Et voila ! Het jaar is nagenoeg achter de rug. Zeker omdat de recente storm een massa mispels heeft afgerukt en dat we dus beginnen aan de laatste vruchtvergisting van het jaar.
Dus even tijd voor een terugblik met wat we leerden gedurende het jaar.
Voor mij : vergisting van duizendknoop, de juiste manier om hoparoma over te brengen (jaren naar gezocht), vergisten en distilleren van kweepeer en tenslotte betere sturing van de stooktemperatuur door gebruik van electronische sensor op de kolom.
Geen slecht jaar zou ik zeggen 🙂
@robbert wat voor workshop wil je geven. Dan komen we graag in de leer bij jou! 👍🏻
Als het maar geen oliebollen is! Dat lukt wel met eigen zuurdesem van de vrouw enz.. 😂
Dit jaar heb ik geleerd dat als je wijn kan maken. De stap naar destilleren niet zo groot hoeft te zijn! En dus eindelijk de stap na 3 jaar (en langer) heb gezet om toch echt een ketel te kopen. Hoop dat ik dit jaar nog mag leren dat het proces niet moeilijk is maar voor leuk 😜😁
Geduld hebben
👍😎🥃
Hoi Psycat,
Leuk onderwerp, bracht mij aan het nadenken over afgelopen jaar.
Wat ik heb geleerd afgelopen jaar:
Dat je een heerlijke Eau de Vie kunt maken van gelijke hoeveelheden Braam en Appel, Braam geplukt in het wild en Appel van de boom van de buren.
Dit jaar voor het eerst mijn Italiaanse ketel in gebruik genomen, een alambicco distillatore a fungo.
Een ketel met 3 liter inhoud dat met veel smaak overdracht destilleerd. Het is wel een ketel dat veel warmte verwerkt, in de toekomst een extra koeler maken om deze warmte te verwerken.
Groet Mark
Dit jaar heb ik ben ik bij de workshop van Robbert geweest. Hier ervaren dat maischen met rogge wel kan en niet een substantie oplevert die het midden houdt tussen zware blauwe klei en Hoge Sterkte Beton. Nu zaak te leren hoe je een hoog SG er uit krijgt en die richting de 990 krijgt. Dit lukt nog niet zo goed, met Bruggeman evenmin als M1. @Alchemist had een tip: dubbel pitchen. Misschien M1 met een Saison? Maar wat gebeurt er dan met de smaak.
En bij Robbert thuis mee mogen helpen bij een tiny. Daar geleerd dat Robbert erg veel kennis heeft en dat een dag te kort is.
Wat ik volgend jaar onder de knie zou willen krijgen: nog beter maischen, een sg onder de 1000 halen en nog secuurder voor- en naloop scheiden. En dan fijne drankjes maken natuurlijk.
Als uitsmijter een laatste observatie van 2023
Alsem (absinth) in een fruitfermentatie of een suikerfermentatie zal na overhalen onaangenaam doorkomen en het distillaat zal een bittere kleffe smaak hebben in de middentonen en de afdronk. Een beetje vergelijkbaar met een cabernet sauvignon druif in een heel jonge bordeaux.
Maar net zoals met de cabernet, verdwijnt die smaak uit het distillaat na een paar jaar.
Ik proef ieder jaar verschillende testen die ik een paar jaar liet rijpen en ik was aangenaam verrast toen ik een 5 jaar oude gin probeerde die nogal wat absinth bevatte.
Wel, na die paar jaar is de onaangename bittere absinth smaak totaal verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een zachte complex aroma dat de andere smaken versterkt, polijst en harmonisch aan elkaaar bindt.
Dat is nota bene iets dat hop niet doet. Hop in distillaat blijft zelfs na drie jaar overwegend onaangenaam domineren.
Maar Absinth, voorloper van hop dat door de romeinen werd toegevoed aan hun "bier" als bewaarmiddel, veroudert harmonisch en is een aanrader. Voor zover je iets minimum 3 jaar kan laten rijpen natuurlijk.
Shalom
PS ik gebruik alleen verse jonge absinth bladeren, geen stengels en geen gedroogde alsem.
Ik moest erover nadenken wat ik allemaal heb geleerd het afgelopen jaar,want dat is best veel bij elkaar...
Maar de 2 belangrijkste dingen zijn wel stoken op een elektrische kookplaat en zelf een stookwijn opbouwen en daarvan de sg waarde en ph waarde van bepalen en in orde maken zodat het gist zich optimaal voelt en dus ook optimaal kan presteren. Want laten we wel wezen ik ben een Hollander en alle beetjes extra voor hetzelfe geld tellen mee! 😉
Wat de elektrische kookplaat betreft zonnepanelen zijn goedkoper dan de gas prijs op het moment en de plaat heeft vermogen genoeg... maar sloeg elke x uit op zijn eigen warmte beveiliging. Door een ventilator bak eronder te plaatsen ging het goed en zelfs zo goed dat eenmaal op de juiste temperatuur deze uit gezet kan worden, onmisbaar is hier ook de voltage regelaar die zorgt dat de stook temperatuur prettiger geregeld kan worden.
Een kleine greep van wat dit forum heeft bijgedragen aan een lekkere drank!
Grts. RB
Ik had dit jaar meer willen leren door te experimenteren met recepten, maar door allerlei omstandigheden is daar niet genoeg van gekomen. Wat ik wel heb geleerd is dat de badkamer niet ideaal was om te stoken. Als er een keer een puber uitslaapt krijg je scheve gezichten omdat de badkamer in gebruik is een al heb je er geen zin na een dagje stoken, s'avonds moet de badkamer weer opgeruimd zijn😊.
Na een tijdje puzzelen het besluit genomen om het washok op zolder op te waarderen tot stookhok. Op de overloop op de eerste etage de Agnes plafondplaten er uit en onder de houten zoldervloer door water aan en afvoer naar de andere kant van het stookhok gebracht. Onderkastjes, rvs-blad en spatwand van Ikea, trolley van Marktplaats, vouwdeur er in en een vaste internetlijn voor de laptop met Netflix 😂. En alles wat ik verder nodig heb vlak bij de hand....