De oude spijkerkolom van onder het stof gehaald. Daar mijn ketel perfect te regelen valt en mijn rvs boka kolom nog niet klaar is moet het dan maar op die manier.
Mooi ! Zo ben ik vroeger thuis begonnen .
Alles glas .
Ziet er leuk uit. De werking zegt me verder niks, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen
Vroeger stond hij op een platbodemkolf van 10 liter en nu op een rvs ketel van 100 liter. Haalt toch 96% ABV.
Een Vigreuxkolom, die heb ik al jaren niet meer in de handen gehad. De werking van de uitstulpingen is eigenlijk simpel contactoppervlakte vergroting, je creëert extra reflux zonder dat de kolom hoger moet worden.
die dingen zijn nog steeds on navolgbaar voor hoge percentages .
Ik gebruik nu en dan nog wel een glas voor proef destilaat .
Je ziet precies wat er gebeurt .
Leuk om mee te werken .
Ach waarom ook niet op rvs vat .
Prachtig en perfect toch .
Het stuk tussen vigreux en koeler heb door een glasblazerij laten maken. De rest heb ik zo gekocht.
Ik haal de 96% niet maar denk wel dat het ligt aan de koeling. Voordien kwam het koelwater uit een bierkoeler van een tapinstalatie. Was dus 0°c. Nu is het wat uit de waterleiding komt.
Koelwater temperatuur dat te laag is geeft ook negatieve werking . Sommige dampen slaan eerder neer waardoor ander weer meer kans krijgen .
Wanneer je geen 96 % krijgt is ook niet een groot probleem .
En zeker niet als je andere dan suiker alcohol maakt.
.
Maar bij een boka kolom is het beter om heel koud koelwater te hebben. Voor neutrale alcohol toch.
Je moet een stabiele flow creëeren waarbij de diverse dampen ( fracties ) tijd krijgen terug de condenseren .
Met te hoge koude bruggen kan je te veel stagnatie krijgen maar dat is ook afhankelijk van wat je destilaat is en bevat .
Dus ook met een boka kan te koud koelen negatief werken .
Het is de alcohol die met 78.3 graden over het "drempeltje" van kolom naar koeler moet getild .
Een drastische koeling kan zelfs leiden tot flooding .
Leuke opstelling. Ziet er uit als een Nixon-Stone. Heb hier nog een koperen uitvoering liggen. Nostalgie.
Dat je de 96% niet haalt, heeft niets te maken met de temperatuur van het koelwater. Om dat te bereiken heb je een kolom met heel veel ‘open’ kolomvulling nodig. De temperatuur van het koelwater is dan totaal niet relevant.
De flooding ontstaat (oa.) wanneer je kolom-vulling te ‘dicht’ is, en de reflux niet snel genoeg naar beneden kan lopen. (Dat gebeurt trouwens ook als je stookt met veel vermogen en een smalle kolom hebt).
Sommigen vullen de kolom met knikkers of steentjes, waardoor er te weinig ruimte overblijft voor de opstijgende gassen en de teruglopende reflux. Gebruik je een vulling zoals RVS/koperen schuursponsjes, dan heb je veel oppervlak voor de reflux, terwijl de dampen gemakkelijk omhoog kunnen. Het is dan wel aan te raden om de kolom te isoleren, om het ontstane equilibrium in stand te houden.
Als de kolom in equilibrium draait, haal je makkelijk die hoge percentages, of het water nu 5 of 50 graden is.
De temperatuur boven in de kolom - op de plaats waar jij de thermometer hebt - zal niet worden beïnvloed door de temperatuur van het koelwater (zolang de kolom in equilibrium draait).
Die hele discussie over de koelwater temperatuur is jaren terug ontstaan. Men wilde met een zo klein mogelijke reflux koeler, zo veel mogelijk koelen - zonder dat er damp ontsnapt aan de bovenzijde van de kolom. Dat gaat nu eenmaal beter met een lagere koelwater temperatuur. Als je de refluxkoeler wat langer maakt is dit probleem opgelost. De dampen hebben dan meer tijd om te condenseren, doordat ze een langere we kunnen afleggen door de refluxkoeler.
Hier thuis draait de kolom aan het eind van de stook soms wel met koelwater van 50 graden Celsius, terwijl de temperatuur boven in de kolom op een tiende graad nauwkeurig gelijk blijft.
Zit bijna op het einde van de stook. Vermogen teruggeschroefd naar 74 wat. Temperatuur in de brug nu 80°C. En nog werkt het. De spanning op het verwarmingselement is 34 volt en een stroom van 2.2 ampere. Volgende test zal ik koelwater van 0°C gebruiken en kijken wat het verschil is.
Het is kwestie van balans of zoals rik zegt equilibrium vinden in flow .
Temperatuur in kook vloeistof naar temperatuur op overgang naar koeling .
Hoogte kolom , diameter kolom , interne condensatie oppervlakte .
Koelwater temperatuur van 6 gr of 55 graden kan invloed hebben maar hangt ook af op welk niveau in kolom wordt gekoeld .
Flow mag niet stagneren maar het moet ook niet " schoorsteen " effect dus een soort van trek krijgen .
Wat rik zegt over pakking is de meest voorkomen oorzaak van flooding maar andere vormen van flooding zijn mogelijk wanneer damp lagen verzadigen en op een bepaald niveau in kolom blijven hangen en een buffer kunnen vormen
Coffey ( van de coffey still) heeft daar in begin 1800 met ontwikkeling ook diverse dingen over beschreven .
Hoe kouder het koelwater hoe meer condensatie in de kolom. De temperatuur in de brug daalt en het alcoholpercentage stijgt. Maar ik heb het nog niet kunnen testen met ijswater daar er iemand met de vijverpomp gaan lopen is.