Meldingen
Alles wissen

Port van Morellenwijn 2017

Pagina 2 / 5

Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hahaja zou kunnen. Heb gisteren een heel assortiment gehaald bij Appie. Ik schrok me weer rot aan de kassa ? maar met Mad Millie zit je meteen weer met meerdere kilos kaas. Ik heb laatst wel de griekse yogurt gemaakt, erg lekker!

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik moet dat ook eens gaan maken (als ik wat meer tijd heb). Vroeger ook kaas gemaakt, erg leuk.Β 

Β 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 10019
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Even mijn steeds terug kerende noten project even afmaken komende dagen dan ga ik ook aan de morellen . Je heb me bekeerd ?? !

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Leuk Robbert!

Β 

In het topic over Kirsch van Morellen staat de link naar de wijkgaard waar je het sap kunt reserveren. Of heb je zelf de beschikking over morellen?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 10019
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik kan daar heel makkelijk over beschikken . deze keer maar geen taart bakken dan .?

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik kan daar heel makkelijk over beschikkenΒ  .?

Jaloers ?

Β 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 10019
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

een vliegende kraai vangt altijd wat !?? Ik kom met mijn werk op veel plaatsen .

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Robert kan ik over mee praten,daarom heeft morgenstond ook goud in de mond,en af en toe op de juiste plaats een link laten vallen en een flesje weggeven werkt ook vaak.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De morellenwijn kan bijna het vat in. Eerst even inwateren.

Het folie laat ik er omheen zitten, er wordt aangeraden tijdens het inwateren de naden dicht te tapen, maar dat vind ik niet nodig met zoveel cellofaan er omheen. Er staat 2 dagen voor. Als alles goed gaat kan zaterdag de wijn met de glucose in het vat.

Ik zie wel hoeveel alcohol er nog bij gaat passen, ik kan ook regelmatig het engelendeel beetje bij beetje aanvullen met alcohol om zo het vat goed vol te houden. Al denk ik dat het engelendeel wel mee zal vallen met zo'n laag alcoholpercentage.

Ik houd jullie op de hoogte!

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Toch iets eerder begonnen met vullen dan gedacht. Het vaatje is hartstikke dicht. De buitenkant was netjes opgedroogd en vanmorgen was hij nog net zo vol als gisteravond. Het vochtige hout dat je nu nog ziet komt van het op zijn kop leeg laten lopen.

Ik heb 1 kilo Glucose verdeeld over 3 Kilner potten met wijn Nog een voordeel van glucose ten opzichte van kristalsuiker is dat het vrijwel meteen oplost, zelfs in koude vloeistof. Een paar keer schudden en het is verdwenen.

In het vat is nu nog wat ruimte over, die ruimte heb ik nodig om alcohol toe te voegen om de wijn te versterken richting de 19%.Ik heb vandaag een fles Kopke Reserve Ruby port gekocht om de zoetheid te vergelijken en volgens mij zit ik aardig goed. Als ik het percentage verhoogd heb naar ongeveer 19% zal ik de SG meter even in het vat hangen en in de fles. (De gekochte Port is 19,5%)Β  Een kijken of ik echt goed zit πŸ™‚ Ik doe dit pas als het alcoholgehalte ongeveer gelijk is om zo een betrouwbaar meetresulaat te hebben.

Morgen ga ik weer appelwijn stoken, zodra de alambiek niet veel opbrengst meer geeft gaat de reflux er op. Die alcohol ga ik gebruiken om de Port te versterken naar ongeveer 19%. Na verloop van tijd vervliegt er wat inhoud van het vat naar de engelen dus ik zal af en toe het vat iets moeten bijvullen. De bedoeling is dat steeds met deze alcohol te gaan doen.Β 

Voor nu is het in ieder geval weer een aanwinst bovenop de kast!

Β 

Wordt vervolgd!

Β 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Is dit een 10 liter vat Jan?

Oh nee, 15 liter zag ik net πŸ™‚

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

15 liter inderdaad, die kleine is het 3 litervaatje waar Lummels rum uit kwam.

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik kon het niet laten de sg meter vast even in fles Ruby port te hangen, die komt op 1030, dus 760 gram suiker per 10 liter. Op 15 liter zou dat 1140 gram zijn. Ik heb 1000 gram op 15 liter totaal gebruikt. Ik weet niet hoeveel afwijking er in zit door de aanwezigheid van alcohol. Als morgen de port is versterkt met alcohol en ik kom op een meting die vrijwel gelijk is aan de commerciele port, dan ben ik tevreden en ga ik het vat een hele poos met rust laten.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat wordt een uitdaging Jan (dat met rust laten he) πŸ™‚

Β 

Beantwoorden
Berichten: 6774
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Pfff ja echt, normaal houd ik niet zo van zoet, maar zoete kersen zijn superlekker. Het leek wel limonade met die glucose er in. Morgen versterken en dan rijpen. Dit kan een heel lekker sapje worden??

Beantwoorden
Pagina 2 / 5
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?