Meldingen
Alles wissen

koelwater heel moeilijk af te regelen bij t-500

Topic starter
(@herbie)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik gebruik de T-500 nu al heel wat jaren met veel plezier en prima resultaten.
Vanaf het begin heb ik bij de reflux kolom de water flow regulator gebruikt, omdat de koelwatertemp rechtstreeks op de kraan onmogelijk constant te houden is (douchen , wc doorspoelen, wasmachine, enz. ontregelt alles meteen)
Maar, sinds de laatste 3 runs merk ik dat het kraantje van de water flow regulator een eigen leven is gaan leiden. Het is extreem moeilijk geworden om de temp goed in te  stellen en bij tijd en wijle fluctueert de temp tussen 48 en 63 graden zonder dat ik aan de kraan kom...
Kan het zijn dat het kraantje versleten, of verontreinigd is (met kalk bijv) 
herkent iemand dit ???
(Ik heb de combinatie wel al zeker 70-80 keer gebruikt in de loop der jaren)

Beantwoorden
5 reacties
Dirtbag
(@dirtbag)
Estimable Member

Is het daadwerkelijk de flow van het water dat schommelt of komt er misschien vloeistof/schuim in de kolom?

Dat kan namelijk ook dit soort schommelingen veroorzaken als ik het correct heb.

db

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@herbie)

Eminent Member

@dirtbag bedankt voor het meedenken. Maar nee, er is geen sprake van schuim in de kolom, of zelfs vloeistof uit de ketel. 
Het is zonder meer het kraantje en de waterafgifte door dit kraantje.
Het is net alsof er een "dood punt" zit in de omwentelingen die het kraantje kan maken.
Daar bedoel ik mee dat op de stand waar hij meestal op staat er enorme schommelingen en marges zijn die bovendien heel onlogisch zijn. Soms daalt de temperatuur behoorlijk als ik de waterflow verminder...(terwijl die dan juist dient te stijgen) en andersom, de temperatuur stijgt soms als ik de waterflow vermeerder. Niet altijd maar grofweg in een bewegingshoek van zo'n 15-20 graden van het kraantje (van de mogelijke 360 graden beweging) 
Sowieso is de marge tussen 50 en 60 graden temperatuur van het koelwater een kwestie van slechts enkele graden draaien. Dat moet ik echt met heel veel beleid en heel voorzichtig doen.
Maar vaak blijft het puzzelen...

Update: Ik heb het kraantje van de water flow regulator gisteren vervangen door een bijna ongebruikt exemplaar, ben vandaag benieuwd hoe het dan gaat...
De oude kraan gooi ik een een nachtje in de azijn lijkt mij...

Beantwoorden
Skoelie
(@skoelie)
Estimable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Met een wasknijper op de regelknop van de naaldkraan gaat de fijnafstelling een stuk simpeler

Beantwoorden
1 Beantwoorden
(@herbie)

Eminent Member

@skoelie Da's een goeie tip, zoiets bedacht ik vanmiddag ook ongeveer, maar een wasknijper is de eenvoud zelf 👍

Beantwoorden
Topic starter
(@herbie)
Eminent Member

Update:  Het vervangen van de kraan heeft wel iets verbetering gebracht, maar het blijft af en toe klungelen...

Beantwoorden
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?