Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 99 / 109

Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Was eerste stook, was bijna klaar met 3de liter ?. Kooksteentjes zaten in ketel, was onder max gevuld. Ik denk zelf dat de temperatuur plots hoog is opgelopen. Temperatuur hele tijd netjes rond de 55Β°c gezeten, fles voelde warm aan dus.
Ach ja, weer wat geleerd. Volgende keer nog meer bij blijven en opletten.
Nieuwe turbo wash aangemaakt voor de volgende ronde. ?

Beantwoorden
McCorner
Berichten: 477
(@mccorner)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Is het mogelijk dat je waterdruk veranderd is waardoor de temperatuur van het koelwater beinvloed is (wasmachine, vaatwasser, douche, toilet)? Zat je al echt aan het eind van je stook met bijna 3 liter? Als je b.v. 20 liter hebt van ongeveer 12% in een ketel die 92% oplevert zoals de T500, dan kan je maar zo'n 2,5 ltr verwachten. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de T500 daarna gaat doen, als hij bij mij duidelijk langzamer gaat druppelen, vang ik elke 100ml apart op en als het onder de 90% zakt dan stop ik. En van te voren reken ik uit wat ik ongeveer kan verwachten...

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

waterdruk is volgens mij gelijk gebleven, zat wel op het einde. Ga volgende keer ook de laatste maar in kleinere hoeveelheden opvangen. Ach ja al doende leert men.

Β 

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

nieuwsgierige vraag πŸ˜‰ van een nieuwe gebruiker,

  • hoeveel liter 90% + halen jullie gemiddeld uit 1 stook.
  • Zit er dan nog verschil in stookwijn met turbogist en gewone droge (of natte) gist?

als ik terug lees zie ik dat er 4 liter gehaald wordt, ik heb nu 2x een stook gedaan en haal met turbo stookwijn rond de 3 liter.

Ik ben tevreden met 3 liter hoor, maar volgens mij kan altijd alles beter en ik kan in ieder geval nog heel veel leren als ik hier lees πŸ™‚Β 

Β 

Beantwoorden
Berichten: 5
(@stinovino)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hoe hoger het percentage van uw stookwijn, hoe meer destillaat.
Met turbogist kan je in goede omstandigheden 18 tot 21% halen.Β  Je krijgt dan een eindresultaat van 4 to 4,5 liter alcohol van 93%.

Natte of verse gist haalt maar maximum 14%.Β  Het eindresultaat zal veel minder alcohol van 93% zijn

Beantwoorden
Berichten: 5
(@stinovino)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Deze hoeveelheden bekom ik met 25 liter stookwijn (20 liter water met 8 kg suiker)

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

.De hoeveelheid alcohol hangt af van vergisting en kwaliteit van de vergisting .
Het enige Verschil is volume .
Er zijn gisten die in krap milieu langer doorgaat dan
andere. .
Het maak dus alleen uit in volume vulling.
Uit 1 kilo suiker haal je ongeveer 510gr alcohol bij
gehele vergisting .
1 liter alcohol is 789,4 gr .
Dus hoeveel suiker heb je vergist en wat is volume
wat je verstookt ?

Even rekenen .

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Als ik de Classic 8 gebruik met 8 kilo suiker kom ik op 25 liter stookwijn van 20%. Daar haal ik 4,5 liter van 92% uit.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen vroegtijdig stoppen. De laatste druppels duren wel lang en dan heb je het gevoel dat het wel klaar is. 1 stookronde duurt tussen de 4 en 5 uur bij mij, maar dan heb ik ook echt 4,5 liter verzameld.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dus in principe krijg je +/- 4,24 liter alcohol 90% uit 6 kilo suiker . Zo uit het hoofd

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

hoelang staat deze stookwijn te gisten?Β 

ik heb deze ook gebruikt met eerst 7 kilo suiker na ongeveer dag of 8 gestookt op ongeveer 55 Β° en dan 3 liter van ongeveer 92%.Β 

volgende emmer maar eens met 8 kilo suiker opzetten, en dan de suiker gewoon oplossen/even laten koken?Β 

Meer is natuurlijk altijd beter πŸ˜‰

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoe hoger het percentage van uw stookwijn, hoe meer destillaat.
Met turbogist kan je in goede omstandigheden 18 tot 21% halen.Β  Je krijgt dan een eindresultaat van 4 to 4,5 liter alcohol van 93%.

