Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 100 / 109

Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Kon dus weer niet wachten; moest het gewoon weten....

Bij het demonteren overal wat staan blazen, maar niets wat ergens op een blokkade lijkt. Dan de inhoud maar eens bekeken;

De rubberen ring zat perfect op zijn plaats. De rvs ringen en koperen zadeltjes zien er eigenlijk ook nog best uit. Zadeltjes en binnenzijde kolom toch maar even in een citroenzuur oplossing gezet. Denk dat ik de rvs ringetjes alleen heet afspoel.  Die zien er tenslotte ook nog best uit.

Wat de oorzaak ook mogen zijn; zal wel altijd een raadsel blijven......

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ziet en klinkt inderdaad hetzelfde als wat mij gebeurde. Ik heb inmiddels weer een nieuw sugarwash staan te vergisten. Als deze is uitgegist maar weer opnieuw proberen. Ik ben ook wel heel benieuwd of er een oorzaak/oplossing is. Wat u omschrijft lijkt hetzelfde alleen was ik er net even niet bij toen het gebeurde. Ik had ook met appie suiker gemaakt en carbon, 1ste stook hetzelfde en wel goed gegaan

Beantwoorden
Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

En om het raadsel nog wat geheimzinniger te maken, blijkt het ABV gehalte van de fles nog het meest in de buurt te komen. De middelste 2 liter weckpot heeft een gehalte van 64% en de smerige pot 39%. Jazeker, echt wel...... (Als je het warm proeft, blijkt het toch heel anders binnen te komen... :))

Nu ik er steeds meer over nadenk; vond ik mijn steentjes onderin wel erg lekker dansen. Maar koken onderin wil nog niet zeggen dat het ook kookt in de kolom, toch? De witte troep kan m.i. alleen het gevolg zijn van te heet stoken. Door het vermoedelijke oponthoud in de kolom is de temperatuur toch te ver opgelopen. Dat verklaart het stilvallen van de uitloop, gevolgd door een heftige temperatuur piek, de daaropvolgende distillaat hoos en het daarna weer snel dalen van de temperatuur. Dat terwijl er met de koelwater doorloop niks mis was.  Tenminste dat denk ik dan, hé....

Ik heb alléén niets van een soort van obstructie kunnen ontdekken. Heb net alles weer gevuld en doorgespoeld. Alles pico bello in orde.

Heb met de T500 al best wel wat keteltjes verstookt, maar dit is me nog niet overkomen. Zal wel altijd een raadsel blijven.....

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Willen jullie eens een foto plaatsen hoe de koelwaterslangen aangesloten zitten? Het klinkt haast of hij gebruikt word in potstill modus. Je zal de eerste niet zijn die de slangen verkeerd aansluit.

Beantwoorden
Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Sorry meneer stookforum (of mag ik Jan zeggen?) Een plaatje gaat nu niet meer lukken. M'n kindje staat me weer glimmend en glinsterend aan te kijken. Maar het lijkt me sterk, dat de slangen verkeerd hebben gezeten.

Als ik, vóórdat ik de ketel aanzet voorspoel, gaat m'n eerste blik altijd naar dat korte gebogen slangetje bovenop de kolom. Alsof ik de gang van het water wil volgen, totdat het bij de uitloop via de slang m'n gootsteen inloopt. Is een soort van gewoonte geworden, omdat dat gewoon leuk is....  En de uitloopslang heeft een grotere diameter dan de invoerslang. Slangen passen goed; sluiten perfect aan. (Heb geen slangenklemmen nodig). Verkeerd om bevestigen zie en voel je toch zeker? Of ben ik nou achterlijk??? Het staat zelfs op de slangen aangegeven... Nee; geloof er niks van.

Volgende keer maak ik een plaatje van de geheel opstelling. Zal je zien; dan gaat het weer perfect! Dat gaat dan nog wel even duren...... Heb nu géén emmertje suikerwash kant en klaar staan.

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je mag Jan zeggen hoor ?

Dan zal het wel goed zitten. Toch gebeurt het vaker dat men het verkeerd aansluit. Heb ook al eens gehoord dat iemand wachte met het aanzetten van het koelwater tot de ketel warm werd en doordat de slang op de alcohol uitloop was aangesloten pompte hij zijn ketel vol met water..... meestal gaat het goed, maar je hoort nog eens wat zo nu en dan 

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

https://myalbum.com/album/TJng3XLq9wsc

hoop dat foto zichtbaar is, kan telkens niet toevoegen.

Slangen zijn goed aangesloten, 1ste run ging ook prima. Deze run ging ook prima tot op het einde.

Ga eind deze week opnieuw proberen en goed in de gaten houden

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Inmiddels al verschillende liters pure alcohol staan, omdat het stoken zo leuk is ?.
Wat kan ik nog meer met de T500 stoken, behalve pure alcohol. Heb geen alambiek en condensator. En als ik gin wil stoken hoe doe ik dat dan? Suikerwash ? En dan gin basket met kruiden erin? En dan verdunnen tot ?
Ik hoor graag van jullie . Wil graag blijven stoken ??

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

https://www.lovebrewing.co.uk/videos/t500-still-videos/

Ik zou hier eens kijken, daar staan heel veel antwoorden op je vragen wat je allemaal met een T500 kan.

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 476
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

En als je je afvraagt wat je met al die alcohol moet doen, dan vind je hier nog wat recepten 😉

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Daar kan ik denk ik wel iets mee ?

Beantwoorden
Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

@Stookforum; vandaag met de T500 weer wat litertjes gemaakt. En zoals verwacht ging alles weer picobello. Had je een plaatje van de opstelling beloofd, maar dit zegt, denk ik, meer dan genoeg:

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Goed om te horen Stumphole ??

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Morgen komen de RVS T500's weer binnen en vrijdag de koperen. Uiterlijk zaterdag zijn alle T500 bestellingen bij iedereen in huis en mogen meer dan 50 gebruikers een lang weekend oefenen met de nieuwe aanwinst. Dit topic waar al veel in besproken is zal zeer nuttig zijn voor al onze nieuwe hobbyisten 🙂

Heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinsten alvast!

Beantwoorden
Berichten: 6
(@pimpeltje)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Kan iemand mij vertellen hoe hoog de t500 met een refuxkolom is?

Beantwoorden
Pagina 100 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?