? Is het normaal dat het alcoholpercentage na verloop van tijd terugloopt? ( Ik dacht dat alcoholpercentage continue hetzelfe zou zijn en bij het einde vd stook abrubt zou stoppen ). Hoe kan een alcoholgeurtje het beste vermeden of achteraf verwijderd worden? Heeft iemand ervaring met het automatisch regelen van de temperatuur? Wat gebeurd er bij het einde van de stook als je het niet zelf uitschakeld?

Lekker veel vragen, ik hoop op lekker veel antwoorden.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 97
(@spacedeee)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Gelukkig schoon weten te bikken maar het had weinig gescheelt of ik had hem weg kunnen gooien... Heb een hoop vergooid doordat er damp ontsnapte maar ik wil iedereen waarschuwen waneer je een lekage hebt dat de kooksensor niet meer aanslaat en zodoende aan blijft.Let op stoppen en alles nalopen.

Wbt de ring nogmaals gedaan en weer damp dat niet de alambic in ging..tot ik er koperen muntjes tussen en de klemmen in deed en daardoor beter afsloot, was het probleem opgelost.

Heb gisteravond de spiritrun gemaakt en hij smaakte heerlijk, ondanks alle omstandigheden tevreden met 200ml voorloop, 200ml head, 1.4 l hearts, 200ml tail 1, 200ml tail 2 en 300ml tail 3.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je kunt de koelwatertemperatuur verhogen, dan gaat het wat sneller maar laat hem niet te hoog oplopen. Ik snap niet dat sommigen het moeilijk vinden om de temperatuur met de naaldventiel te regelen. Het is een kwestie van heel weinig draaien (een fractie van een mm).

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoe je het beste een alcoholgeurtje achteraf kunt voorkomen? Tandenpoetsen of een pepermuntje eten?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

SorryΒ , ik was nog aan het type terwijl jij al antwoord gaf...

Β 

Mijn vragen: Kan de stook versneld worden?

Ik neem aan dat je bedoelt de tijd te verkorten van de stook, Ik zet de temperatuur op 56 graden, dan duurt het bij mij 6 uur. ( 92 procent )

Is het normaal dat het alcoholpercentage na verloop van tijd terugloopt?

Alcoholpercentage varieertΒ altijd wat, je komt gemiddeld uit op 92 procent.

Hoe kan een alcoholgeurtje het beste vermeden of achteraf verwijderd worden?

Goed klaren stookwijn, en 1e stook door met active kool gevulde buis van 38mm doorsnee en 150 cm laten lopen.

regelen van de temperatuur?

Is k*t, je kunt een flowregulator kopen, maar die vangt alleen schommelingen in de waterdruk op, regeling is ook niet fijn, te grote pomp voor kleine doorstroom.

Wat gebeurd er bij het einde van de stook als je het niet zelf uitschakelt?

Gaat vanzelf.

Succes met je Arduino, een waterpomp maken gaat nog wel maar regelen van de temperatuur is een hele grote klus.

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik snap niet dat sommigen het moeilijk vinden om de temperatuur met de naaldventiel te regelen. Het is een kwestie van heel weinig draaien (een fractie van een mm).

Β Hoy,

Ik denk dat dat van de druk op de leidingen afhangt ik zit met 3,5 tot 6 bar op de leidingen.

Ik kwam nog maar aan de knop en de temperatuur schoot alle kanten uit, er zijn ribeltjes op de knop ik verdraaide maar 1 ribbeltje en de temp schoot alle kanten op.

Grts

Β 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je kan tussen je leiding een regelaar zetten die de druk tot b.v een 1/2 bar teruggeregeld.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik draai de kraan ook niet helemaal open, dat scheelt ook veel druk denk ik. De kraan draai ik zover open dat er ongeveer een hoeveelheid uit stroomt die gelijk is aan wat bij koeling uit de uitloop komt.

@Gompie, je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, Erbij wil veel antwoorden dus.... πŸ™‚

Beantwoorden
Pagina 31 / 109
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?