Meldingen
Alles wissen

2023 Wat heb je geleerd ?


Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Et voila !Β  Het jaar is nagenoeg achter de rug.Β  Zeker omdat de recente storm een massa mispels heeft afgerukt en dat we dus beginnen aan de laatste vruchtvergisting van het jaar.

Dus even tijd voor een terugblik met wat we leerden gedurende het jaar.

Voor mij :Β  vergisting van duizendknoop, de juiste manier om hoparoma over te brengen (jaren naar gezocht), vergisten en distilleren van kweepeer en tenslotte betere sturing van de stooktemperatuur door gebruik van electronische sensor op de kolom.

Geen slecht jaar zou ik zeggen πŸ™‚

Β 

Beantwoorden
40 reacties
3 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@psycat vorig jaar heb ik topic mispels gestart hier ik had weer paar kisten vol gekregen .Β  Ik heb paar liter mispel likeur en mispel brandewijn gemaakt.Β  Is ook nu bijna op .Β  Mensen met mispel bomen vinden de likeur vaak ook lekker.Β  Β Dan krijg je zo ook weer volgende seizoen nieuwe voorraadΒ  .

Ja verder nederlands fruit is zo goed alsΒ  voorbij maar er zijn nog wat tropische bij de groenteboer te vinden.

Iets echt nieuws gevonden de laatste jarenΒ  om mee te Experimenteren ofΒ  bijlerenΒ  dit jaar of eigenlijk de laatse paar decennia is bij mij nog niet voorbij gekomen nou ja afgezien wat van die emmer proefjes met paar commerciΓ«le gisten dan nog gedaan maar daar heb ik niet echt iets sensationeels tussen gevonden wat ik zou aanbevelen.Β 

Ik zit nog na te denken watΒ  mijn volgende project zou kunnen zijn .Β Β 

De grote agaves uit tuinen moeten weer naar binnen en niet iedereen heeft daar nog plaats voor of zin in dus die zijn ook weer hier en daar over.Β 

Misschien maar nog een projectje mezcal .ook leuk in komkommertijd.

Ligt nog wat graan wat eigenlijk voor een workshop wasΒ  dat verwerkt moet worden . De workshop hoor ik niets meer over misschien daar nog wat mee te bedenken voor het container in moet. ( oliebollen ,, 🤣 )

Β 

Β 

Β 

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Shalom Maestro

Ik ben toch al meer dan 2 decenia bezig maar toch tracht ik ieder jaar een paar nieuwe zaken uit te proberen.

Meestal is dat geen succes maar toch, je leert altijd iets bij dat vroeg of laat van pas komt

2023 was een succes al was het maar omdat ik HOP Lumulus Lupulus (uit de hennepfamilie) al vele jaren probeer over te halen.Β  Heel moeilijk omdat de bellen heel snel hun olie verliezen en oxideren.Β  Dus het is een kwestie van op het juiste moment te plukken, dadelijk te verwerken en op de juiste manier.

Voor volgend jaar zou ik graag een mistsysteem maken om de helm af te koelen.Β  Wel gekoppeld aan een thermometer zodat de mist op het juiste ogenblik aanslaat en ook uiteraard afslaat.Β 

Granen mouten en verwerken was 2022 project en het lukt wel maar het is heel omslachtig (tenzij je over een vaste opstelling beschikt)Β  Dus liever verder met fruit

PS zou je geen online cursus kunnen geven ?Β  Een soort online workshop ?Β 

Β 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@psycatΒ  hop , gentiaan en gember zijn heel lastig te doseren.Β  En daarna ook moeilijk te corrigeren of blenden.Β  Wat ik zelf metΒ  Hop zou ik doen is van zo vers mogelijk inderdaad een extract maken . En Om zoveel mogelijk dan aroma te vangen eenΒ  kruiden box gebruiken . ( een klein 2e keteltje . Moonshiners zouden het ook thumper noemen maar dat is een foute definitie).

