Meldingen
Alles wissen

Barrel 674 ervaringen?

Pagina 4 / 7

munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Dat maakt wel wat verschil. Ik herinner me dat ik ook heel veel geknoeid heb, er viel een maatbeker met alcohol (hearts) om 🙁

Beantwoorden
 Piet
(@betweter)
Noble Member

Ik laat alles goed uitgisten 🙂 

Zoals ik reeds meerdere malen iedereen aanraadde, laat de stookwijn helemaal uitgisten, je krijgt dan vanzelf een heldere stookwijn.

Nu met de Tilt kun je de vergisting op de voet volgen.

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Ik heb deze goed laten uitgisten Rob ook al omdat ik geen tijd had om te stoken. Mijn start SG lag weer hoger dan bij Dumo. Wellicht dat er toch afwijkingen zijn in de dobbers. 

Met de Tilt is het een feestje om e.e.a. te volgen.

Beantwoorden
(@johndoe)
Prominent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

ik stond ook verwonderd, ik heb gelezen dat jouw eind sg 0992 was de mijne was 0920 ( dobber) zou dat veel verschil kunnen maken in opbrengst ??

0920 echt? Mijn dobber gaat maar tot 0980

Temperatuur tast de nauwkeurigheid van dobbers aan maar in principe zou dat het enige mogen zijn

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

De mijne gaat ook maar tot 0.980 zie ik net.

Beantwoorden
 Piet
(@betweter)
Noble Member

Voor een zuivere meting dien je de temperatuur inderdaad op 20 graden te hebben (dit even uit mijn blote hoofd)

Vast gegeven: "hoe hoger de temperatuur, hoe lager de SG"

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Noble Member

from jhon doe : "0920 echt? mijn dobber gaat maar tot 980."

he mannen nu moeten jullie toch eens iets ophelderen voor mij, het kan zijn dat ik mijne dobber verkeerd geïnterpreteerd heb, de schaalverdeling boven de 1000 is die anders dan onder de 1000 die 90 is dat  900 of 990??? 

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Ik weet niet precies welke je hebt maar als je op de link kijkt dan eindigen ze allemaal rond de 0.980

http://www.stevenson-reeves.co.uk/hydrometers/HBWB.htm

Beantwoorden
dumo
 dumo
(@dumo)
Noble Member

Hoy,

Ik heb er mijne dobber bijgehaald, bij mij staat aan de bovenkant van de dobber, boven de 1000 gewoon 90, dat is dus 990, ik had daar 900 van gemaakt.

0992 was de mijne was 0920 ( dobber)

Dus die 920 dat moet dus 992 zijn.

nu valt alles een beetje in zijn plooien, ik dacht dat er een serieuze afwijking was tussen mijne Tilt en de dobber, niet dus, dom van mij, verkeerd afgelezen, bedankt mannen.

grts.

Beantwoorden
Topic starter
(@mennetalsma)
Trusted Member

Munckerik, dat rijpen op vat.
moet het vat helemaal vol zitten of is het niet erg dat er wat lucht bij zit.

of extremer als ik 3,5 liter heb, kan ik dan een 5 liter vaatje gebruiken of is die 1,5 liter lucht "slecht voor de smaak"

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Bij whisky of dranken van vergelijkbare sterkte hoeft het vat niet helemaal vol te zijn. Ik had 4,2 liter en daar is inmiddels ook al wat van afgesnoept door de engelen en door mezelf. De lucht boven de vloeistof zal snel verzadigd raken met alcoholdamp. Mijn Barrel 674 is in dat jaar erg mooi geëvolueerd.

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member

Ik heb nog rum van lummel dat over was van de bbq, ik denk zo'n 1,5 a 2 liter. Ik heb dat in een 3 liter vaatje gedaan. Ben benieuwd wat het gaat worden. Meen dat het 80% was. Zou het dus nog kunnen aanlengen en dan is het vaatje vol. Maar laat het lekker even staan zo 🙂

Beantwoorden
(@stokerke)
Estimable Member

Hoi iedereen ik heb gisteren mijn Barrel opgestart .Ik heb om 15.00hr de gist erbij gedaan om 19.00hr de eerste bubbels.Vandaag waterslot moeten bijvullen hij gaat ongelooflijk  hard tekeer ik ben benieuwd voor volgende week als ik kan stoken .

Ga dan mijn eigen recept proberen en vergelijken met dat van STOOKTV,BARREL,EN eigen recept

Groeten 

Beantwoorden
(@stokerke)
Estimable Member

Yep hier zijn we weer .Na een goede 10 dagen was het volledig stil in het vat alles geklaard en een mach van 19° gestookt zoals beschreven in de handleiding Ik had een 1'ste stook van 4 liter  58° en een 2' de stook van 3 liter aan 70° Aangelengd met water tot 5,1 liter aan 40° en chips toegevoegd .Deze zitten er nu al 8 dagen in  nog eventjes wachten maar vindt het toch een mooie opbrengst 🙂

Groeten

Beantwoorden
(@spacedeee)
Trusted Member

Hoi Stokerke goed bezig op het aanlengen na, dit komt na de chips of vat.Zelf had ik 3l van 75% en vind hem heerlijk.Ik heb hem tussen strip en spiritrun wel door een koolfilter gehaald wat je zeker merkt.Nu sterk zijn en hem minimaal een week of 5/6 laten staan dan begint hij goed te smaken.Succes

Beantwoorden
Pagina 4 / 7
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?