Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 81 / 109

evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@Munckerik

even een vraagje doe jij als je kirsch sttokt ook kooksteentjes in de t500 of was dit alleen bij de smartstill nodig ?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik hoop ze met een kleine 2 weken weer binnen te hebben Erik ?

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ok jan nu nog een vraagje doe je in de t500 ook kooksteentjes in zoals bij de smartstill?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ze raden het wel aan, voor een gelijkmatigere stook. Ik doe het zelf niet meer en ik merk geen verschil met toen ik het nog wel deed. Het is dus niet zo heel belangrijk.

Ik gebruik tegenwoordig wel anti schuim (distilling conditioner) Het is 1 keer helemaal misgegaan en tkoen kwam het schuim door de condensor naar buiten. Sindsdien gebruik ik het altijd.

Beantwoorden
mauser
Berichten: 235
(@mauser)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Aaangezien Lummel een T500 heeft en ik weet dat hij dit al eens gedaan heeft, heb ik hem het even gevraagd via onze directe lijntje;-)
Dit is zijn antwoord: Ja absoluut komt er smaak mee. Reflux is heel goed en snel, er komt een fantastische smaak mee. Een aanrader dus. Cheers alvast.

Hey Nimrax bedankt voor het snelle antwoord. toppie

Beantwoorden
Berichten: 53
(@nl1bzw)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Mijn vermoeden is dat ze de bovenste thermometer er expres uit gelaten hebben. Als je alles zadels en dingen namelijk uit de kolom haalt en je sluit alleen de condensor op het koelwater aan en niet de reflux zelf, dan kan je volgens mij de kolom gewoon als een "copper dome" gebruiken.

Beantwoorden
Berichten: 53
(@nl1bzw)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik vind dat er veel smaak meekomt bij een reflux kolom. Nu heb ik geen copper dome om het mee te vergelijken, maar ik stop altijd na 2,5 liter alcohol op te hebben gevangen met een vergisting van 6 kilo suiker op 25 liter. Alles wat erna komt is namelijk niet lekker meer van smaak. Vang het maar eens op in halve liters.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Polderstoker, ik begreep hem zelf ook niet. kwam er maar niet uit maar nu wel beetje  De strategie is als volgt met 100 liter verse appelsap. 

  1. Regel nummer 1. Geen suiker gebruiken, dat is vloeken in mijn stokerskerk. 

2) fruit laten vergisten zonder suiker is extreem duur want opbrengst is niets 4/6% maar wel het beste wat je ooit in je leven zal proeven. Dit is commercieel niet mogelijk. Maar dat doe ik dus wel. Ik zal 4 tot 5 liter omgerekend naar 100% halen. 

En als dat sap is vergist ga ik er water uit koken. Dat water gaat de vriezer in voor later om te verdunnen. 

Het resterende sap gebruik ik alsof het water is en ga ik met graan maischen. Ik denk 4 kilo per 25 liter sap. dus dat zou ook nog maar eens een liter of 5 kunnen zijn. 

Dan heb ik 2 keer superkwaliteit. 

Voor de rest moet ik het aan de binnenkant van mijn ogen bekijken. Het sap is er nog niet maar zoek voor mezelf waar de fouten zitten. Heb er wel veel zin in. 

 

 

 

 

Beantwoorden
Berichten: 77
(@polderstoker)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Wauw, dat zijn veel processen (en veel jerrycans om gestookt sap / water in te bewaren). Maar het klinkt wel alsof het serieus goed kan worden Lummel, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nee valt mee, ik heb 4 gisttonnen nodig en 4 zakjes gist, ik gebruik wodkagist van stookwinkel. Verder heb ik aan 10 tot 12 liter water genoeg. Dat stook ik vanuit de eerste gisston. Dat gaat met de helm heel snel en direct de vriezer in. Daarmee ga ik later verdunnen. 

Dan heb ik vermoedelijk nog 80/85 liter sap waar geen suikers meer inzitten. dat sap gebruik ik als water om 4 kilo graan per +/- 25 liter sap om te zetten naar suikers en dat gaat weer op het oude gistbed. Zo draai ik 2 rondes met het sap zonder suiker nodig te hebben. Ben heel benieuwd. Volgens mij kan je het niet beter krijgen, zal best kunnen maar die heb ik nog niet verzonnen. 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

zo als ik alles goed heb begrepen kan ik met de t500 met helm en conderor op vol vermogen stoken maar de alcohol die er uit komt die is gloeiend heet

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

waarom zou je alcohol gloeiend heet zijn? je gebruikt toch condensatie met koeling om het terug vloeibaar te maken. Bij mij is de alcohol koud/lauw

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo thurstan

gisteren voor de eerste maal met de t500 gestookt en mss te weinig water toevoer gebruikt de alcohol die eruit kwam was zeer heet ! beginners foutje mss

gr erik

 

Beantwoorden
Berichten: 40
(@pastislover)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Dat probleem met meetfouten door te sterke alcohol meten met refracto heb ik als volgr opgelost.

de gedestilleerde alcohol met precisie injectiespuitjes voor insuline 1 op 1 verdunnen met demi water en daarna de gemeten waarde met twee vermenigvuldigen voor het destillaat.

het gaat tenslotte om volume procenten.

Beantwoorden
Berichten: 40
(@pastislover)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

bij de copperdome meet je volgens mij de damptemperatuur, wat wel degelijk nut heeft.

als je de temperatuur eerst dusdanig regelt dat deze op  ongeveer 68 a 70 graden blijft hangen en dan doorgaat tot de alcohol uitgedruppeld is ben je in ieder geval al van de eventuele methyl alcohol af.

an uitdruppelen de damptemperatuur op laten lopen tot 78 a 80 graden en verder gaan met destilleren in een lege opvang bak, dit is de alcohol die we willen hebben.

na uitdruppelen weer een lege opvangbak pakken en nu de temperatuur op laten lopen tot ongeveer 90 graden, de alcohol die je nu opvangt kun je bij een volgende stook eventueel weer toevoegen aan je stookwijn.

wat je nu hebt bereikt is, dat je je alcohol hebt verdeeld in drie " cuts", waarvan de tweede de hearts genoemd worden en de drinkbare alcohol is.

Beantwoorden
Pagina 81 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?