Meldingen
Alles wissen

Port van Morellenwijn 2017

Pagina 1 / 5

Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb een leuk projectje bedacht voor mijn huidige voorraad morellenwijn gemaakt van het morellensap van het Kirsch Project 2017. Ik heb nog 15 liter morellenwijn over die echt lekker is. Maar om nu iedere dag morellenwijn te gaan drinken heb ik geen zin in. Ook weet ik niet hoelang hij nog zo lekker blijft als hij nu is. Daarbij komt er binnenkort weer 50 liter morellensap aan dus ik moet er iets mee.Β 

Nu kwam ik door het tomatentopic waarin gesproken werd over port van bietensap op het idee om van mijn huidige 15 liter morellenwijn Port te gaan maken! Het enige wat ik nodig heb is een juiste berekening om hem aan te zoeten en op 19% alcohol uit te komen. Port is een versterkte wijn,al dan niet aangezoet en gerijpt op een houten vat. Deze wijn is vol van smaak. Bevat nu 14% alcohol.

2 flessen van 1 liter heb ik achter gehouden. Nu heb ik nog 13 liter over. Deze kan ik dus aanlengen met extra alcohol maar er moet ook suiker bij. Nu ben ik aan het zoeken naar een juiste formule, maar kom er met de calculator op Homedistiller niet echt uit. Daar kun je drank verdunnen maar om 2 alcoholische dranken te mengen om op een goed percentage uit te komen is nog best lastig.Β 

Ik heb de beschikking over genoeg kirsch van 42%, anders wordt het appel eau de vie van 50%. Volgens mij zou ik met 2 liter eau de vie bovenop de 13 liter wijn uitkomen op 15 liter van 19%. Maar er moet ook nog suiker bij.... Ik moet vandeweek nog meer appel uitstoken, dan kan ik het laatste beetje weer met de reflux doen en zo kan ik mischien de 13 liter aanlengen met een kilo suiker en de rest alcohol van 92% om zo toch de 19% aan te tikken en op de juiste zoetheid te geraken.

Het hoeft ook niet precies te kloppen, maar het moet wel op Port gaan lijken.

Dit alles gaat dan voor minimaal een jaar in een 15 liter vat en tussendoor natuurlijk een beetje proeven.

Wie goede ideeen heeft over de juiste berekeningen, laat maar horen!

13 Liter morellenwijn, diepe donkerrode kleur. Dit kan echt iets heel moois worden.

Beantwoorden
64 reacties
Robbert
Berichten: 9985
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden


lukt het hier mee ?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9985
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Sorry weer op zijn kant . ( ik heb op telefoon geen Cursor en controle om te roteren . )

Beantwoorden
Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Geeft niks, kom ik wel uit. Nu onderweg maar ga straks even rekenen. Thanks!

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9985
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als niet lukt ik hebΒ  nog andere tabellen .Β Β 

Β 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Mooi project Jan. Wiskunde is nooit mijn sterkste kant geweest dus daar kan ik je niet bij helpen.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 661
(@rrillaerts)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

In Jan zijn project komt dit op een negatief getal uit voor zijn DHAΒ  14 - 19 = -5. en zijn DLA = 92 - 19 = 73

volgens de formule is dat dan 73 delen van 14% en -5 delen van 92%

Voor 1 liter zou een deel dan 100:73 zijn = 1.369 cl

laten we zeggen dat je geen rekening moet houden met de min en dat dus 5 delen zouden zijn dan komt het erop neer dat je 6.85 cl van 92% alkohol moet toevoegen aan de morellenwijn om samen dan 1 liter port te hebben. Alleen is hier nog geen rekening met de suiker gehouden.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik ben ook niet goed in wiskunde maar dit snap ik nog wel. Mooie formule. Goed gevonden.Β 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9985
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

daar kwam ik ook op ReneR

Beantwoorden
Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat is zeker bruikbaar. Ik ga ook eens kijken wat het volume is van 1 kilo opgeloste glucose. Het valt mij altijd op dat 3 kilo niet in een 3 literpan past maar als het nat is past het met gemak. Ik heb zin i dit project ?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9985
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Makkelijk achter te komen . Volume oplossing = Volume water + Volume sucrose .
Wanneer je dus 2 liter water neemt + 2 kilo suiker je lost dit op . meet het totaal volume trek hier de 2 liter water vanaf heb je het volume sucrose over . dit deel je door 2 en je heb exact het volume van 1 kilo suiker / sucrose .

Beantwoorden
Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Die had ik ook al wel bedacht πŸ™‚ De 2 alcoholhoudende dranken mixen in de juiste verhouding was een stuk ingewikkelder πŸ˜‰

Bedankt allen!Β 

Vaatje komt vandeweek binnen, gebruiksklaar maken en dan aan de slag. Ik heb nu al zin in een kaasplankje met een portje er bij!

Beantwoorden
Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dit project is overigens veel rendabeler dan de Kirsch, nu kun je voor 2,00 per liter Morellenport maken. Maar Kirsch is ook lekker. Dus dat gaan we gewoon ook weer doen. Ik heb bij de port overigens echt een heel goed gevoel dat dit lekker gaat worden. Maar goed, we hebben het nog niet in handen en moeten eerst nog even geduld hebben. Gedurende het jaar zal ik mn proefjes hier zo goed mogelijk omschrijven.

Beantwoorden
Berichten: 6771
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Op Homedistiller nog even berekend alsof ik een hoeveelheid drank zou willen maken van 6%. Dat is eenvoudiger en komt op hetzelfde neer. De 13 liter wijn kan ik aanzoeten tot het 14 liter is en dan een liter van 92% er bij. Dan zit ik aardig in de goede richting ?Β 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Kaasplankje Mad Millie?

Β 

Beantwoorden
Pagina 1 / 5
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?