Een mist apparaat voor de helm is handig .Β  Ik gebruik zelf als het nodig is een katoenenΒ  vochtige doek om helm .Β  Maar pas op als je dat je niet door abrupte koeling niet haarscheurtjes krijgt in de kap .

Met mout en diverse granen werken is ook kwestie van routine wat tussen andere werkzaamheden door kan . Er is de laatste jaren teveel op suiker alcohol gehamerd daardoor lijkt het wel dat men wat opziet tegen granen. Helemaal mais lijkt men huiverig voor . Ook dat is paar oude weetjesΒ  . Uiteindelijk Is het Minder bewerkelijk dan bijvoorbeeld peren .Β 

Online workshop? Tja is niet eens een raar idee . Moet alleen iets van camera / laptop dan komen .Β  Β 

Β 

Β 

Β 

Β 

Beantwoorden
Rudyvanr
Berichten: 59
(@rudyvanr)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

@robbert wat voor workshop wil je geven. Dan komen we graag in de leer bij jou! 👍🏻

Als het maar geen oliebollen is! Dat lukt wel met eigen zuurdesem van de vrouw enz.. 😂

Beantwoorden
3 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@rudyvanr ik heb 2 x workshop whiskey gegeven . Van maΓ―schen tot destilleren.Β 

Ondanks dat het vrij simpel is of je nu met mout , granen van gerts tot mais werkt schijnen mensen nog steeds moeite hiermee te hebben. Misschien dat ik in voorjaar tenminste als er voldoende animo is en mensen willen mee organiseren nog een keer een dergelijke workshop kan geven .

Misschien whiskey en bourbon. Het is voor mij om het even.

moutΒ  , haver ,gerst ,spelt ,rogge ,mais , giers ,tarwe zijnΒ  allemaal smaak makers met hun eigen eigenschappen.

Maar ermee werken is in feite allemaal kinderen spel . 'T is daarom Niet voor niets dat whiskey wereldwijd meest gemaakte drank is.

( misschien kan iemand dan voor gezelligheid oliebollen mee brengen)

Beantwoorden
Rudyvanr
(@rudyvanr)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 59

@robbert deze week de eerste ketel ophalen, de week daarna nog een andere. En dan samen met broer en vader eerst meer eens een suiker vergisten/en overhalen voor we over gaan op mout enz 👍🏻 het idee voor zo'n workshop houd ik mij aan bevolen

Beantwoorden
(@harryd1969)
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Reputable Member
Berichten: 326

@robbert ik doe mee, mits ik in Nederland ben !

Beantwoorden
Rudyvanr
Berichten: 59
(@rudyvanr)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Dit jaar heb ik geleerd dat als je wijn kan maken. De stap naar destilleren niet zo groot hoeft te zijn! En dus eindelijk de stap na 3 jaar (en langer) heb gezet om toch echt een ketel te kopen. Hoop dat ik dit jaar nog mag leren dat het proces niet moeilijk is maar voor leuk 😜😁

Beantwoorden
2 Reacties
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Hi

Mijn druiven gaan naar productie van azijn en een beetje naar vergisting.Β  (goede) wijn maken is aartsmoeilijk volgens mij.

Blij dat het jou lukt.

Beantwoorden
Rudyvanr
(@rudyvanr)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Trusted Member
Berichten: 59

@psycat dat is vervelend. Tot op heden staat mijn witte wijn nog op de sur lie (totaal 21 liter) en zo ook de rosΓ© (16 liter) de witte wijn wil ik eerdaags gaan overhevelen om te gaan klaren. Dit jaar voor het eerst gedaan. Maar heb het vooral als leuk ervaren. En niet als moeilijk. Wat ik wel dacht haha. Succes verder

Beantwoorden
@ndrΓ©
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Geduld hebbenΒ 

👍😎🥃

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Lukt nog steeds niet.

Beantwoorden
Berichten: 29
 Mana
(@mana)
Eminent Member
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Hoi Psycat,

Β 

Leuk onderwerp, bracht mij aan het nadenken over afgelopen jaar.

