Meldingen
Alles wissen

Eerste fermentatie van m'n barrel 674


Berichten: 25
 GA
Topic starter
(@ga)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Allen,

Ik heb al gelange tijd van Jan de Grainfather met copper dome etc. Zojuist voor het eerst wat te fermenteren weg kunnen zetten(barrel 674). Nu heb ik het gist er opgestrooid en niet geroerd(wat wel aangegeven stond), dit omdat ik dit volgens mij diverse keren gelezen heb. Is dit een prima idee of had ik wel moeten roeren? Hopelijk dus halverwege volgende week aan de bak met m'n allereerste stripping run! Kan niet wachten.

Allen bij voorbaat dank voor het lezen!

Beantwoorden
8 reacties
Berichten: 473
(@monoblock)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Maak je geen zorgen. Als je morgen in je hok komt bubbelt het als een wilde

Beantwoorden
Berichten: 25
 GA
Topic starter
(@ga)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dank!

Vannochtend gebeurde er helaas nog niets… Patience isn't my strongest thing 😀

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wanneer je op de juiste temperatuur je gist hebt gepitcht komt het zeker goed. Wat ik me nog kan herinneren van de Barrel 674 is dat deze niet zo snel van start ging en lekker langzaam uit giste. 

 

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoy,

ik strooi mijne gist erover, ik roer niet, ik laat het minstens een uur staan soms langer ( emmer dicht) en als de gist vochtig is ( gehydrateerd zoals ze dat soms schrijven)  dan roer ik alles goed door, je ziet dat wel als de gist goed gezwollen is en begint te werken.

Ik werk zo met korrel gist, op deze wijze heb ik nog niet te veel problemen gehad.

groetjes

 

Beantwoorden
Berichten: 473
(@monoblock)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik strooi de gist erop, druk de deksel erop en doe verder niks meer. De gist hydrateerd en gaat zijn eigen gang. Ik werk veel met bakkers gist (korrel). Als je met een andere gist werkt waar op het zakje staat dat het anders moet, dan volg je die aanwijzingen op.

Beantwoorden
Berichten: 25
 GA
Topic starter
(@ga)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

 

Sinds gisteren is de vergisting volledig gestopt. De dagen ervoor was de vergisting flink heftig met 2 bubbels per seconde. De verpakking geeft 6-7 dagen aan maar ik ben na 4 wel klaar… klopt dit of adviseren jullie nog eens doorroeren? Vloeistof heft ondertussen kamertemperatuur. Toen bij bij 29 graden kwam heb ik extern teruggekoeld met ice packs tot 25 graden en toen zn gang weer laten gaan.

 

Ben ik klaar denken jullie of moet ik nog actie ondernemen? Tips?

Beantwoorden
Berichten: 196
 Arak
(@arak)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je zou het voorzichtig kunnen  overhevelen, en dan nog een paar dagen laten klaren.

Beantwoorden
Berichten: 26
(@willemiv)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

dat zou ik nog niet doen, gewoon nog een paar dagen afwachten en als de S,G, niet meer veranderd dan is  het klaar, en eerder dus niet.

 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?