Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 38 / 110

(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Koper heeft nut maar er zit reeds voldoende koper in de T500, ook de RVS versie.

Dit door de eigenschap van reflux, dus de verhoogde contact tijd door dat proces.

Koper verwijderd een zwavelverbinding die kan ontstaan daarom word koper in elke ketel aangeraden. Maar uitsluitend koper in een reflux is voor niets nodig. Enkel de hoogste dampen die uiteindelijk worden gecondenseerd tot product hebben nut aan koper. Daarom dat enkel de top gevuld word met koperen zadels. De "refluxworm" in de kolom bovenin is ook van koper gemaakt trouwens.

Β 

Kan je de gehele kolom inhoud vervangen met koper? Ja natuurlijk, het product word zeker niet slechter maar ik denk ook niet echt beter. Misschien wat extra koper bovenin kan het product wel verbeteren maar dat zal heus heel beperkt zijn.

Β 

Kort: De reden waarom zo relatief weinig koper word voorzien is, het is voldoende, koper is duurder, het eist meer kuiswerk (tov van RVS oxideert koper)

Β 

Β 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Die ringen hebben wel degelijk een functie om de reflux zo goed mogelijk te laten verlopen. Gooi ze maar eens in een pan met water en laat het water koken, je ziet dat de ringen het water terugduwen. Kortom, water komt er niet door en de alcohol dus kennelijk wel. Snappen doe ik het niet maar ik heb het wel gezien.Β 

Beantwoorden
(@johndoe)
Prominent Member

Als ik je logica volg Lummel, leg me dan eens uit waarom we niet eens 96% halen?

Β 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

ik zei toch dat ik het niet helemaal snap. Misschien zouden we het wel halen als we de koperen zadels eruit halen. En dan nog, heb jij geduld op om op 52/53 graden te stoken, duurt lang, bij de temperatuur blijven want anders gaat het koelwater ook weer te snel warm worden. bovendien boeit het me niet. Ik vind 92% op 60/65 graden ( lekker snel) ruim voldoende. Je bent zo maar 2 tot 3 uur langer onderweg is mijn ervaring.Β 

Β 

96 haal ik als ik 92% herstook in een ketel op water. Die laatste 4% is dan ook niet al te moeilijk meer. Toch heb ik al wel eens gelezen dat iemand gewoon 95% haalt, ik meen lucifertje maar die heeft het koelwater beter onder controle.Β 

Β 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Overigens was Jan afgelopen week bij mij om morellensap te halen. Hij heeft ook voor de grap gemeten en ik haalde ook 93% en volgens mij Β nog iets meer. Objectiever kan nauwelijks toch?

Β 

Maar ga ik mensen niet blij maken met iets wat zo afhankelijk is van de waterdruk en temperatuur van van het water dus hou het lekker op 92%. Dat haalt iedereen.Β 

Beantwoorden
(@johndoe)
Prominent Member

Onvoorstelbaar

Geloof maar dat RVS hydrofoob is en dat je de koperen zadels boven je RVS ringen verwijderen een hoger % zal geven.Β 

Succes

Β 

Β 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Ik geloof niets, behalve mijn eigen ogen. En voor de rest probeer ik te bedenken wat het kan zijn dat 95% ( zit er maar 1,5% vanaf, waar lullen we over) zo moeilijk te halen is. Heb speciaal voor jou, want jij helpt me ook vaak, even de gebruiksaanwijzing doorgelezen, die heb je ook dus je kan het ook nalezen en daarin staat dat je niet buiten moet stoken want een windvlaagje verstoord het proces al.Β 

Β 

Dus wie zegt dat de t500 dus geen 95% kan halen. Ik denk het eigenlijk wel. Maar dan wel onder de aller gunstigste omstandigheden. En wellicht is het ding ontworpen zodat zelfs de grootste kluns gewoon onder alle omstandigheden 92% haalt. Ik denk dat het laatste het geval is.Β 