Natte of verse gist haalt maar maximum 14%.Β  Het eindresultaat zal veel minder alcohol van 93% zijn

oke, dan blijf ik nog maar even proberen met de turbogist πŸ™‚

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

.De hoeveelheid alcohol hangt af van vergisting en kwaliteit van de vergisting . Het enige Verschil is volume . Er zijn gisten die in krap milieu langer doorgaat dan andere. . Het maak dus alleen uit in volume vulling. Uit 1 kilo suiker haal je ongeveer 510gr alcohol bij gehele vergisting . 1 liter alcohol is 789,4 gr . Dus hoeveel suiker heb je vergist en wat is volume wat je verstookt ? Even rekenen .

blijft toch echt wel heel interessant allemaal, ik moet gewoon veel blijven oefenen en proberen denk ik. Maar dat is niet zo erg. πŸ˜‰

Β 

Beantwoorden
Obelix
Berichten: 22
(@obelix)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik heb een Grainfather met een T500. Elke 3 of 4 weken maak ik een sugarwash van 24 liter. (met 8 kg suiker) Dan een Double Snake C48 (of vergelijkbare) gist erbij. Na ruim een week gebruik ik 'Alcotec Extra Klar' of een vervanger, zakjes A en B. Dit alles gebeurt in mijn RVS vergistingsvat. Daarna hevel ik dit over in mijn Grainfather met de T500. De Grainfather staat op vol vermogen (2000W) en de temperatuur van de uitkomende alcohol regel ik met de 'water flow regulator' om eventuele schommelingen op te vangen. Ik hou de uitgang temperatuur rond de 55 graden. Dus tussen de 55 en 60 graden. Ik hoef bijna niets bij te stellen. De voorloop (ongeveer 0.2 liter) gooi ik weg, je kan ruiken dat deze niet goed is. Daarna laat ik alles doorlopen tot mijn Grainfather de 100 graden bereikt heeft. Dan heb ik 5 liter alcohol van 90+ procent. Ik doe dit (en drink dit, met toevoeging van essences) al meerdere jaren en kan nog steeds goed zien. πŸ˜‰

Ik gebruik geen kooksteentjes of andere rare dingen.

Β 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9953
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Met gewoon gist of turbo gist je kunt nooit meer dan 510 gr alcohol uit 1 kilo suiker halen .
Alleen de turbo's kunnen langer leven in krap milieu
Dus wanneer volume van totale gist vat groter is kun je zelfde opbrengst hebben in totaal aantal liters alcohol enige wat de performance gisten doen is " comprimeren " als het ware .

Beantwoorden
Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

@I ❤ likeurtjes,

zojuist mijn stook onderbroken, om precies dezelfde reden, als wat jij hierboven omschrijft.

De fles is mijn voorloop (Ruim; heb nog wat schoonmaak taakjes.....)

Halverwege de middelste weckpot (zeg maar na 2 liter) begon het distillaat met horten en stoten te lopen. Wanneer de doorloop langzamer druppelde en daarna gewoon stopte, liep de temperatuur van het koelwater wel erg snel op. Had best moeite om het koelwater tussen de 55 en 60 graden te houden. En dan wanneer de temperatuur oncontroleerbaar opliep, kreeg ik weer een golf distillaat. Daarna zakt de temperatuur weer snel. Het lijkt wel alsof er iets in de kolom voor een soort van blokkade zorgt. En wanneer er voldoende druk is opgebouwd.....

De temperatuur van het distillaat in pot 3 liep op naar 64 graden. En toen heb ik de stekker er uit getrokken..... Alles, zowel ketel als de potten staan nu af te koelen. Kan nog geen betrouwbare ABV meting doen. (Maar ruikt goed en smaakt ook best goed...ABV lijkt wel okay... πŸ™‚

De stookwijn heb ik geheel volgens de instructie van Still Spirits gemaakt. Alleen heb ik kristalsuiker van Appie gebruikt. De stookwijn volledig uit laten gisten (SG wash was 990; dobber zinkt zowat en vlammetje erboven blijft branden) Het enig verschil met voorgaande keren is, dat ik nu wel Carbon heb gebruikt.

Kan iemand me op voorhand al wat op weg helpen? Vanavond wil ik de kolom eens goed van binnen inspecteren. (RVS + kopen zadeltjes). Maar als iemand me al een beetje op weg kan helpen.... Dan bij voorbaat hartstikke bedankt!!!

Β 

Beantwoorden
Pagina 99 / 109
Deel:

Β©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?