Β 

Wat ik heb geleerd afgelopen jaar:

Dat je een heerlijke Eau de Vie kunt maken van gelijke hoeveelheden Braam en Appel, Braam geplukt in het wild en Appel van de boom van de buren.

Β 

Dit jaar voor het eerst mijn Italiaanse ketel in gebruik genomen, een alambicco distillatore a fungo.Β 
Een ketel met 3 liter inhoud dat met veel smaak overdracht destilleerd. Het is wel een ketel dat veel warmte verwerkt, in de toekomst een extra koeler maken om deze warmte te verwerken.

Groet MarkΒ 

Beantwoorden
2 Reacties
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Hi Mana

Vergist je de bramen of macereer je die ?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat indien je bramen en appelen (50/50) samen vergist om te stoken er nog iets van de bramensmaak doorkomt

Of lukt je dat ?

Beantwoorden
 Mana
(@mana)
Deelgenomen: 10 maanden geleden

Eminent Member
Berichten: 29

@psycat in dit geval heb ik de bramen vergist met de appels. Het resulteerde in een lekkere Eau de vie. In de geur en smaak komt (nog) geen duidelijke braam tevoorschijn, maar ook de appel is niet zo duidelijk aanwezig.Β 
Ik heb een liter op walnoot gezet en denk dat de rest voor likeuren gebruikt gaat worden.

Beantwoorden
Lemmy
Berichten: 92
(@lemmy)
Estimable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Dit jaar heb ik ben ik bij de workshop van Robbert geweest. Hier ervaren dat maischen met rogge wel kan en niet een substantie oplevert die het midden houdt tussen zware blauwe klei en Hoge Sterkte Beton. Nu zaak te leren hoe je een hoog SG er uit krijgt en die richting de 990 krijgt. Dit lukt nog niet zo goed, met Bruggeman evenmin als M1. @Alchemist had een tip: dubbel pitchen. Misschien M1 met een Saison? Maar wat gebeurt er dan met de smaak.

Β 

En bij Robbert thuis mee mogen helpen bij een tiny. Daar geleerd dat Robbert erg veel kennis heeft en dat een dag te kort is.Β 

Β 

Wat ik volgend jaar onder de knie zou willen krijgen: nog beter maischen, een sg onder de 1000 halen en nog secuurder voor- en naloop scheiden. En dan fijne drankjes maken natuurlijk.Β 

Β 

Β 

Beantwoorden
6 Reacties
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

@lemmy dubbel pitchen is wel een stapje hoger waarbij ik aanbeveel om eerst wat testjes te doen.

Β 

Voor degene die meent dat je lukraak gisten kunt mengen is het verstandig om op te merken dat niet iedere gist even snel werkt (ook qua vitaliteit) en sommige soorten gifstoffen afgeven waardoor andere soorten de geest geven. Op Google is wat te vinden als je zoekt op Killer Yeast.

Β 

Saison kan verder gisten in theorie omdat het complexere suikers kan afbreken vanwege het gegeven dat het een diastaticus gist is, maar bij hogere S.G. waarden kunnen gisten die voor bieren worden ingezet toch de geest geven.

Beantwoorden
Lemmy
(@lemmy)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 92

@alchemistΒ 

Voorlopig houd ik me maar aan het gebruik van 1 soort in het vat. Heb je info gelezen en het is voor mij nog een paar stappen te ver. Eerst maar eens de basis heel goed onder de knie krijgen.Β 

Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd.

Β 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@lemmyΒ  Β misschien toch een volgende workshopΒ  in 2024 .

Omdat whiskey wat afgezaagd is dan maar met uitgangspunt/ thema " maischen met maΓ―s, mout en rogge voor Dummies." Oeps beginners .

En dan een basis voorΒ  "Bourbon"Β  creΓ«ren.Β 

Rogge, maΓ―s en haver in hoofdrol.Β  Ook hiermee is een beslag ( mash)Β  te maken met SG 1080 en uit te gisten tot 990.Β 

Inderdaad het is niet moeilijk of onmogelijk dit te doen zonder dat het op stijfsel of gietbeton lijkt.Β  Β Beetje inzicht krijgen en iedereen lukt het om goed resultaat te boeken.