Β 

Oja, ik bedoel de koperen zadels vervangen voor extra ringen. Misschien dat dit ook een procentje scheelt. Maar dat gaat weer ten koste van de smaak en zo is het altijd wat.Β 

Beantwoorden
(@pastislover)
Eminent Member

Bedankt voor het antwoord, mijn vraag komt eigenlijk voort uit hetgeen ik lees op amerikaanse moonshine sites.

die zweren zover ik weet bij het gebruik van koper in het stookproces.

het percentage dat te halen is, heeft volgens mij minder met het metaal te maken als met de temperatuur.

temperatuur lager, percentage hoger en v.v.

lagere temperatuur heeft dan wel tot gevolg dat het stookproces veel langer duurt en of dat perse noodzakelijk voor 1 Γ  2 procent meer.

ik ben dik tevreden met de gemiddelde 92 tot 93 procent die ik bereik.

Beantwoorden
(@johndoe)
Prominent Member

Ja van die Amerikaanse sites klopt het absoluut en het is ook zo wanneer je over een potstill praat, dat een volle koperen potstill een mooier product produceert. Maar dat komt omdat die dampgang relatief kort is en de dampen heel snel passeren, dus gezien de grote hoeveelheid koper is er relatief weinig contact heeft met het koper in kwestie.Β 

Β 

Gezien het proces van reflux heb je op een kleine afstand veel meer tijd nodig om de damp te laten passeren dus kom je met een geringe hoeveelheid koper toe

Β 

Beantwoorden
Scoozy
(@scoozy)
Estimable Member

VoilΓ  sinds 5 minuten mag ik mij ook aansluiten bij de T500 eigenaars als Jan hem op 4 augustus verstuurd natuurlijk πŸ˜‰ heb er direct een koolfilterset bijgenomen, staat van gisteren 25 liter te gisten dus gaat goed uitkomen om direct bij aankomst een eerste testrun te doen ik kijk er naar uit !

Β 

Beantwoorden
(@johndoe)
Prominent Member

Proficiat! Je zal er veel plezier aan beleven πŸ˜‰

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

VoilΓ  sinds 5 minuten mag ik mij ook aansluiten bij de T500 eigenaars als Jan hem op 4 augustus verstuurd natuurlijk πŸ˜‰ ik kijk er naar uit !

Β 

Hoe ga je deze tijd doorkomen? Maar hier ga je heel blij van worden. Ben je technisch? Dan zal je wel 95 halen, ben je een amateur dan schakel je het apparΓ‘at aan en zet de koeltetemperatuur op 55 tot 60 graden en gaan. Het kan niet mis.Β 

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Ik zie nu dat jij die Alambiek te koop hebt gezet met allemaal gereedschap op de achtergrond. Dan ga je die 95% wel zien verwacht ik. Koelwater onder controle brengen is volgens mij het halve werk.Β 

Beantwoorden
Scoozy
(@scoozy)
Estimable Member

hehe Lummel heb een paar stookjes al achter de rug en heb een 5 tal jaar bier gebrouwen met een paar vrienden dus een beetje kennis heb ik al de rest zal ik wel leren of lezen en vragen aan de doorgewinterde stokers hier Β πŸ˜‰ ik ga juist moeten uitzoeken hoe ik de koel controle onder de knie ga krijgen werk met een 200 Liter vat met aquarium pompje dus ga er een kraantje moeten tussen zetten. By the way ik ga met een parrot werken die ik heb zo kan ik constant de waarde uitlezen.

Β 

Β 

Beantwoorden
(@raymond)
Reputable Member

Ik val onder de amateurs dan ik gebruik hem zoals je de T500 moet gebruiken.

als er echt zoveel meer % zijn uit te halen waren ze daar vast wel achter gekomen.

en ik ga het wiel dus niet opnieuw uitvinden

Beantwoorden
Pagina 38 / 110
Deel:

Β©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?