Maar dan moet er Te voren eerst gezorgt voor voldoende hoogwaardig granenΒ  , ( geen diervoer of maΓ―s vlokken gebruiken ! Dat maakt alleen bagger . ) mooi weer , een leuke locatie en gezellig groepje met een bbq voor de noodzakelijke energie.

Β 

Β 

Β 

Β 

Β 

Beantwoorden
ruud1
(@ruud1)
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 138

@robbertΒ 

ik ben voor πŸ™‚

ik hoor het graag wanneer

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@ruud1Β  een bruikbare locaties en paar mensen die mee organiseren. Zijn noodzakelijk. EnΒ  voldoende materiaal georganiseerd.Β 

Ik zorg zelf dan wel dat ik tevoren voldoende gemout mais en gemout gerst klaar hebΒ  . En rogge uiteraard. Moet wel voldoende tijd tevoren weten hoe of wat. Ik heb zelf tijd nodig voor mouten eesten en een batch vergisten.

Beantwoorden
Lemmy
(@lemmy)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 92

@robbertΒ 

Goed idee. En dan vooral aandacht voor mogelijke problemen en hoe ze op te lossen.Β 

Nu is het te koud om nog een ronde te maischen en vergisten met M1. Anders had ik al een volgende poging gedaan om het nogmaals te proberen.Β 

In iedere poging steekt een succes.

Beantwoorden
Psycat
Berichten: 559
Topic starter
(@psycat)
Honorable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Als uitsmijter een laatste observatie van 2023

Alsem (absinth) in een fruitfermentatie of een suikerfermentatie zal na overhalen onaangenaam doorkomen en het distillaat zal een bittere kleffe smaak hebben in de middentonen en de afdronk.Β  Een beetje vergelijkbaar met een cabernet sauvignon druif in een heel jonge bordeaux.

Maar net zoals met de cabernet, verdwijnt die smaak uit het distillaat na een paar jaar.Β 

Ik proef ieder jaar verschillende testen die ik een paar jaar liet rijpen en ik was aangenaam verrast toen ik een 5 jaar oude gin probeerde die nogal wat absinth bevatte.

Wel, na die paar jaar is de onaangename bittere absinth smaak totaal verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een zachte complex aroma dat de andere smaken versterkt, polijst en harmonisch aan elkaaar bindt.

Dat is nota bene iets dat hop niet doet.Β  Hop in distillaat blijft zelfs na drie jaar overwegend onaangenaam domineren.

Maar Absinth, voorloper van hop dat door de romeinen werd toegevoed aan hun "bier" als bewaarmiddel, veroudert harmonisch en is een aanrader.Β  Voor zover je iets minimum 3 jaar kan laten rijpen natuurlijk.

Shalom

Β 

PS ik gebruik alleen verse jonge absinth bladeren, geen stengels en geen gedroogde alsem.

Β 

Beantwoorden
8 Reacties
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@psycat absinthe is inderdaad een drank die minimaal een jaar moet rijpen .Β 

Een alcohol uit fruit wanneer moet goed uitgestookt bevat veel zuren dat zal zeker merkbaar zijn.Β 

Graan is inderdaad vriendelijker in smaak maar niet alleen in absint maar vele andere likeurenΒ  .Β 

De oude absinthe word gemaakt uit alle delen uit de plant . Wortel stengel blad en knop.Β 

Inderdaad vers is altijd het beste helaas is vers in Nederland moeilijk te krijgen . De alsem van Nederlandse grond is van sobere kwaliteit en geeft altijd een meerΒ  bitter kleffe " gronderige ' smaak en uit andere streken vaak alleen al sterk verdroogd verkrijgbaar.Β 

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@robbertΒ 

Thanks Robbert

De Alsem Artemisia Absinthium, groei ik in mijn tuin.Β  Hier NoordFrankrijk/Belgie groeit dat heel goed en worden het forse struiken.

Ik groei de plant weliswaar tegen een zuidermuur in volle zon.Β 

Dat geeft uitstekende alsem en als ik die vergelijk met de alsem die je bij de herborist kan vinden, is de kwaliteit op niveau.Β  Natuurlijk is die van de tuin verser en beter gedroogd.

Een ander kruid dat moet rusten is de engelwortel.Β  (angelica)

Weliswaar niet zo lang als alsem maar toch een jaartje.Β 

Β 

PS ik heb me nooit gewaagd aan een zuiver alsem distillaat.Β Β  Dat leek me iets te extreem.Β  Misschien probeer ik het als proefprojectje in 2024 om dan te drinken in 2027

Of een combi alsem, steranijs en anijs laten macereren, distilleren met reflux en 3 jaar laten slapen.Β  Bestaat er zo een drankje Robbert ?

Β 

Β 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@psycat jazeker.Β  Β In verleden waren er meerdere vormenΒ  van drank op basis van alsem die onder de naam absinthe vielen .Β  Verschillende landen en streken gaven het een naam.

Alsem anijs .

Alsem anijs venkelΒ  .

Alsem anijs Curaçao schil.

Alsem genepi anijsΒ 

Alsem sinaasappel.Β 

Alsem venkel zoethoutΒ 

De oude ouzo zat ook alsem in .

Β 

Β 

Β 

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@robbertΒ 

Shalom Robbert

Alsem + Anijs + Curacao schillen lijkt me de beste combinatie.Β  Macereren op 90 graden alco, dan overhalen met of een verlengde kolom of een reflux.

3 jaar rijpen.

Voila, daarmee heb ik al een projectje voor 2024.

Bedankt

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Illustrious Member
Berichten: 9957

@psycat het is beste om dit ook na macereren 2/3 deel overhalen opΒ  alembiek daarna weer samen voegen met het niet overgehaalde deel.Β  Niet met kolom . Daarmee verlies je toch teveel etherische oliΓ«n.Β Β 

Net als standaard absinthe krijg je dan ook dat mooie opaal in het glas wanneer je iets water bijvoegt.

Inderdaad als je in noorde Frankrijk tegen Ardennen woont heb je betere alsem . Daar begint het eigenlijk. Alle alsem gegroeid vanaf Vlaanderen tot boven in Nederland is gewoon niet zo geschikt.Β 

Mooi dat je veel zelf kunt verbouwen en kweken. Scheelt geld enΒ  is vers .Β 

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@psycat ik was laatst bij forum lid Bewust en hij gaf mij een alsem plantje mee. Ik heb de verkleurde bladeren er af geknipt en wat potgrond en voeding erbij gedaan. Het alsem plantje staat nu op een plekje buiten waar de zon komt en doet het buiten gewoon goed. Of ik de alsem ooit voor een drankje gebruik weet ik niet(misschien een klein beetje) maar ik vindt het gewoon leuk. Het is weer een uitbreiding op de hobby naast het maken van een ketel het stoken van drank en gist kweken en het zoeken naar ingrediΓ«nten nu het laten groeien van een ingrediΓ«nt.

Beantwoorden
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

@rumoΒ 

Hi Rumo

Zelf stoken (en uiteraard koken) met ingredienten die je kweekt of in de natuur gaat zoeken, legt een band met de seizoenen, de natuur, onze omgeving en het bereiden van heerlijke echte bio producten.Β 

Het fourageren, kweken van je eigen fruit en kruiden, is voor mij een essentieel deel van de hobby.Β  Soms zo erg dat het naar een gezondere levenswijze neigt.

Dus blij dat je de eerste stappen zet maar opgepast :Β  het is verslavendΒ  πŸ™‚

Beantwoorden
 RuMo
(@rumo)
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Noble Member
Berichten: 1835

@psycat het kweken van tuinkruiden en een klein beetje groente en fruit voor koken deed ik al. En als ik over een paar jaartjes naar een ander land ben verhuist proberen we voor een groot deel zelfvoorzienend te zijn. Mijn vrouw wil dit zelfs gaan uitdragen aan de jeugd, wand over de hele wereld is er weinig besef waar voedsel vandaan komt.

Beantwoorden
RummyDummy
Berichten: 82
(@rummy)
Estimable Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Ik moest erover nadenken wat ik allemaal heb geleerd het afgelopen jaar,want dat is best veel bij elkaar...

Maar de 2 belangrijkste dingen zijn wel stoken op een elektrische kookplaat en zelf een stookwijn opbouwen en daarvan de sg waarde en ph waarde van bepalen en in orde maken zodat het gist zich optimaal voelt enΒ  dus ook optimaal kan presteren.Β  Want laten we wel wezen ik ben een Hollander en alle beetjes extra voor hetzelfe geld tellen mee! 😉Β 

Wat de elektrische kookplaat betreft zonnepanelen zijn goedkoper dan de gas prijs op het moment en de plaat heeft vermogen genoeg... maar sloeg elke x uit op zijn eigen warmte beveiliging.Β  Door een ventilator bak eronder te plaatsen ging het goed en zelfs zo goedΒ  dat eenmaal op de juiste temperatuur deze uit gezet kan worden, onmisbaar is hier ook de voltage regelaar die zorgt dat de stook temperatuur prettiger geregeld kan worden.Β 

Een kleine greep van wat dit forum heeft bijgedragen aan een lekkere drank!

Grts. RB

Beantwoorden
2 Reacties
Psycat
(@psycat)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 559

Hi Rummy

Zonnepanelen en een electrische kookplaat ?Β Β  Wat is het volume dat je daar mee op temperatuur krijgt ?

Ik ben een conservatieve gas-verbrander en sta versteld dat het lukt met zonnepanelen.Β  Die zou ik (volgend jaar) willen plaatsen om putwater op te pompen om te koelen.

Beantwoorden
RummyDummy
(@rummy)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 82

@psycat ik heb een kookplaat met twee zones 2250 Watt en 1900 Watt deze zijn geschikt om zowel m'n 12 liter als 3 liter kereltje te verwarmen..

Grt.RB

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik had dit jaar meer willen leren door te experimenteren met recepten, maar door allerlei omstandigheden is daar niet genoeg van gekomen. Wat ik wel heb geleerd is dat de badkamer niet ideaal was om te stoken. Als er een keer een puber uitslaapt krijg je scheve gezichten omdat de badkamer in gebruik is een al heb je er geen zin na een dagje stoken, s'avonds moet de badkamer weer opgeruimd zijn😊.

Na een tijdje puzzelen het besluit genomen om het washok op zolder op te waarderen tot stookhok. Op de overloop op de eerste etage de Agnes plafondplaten er uit en onder de houten zoldervloer door water aan en afvoer naar de andere kant van het stookhok gebracht. Onderkastjes, rvs-blad en spatwand van Ikea, trolley van Marktplaats, vouwdeur er in en een vaste internetlijn voor de laptop met Netflix 😂. En alles wat ik verder nodig heb vlak bij de hand....

1700316088-IMG_20231105_142430.jpg
Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

En een foto met de T500....Β 

1700316206-IMG_20231105_144223.jpg
Beantwoorden
4 Reacties
RummyDummy
(@rummy)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Estimable Member
Berichten: 82

@mccorner ziet er super uit echt een eigen plekkie! Maar goed dat het plafond omhoog gaat 😆

Beantwoorden
McCorner
(@mccorner)
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 477

@rummy Ja, bewust het zo ingericht voor de hoogte van de T500, dakkapel zelf was net te laag😊

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 2690

@mccorner erg mooi!!

Beantwoorden
rinus55
(@rinus55)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Honorable Member
Berichten: 410

@mccorner netjes hoor, lekker zo een eigen ruimte

Beantwoorden
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?